10 april 2011

Alla Hjärtans Dag på 1.000-lappen

Dag Hammarskjöld,silhuett mot vänster.Dag Hammarskjöld, silhuett mot höger.

 
Det finns de som påstått att jag lite grann har missuppfattat det här med Alla Hjärtans Dag. Men så kan det väl ändå inte vara ...

Dock så noterade jag till min häpnad i den senast lästa boken om mannen ifråga:
"Några medelålders och yngre personer jag slumpvis frågat under arbetet med den här boken hade inte ens hört talas om Dag Hammarskjöld." (Bok från 2010, skriven av Bengt Thelin).

"Dag Hammarskjöld??? ... Nu minns jag! Det var ju han som spelade bastuba!"
Det sista var faktiskt ett skämt från en tidigare arbetskamrat.

Hur som helst, nu lär det mer och mer bli lite ändring på den okunskap som verkar ha funnits om Dag Hammarskjöld. FN:s svenske generalsekreterare i drygt åtta år - den mest kraftfulle högste chef organisationen någonsin haft. 
Vad glad jag blev när det i veckan blev känt att Dag Hammarskjöld ska pryda den nya 1.000-kronorssedeln!

Mitt Dag Hammarskjöld-intresse är stort och jag har efterhand också kommit att samla på nästan allt som har med honom att göra - böcker, tidningsurklipp, frimärken m.m. Hmm. Veckans besked riskerar att bli lite kostsamt för mig. Nu blir det att också samla på 1.000-lappar. Oj!

Jag har här på bloggen skrivit flera inlägg som helt eller delvis har handlat om Dag Hammarskjöld. Den kanske allra bästa kortpresentationen som jag har läst kommer du till om du klickar här - ett inlägg skrivet 2008 på bloggen "Japetus öga", strålande text om Alla Hjärtans Dag!


                 

Humor anses inte ha varit bland de mer framträdande dragen i oerhört mångsidige Dag Hammarskjölds personlighet. Själv vill jag påstå att han visst hade en humoristisk sida - också. Något som på några ställen även skymtar i de andliga dagsboksanteckningarna (förenklat uttryckt) - postumt utgivna i bokform med namnet "Vägmärken", exempelvis:

"Ett blygsamt önskemål: att våra göranden och låtanden skulle ha något större betydelse för livet än man kan tillskriva en smoking när det gäller matsmältningen."
"Efter att ha andats en atmosfär fylld av hans andliga förbränningsprodukter erinrar man sig att det endast är i lä för vinden från ett svavelverk som en sparsam grönska kan överleva."


Men den suveräna boken "Vägmärken" innehåller framför allt riktigt djupa funderingar kring tillvaron. 

"Den längsta resan är resan inåt." Det är förstås det i särklass mest kända citatet från boken, som förhoppningsvis fler svenskar nu kommer att läsa.


Det påstås annars att "Vägmärken" (med flera olika sorters texter - även poesi) är svårläst. Det beror alldeles på vad man jämför med. Är exempelvis varje mening i en diktsamling - vilken som helst -
  totalt kristallklar? I så fall är det väl en riktigt usel diktsamling, som lämnar inget eller minimalt med utrymme för läsaren att själv tänka till.

FN-chefen Dag Hammarskjöld ... Stor dramatik i generalförsamlingen sedan Sovjetunionen 1960 krävt Hammarskjölds avgång (Dag Hammarskjöld 3:40 in i YouTube-filmen):
      
            

Till sist. Skrivet på bloggen om Dag Hammarskjöld:

* Inlägg 2010-06-13: "Fullträff om Dag Hammarskjöld" Helt om DHd.
* Inlägg 2010-06-30: "Flyga med Dag Hammarskjöld? Skulle tveka ..." Helt om DHd.
* Inlägg 2011-02-13: "Läxa upp Wallström & Nuder!" Delvis om DHd.
* Inlägg 2011-02-28: "Minns mannen - inte mordet!" Delvis om DHd.

8 kommentarer:

  1. Inte helt obekant även om jag inte skulle kunna skriva en bok om honom. Ja, med research då.
    Han får även mig godkänd på sedeln. Rätt val. Medan kändiskulten föll mig inte i smaken.

    SvaraRadera
  2. Hade inte hört att han ska pryda den nya 1.000-kronorssedeln innan jag läste det här men vilka underbara nyheter! Han förtjänar det verkligen.

    Förhoppningsvis kommer det att leda till att fler och fler kommer att upptäcka vilken beundransvärd man han var. Och inse hans storhet.

    SvaraRadera
  3. Hej Antonia! Det finns verkligen oändligt mycket att säga - och skriva - om Dag Hammarskjöld.

    Just detta är väl ett bevis som något för att DHd i högsta grad var rätt val på sedeln.

