14 juli 2011

Mer t-bana så snabbt som möjligt!

Stockholms tunnelbana
Det finns ett problem.
Problemet heter Christer G Wennerholm -
trafiklandstingsråd (M) i Stockholm och  styrelseordförande i Storstockholms lokaltrafik (SL).


Christer G Wennerholm hatar t-bana. "Tunnelbanan i Stockholm är färdigbyggd."
Istället har han andra, högtflygande planer.

spårvagn
Christer G Wennerholm m flPolitikern har säkert positiva sidor - men har fått fullständigt pippi på spårvagnar. En ultramodern lösning på Stockholms trafikproblem? Hmm ... För mig är det en gigantisk gåta att Moderaterna ännu inte har lyft bort Christer G Wennerholm från den regionala nyckelpositionen inom trafik. Ingen som törs? Om det har gjorts interna försök att tala honom tillrätta har det ju inte gett det minsta resultat. Inte ens ofta kloka före detta frun, justitieminister Beatrice Ask (i mitten på bilden), har i så fall lyckats. Inte heller "Miss Inga" (till vänster på bilden). Har ingen aning om sistnämndas maktposition. Enhetschef på Asks justitiedepartement? Jag ser det som förödande för Stockholms utveckling med Christer spårvaGn Wennerholm på nuvarande politiska topposter i Stockholm. Med honom vid rodret blir det definitivt inte utbyggd t-bana exempelvis på det här viset:

Stockholms tunnelbana
Stockholms tunnelbanaBravo (S)! Socialdemokraternas förslag (med förklaringar till höger) från i maj förra året har säkert i smyg applåderats också av åtskilliga Allians-politiker.

Men i Stockholm dominerar Moderaterna - som tack vare Christer G Wennerholm har blivit ett parti som verklighetsfrämmande är ute och cyklar (korr:) åker spårvagn.


Sex nya spårvagnsslinjer i Stockholm. Visst - spårvagnar kan säkert vara ett lite trevligt inslag i stadsbilden. Men med ett Stockholm som växer så det knakar behövs det något annat: effektiva kommunikationer. T-banetåg = rejält många fler passagerare & mycket snabbare.

"Det samhällsekonomiskt klart mest effektiva alternativet", enligt studier från bl a Tekniska högskolan i Stockholm och från Stockholms Handelskammare.


"Vi kan inte vänta på mer tunnelbana!", skriver (S). Inte jag heller. Och varför inte ännu mer än vad partiet föreslagit. Finns massor av möjligheter och alternativ. Har själv skissat lite på en sorts inre ringlinje (nedanför till höger). Inte vettigt att så mycket trafik av allehanda slag ska passera de allra centralaste delarna av stan.


Svenska Dagbladet har skrivit mycket om det här med mer t-bana eller spårvagn i Stockholm - och om Christer G Wennerholm. 
Spårvagndyrkaren är för övrigt också ordförande i lobbyorganisationen Spårvagnsstäderna.

SvD-artikeln där han möjligen allra tydligast berättar vad han tycker är från 2011-06-10: "Wennerholm underkänner tunnelbanebehov
". Antydningar att han kanske skulle vara på väg att svänga en aning ser jag naturligtvis som inte ett skvatt trovärdiga.

"Jag är fullständigt övertygad om att Stockholm i framtida generationer kommer att bli en spårvagnsstad igen."
"När Stockholm växer så kommer också kollektivtrafiken att växa. Då kommer vi att köpa in bussar och bygga spårvagnar. Och när vi sitter här en dag, när jag går med rollator, så skulle jag inte bli förvånad om någon med mitt uppdrag rentav fattar beslut om att bygga nya tunnelbanor."
Det säger spårvagnstaliban Christer G Wennerholm till SvD.
Christer Wennerholm

Killen nedanför är alltså inte Christer G Wennerholm. Men glädjeskutt i nybyggd tunnelbana är det säkert många som skulle vilja göra. Några kan det också. Christer G är ett stort hinder för Stockholms utveckling. Visst ska han få möjlighet att syssla med sitt stora intresse - men på annat håll. 
Projektledare för spårvagnar i lilla Säffle? I lilla Visby? Eller chef för något spårvagnsmuseum?