    Det lär annars bli en hel del skriverier - och nya böcker - om honom under resten av året.
    18 september är det ju exakt 50 år sedan som han omkom i den ytterst märkliga flygolyckan i dåvarande Rhodesia.

    Lite kort om själva sedlarna: det är ju för väl att traditionen är väck med gamla svenska kungar som huvudsakliga motiv på sedlarna ...

    SvaraRadera
  4. Hej Nurseblog! Du har ju länge haft ett DHd-citat i din bloggs högerspalt ...

    Men som jag tidigare har skrivit här på bloggen:

    Dag Hammarskjöld har alltid varit betydligt större utomlands än i hemlandet Sverige.

    I Sverige är det också – föga förvånande, skulle jag vilja säga -som det i särklass allra mest vidriga skrivits om Dag Hammarskjöld.

    ”Jag tror att det var lyckligt att Dag Hammarskjöld fick dö innan Kristusdrömmen kom honom att rycka honom ännu längre bort från verkligheten.”

    Så skrev chefredaktören för Sveriges största morgontidning, Olof Lagercrantz på Dagens Nyheter, efter den postuma utgivningen av Dag Hammarskjölds bok ”Vägmärken”.

    ”Att skriva i en dagstidning är som att skriva i vatten. Men ibland fryser vattnet till is, is som aldrig smälter, is vars hårdhet och kyla bara tilltar med tiden. Men domen fäller inte den döde författaren. Den fäller recensenten, Olof Lagercrantz.”

    Så skriver Mats Svegfors (tidigare chefredaktör på Svenska Dagbladet, nu vd på Sveriges Radio) i sin DHd-bok.

    VERKLIGEN!!!

    För att lämna det som jag skrivit tidigare så kan jag väl tillägga att orsaken till att DHd varit så totalt "passé" här i landet har nog rätt och slätt att göra med den historielöshet som i alla fall jag ser i Sverige.

    Under DHd:s tid som FN:s generalsekreterare, nästan åtta och ett halvt år, mitt under Kalla kriget - var svenskarna egentligen stolta över att ha en landsman som kraftfull chef för världsorganisationen.

    Nåja - inte alla var stolta. En del så kallade intellektuella här i landet, med DN:s Herbert Tingsten i spetsen, gjorde det till en sport att försöka förminska DHd.

    Och när två år efter DHD:s död hans bok "Vägmärken" kom ut devalverades hans varumärke rejält här i landet. Eftersom alla i det sekulariserade Sverige fick klart för sig att han var troende.

    Dock kanske inte på "Gud". Utan:
    "En gång svarade jag ja
    till n å g o n - eller n å g o t."

    Det skriver DHd på Pingstdagen samma år som han dör, 1961.

    SvaraRadera
  5. Ja, han är en fantastisk inspirationskälla som jag återvänder till gång på gång...

    Det är bedrövligt och upprörande att läsa hur Olof Lagercrantz uttryckte sig! Blir alldeles matt.
    Och sorgsen.

    Tänk att vi ska envisas med att stoppa in alla människor i olika fack hela tiden. Och hur vi sedan kategoriskt och stelbent dömer folk och förminskar dem i tron att de inte har mer att ge oss när de väl är placerade i sitt fack.
    Istället för att öppna våra ögon och lära oss känna igen verklig storhet och skönhet där vi ser den.

    SvaraRadera
  6. Hej Nurseblog! Apropå Olof Lagercrantz - och mina bägge husgudar Dag Hammarskjöld & Gunnar Ekelöf.

    Det här med mänskliga relationer kan vara lite komplicerat ...

    O.L. var stygg mot DHd.

    Samtidigt var DHd "kompis" med G.E. De två var bland annat "stolsgrannar" (17 & 18) i Svenska Akademien.

    G.E. var samtidigt nära "kompis" med O.L., och O.L. var hos G.E. nästan varje dag när G.E. var döende i cancer.

    Men - de citerade Olof Lagercrantzraderna är förstås alldeles förskräckliga.

    SvaraRadera
  7. vet inte så mkt om hammarskiöld mer än att han var fn-chef o omkom i en flygplansolycka nån gång på 60.talet

    SvaraRadera
  8. Hej Kloppan! Fast DHd var född inte så långt från ditt Linköping -i Jönköping.

    Då var det 1905 och pappa Hjalmar var fast i Karlstad, i knepiga unionsupplösningsförhandlingar med Norge.

    Därför dröjde det två månader innan DHd döptes. Kan inte ha varit särskilt roligt ...

    När jag kommer igång så blir det ibland himla många bokstäver. Ganska, i alla fall.

    SvaraRadera

>

<$BlogItemCommentCount$> comments