tunnelbana

PS 1: Bilden med den gamla spårvagnen var ett 1 april-skämt 1950 i Dagens Nyheter: flygande spårvagnar skulle lösa Stockholms trafikproblem. Nu har 1 april-skämtet praktiskt taget blivit politisk verklighet.
PS 2: Partybilden, foto: Ola Hassbring.
PS 3: Under Almedalsveckan var Christer G på Gotland och pratade. Om spårvagnar, förstås:
"Spårvagnar för attraktiva städer" (från lobbyorganisationen Spårvagnsstädernas hemsida). Suck! Från andra håll kommer förslag på angelägna t-banesatsningar, senast igår (SvD). Men i Christer G Wennerholms tankevärld är det givetvis oförändrat ineffektiva och kostsamma spårvagnar från igår som gäller. Suck igen!

11 kommentarer:

  1. Alltför många människor vill leva kvar i förflutet. Och visst är det mysigt med spårvagn och är synd att de monterades ner en gång länge sen. Men gjort är gjort och är onödigt att återskapa det. Ska man återskapa något så är det hur man bygger hus så att slippa se massproducerade fyrkanter i parti och minut.

    München är en stad med nästan samma antal invånare som Stockholm. Deras t-bana linje är imponerande och redan vid landning på flygplatsen kan man stiga på för att ta sig in till stan. ( senast jag var där var för 12 år sen) Jag var väldigt imponerad redan då.
    Och under dem här 12 år har inte hänt särskilt mycket här i Stockholm. Slussen var redan fallfärdig då och beslut är inte fattade än hoppas medan jag lever kommer hända nåt)
    I Düsseldorf som är en bra mindre stad fanns också t-bana. Man kunde titta på tv med mest nyheter och reklam i varje vagn.

    Gamla mossar med bakotsträvande ska rensas ut tycker jag. Oavsett om rosetten är blå eller rött rund halsen.

    SvaraRadera
  2. Det verkar ha spårat ur alldeles när det gäller kommunikationer i Stockholm...
    Spårvagnar, hur tänker karln?

    För den som någon gång befunnit sig på en tunnelbanestation (eller på en ersättningsbuss, hemska tanke)i rusningstrafik här i stan är det uppenbart att vi behöver en betydligt mer effektiv lösning än spårvagnar. Det är vansinnigt att en storstad som Stockholm inte har bättre och snabbare och effektivare kommunikationer som kan svälja fler passagerare än vad som går idag.

    SvaraRadera
  3. Jag älskar ju spårvagnar lite (kan tänka mig att du säkert suckar lite inombords nu, haha) men det har nog mycket att göra med att jag är uppvuxen med dem, bor ju trots allt i Göteborg. De funderar ju på att bygga en ringlinje i Göteborg med typ fem stycken tunnebanehållplatser i centrum. Jag tycker ju såklart att det är helt onödigt. Varför bygga fem tunnelbanehållplatser på ställen där vi redan har både bussar och spårvagnar som stannar? Om tunnelbanan skulle sträcka sig utåt till ett ställe där förbindelserna var sämre så hade jag varit mer positiv. Nu tycker jag mest att det är en anledning för västtrafik att få höja avgifterna för busskort ytterligare. Spårvagnar eller tunnelbana i Stockholm är ju dock en annan fråga och där röstar jag för tunnelbana. Stadens infrastruktur är ju byggd för tunnelbana och inte spårvagn, varför slänga in massa gnisslande vagnar som mest ser rostiga och fula ut (de i Göteborg är ju naturligtvis helt gnisselfria och de vackraste skapelserna som jag sett i hela mitt liv...) haha.
    Bra inlägg, ha det bra!

    SvaraRadera
  4. Hej Antonia! Ja, som tillbakavändande stockholmare är jag oerhört förbluffad över att praktiskt taget inget har hänt i Sthlm betr. kommunikationer m m.

    Men egentligen inte särskilt förvånande - bl a med tanke på att en östra länk (bro eller tunnel från Nacka norrut) har diskuterats sedan slutet på 1800-talet !!!

    Vad jag vill i korthet, bl a: Bygg mer tunnelbana! Bygg en östra länk! Bevara och rusta upp Slussen! Riv Kaknästornet - världens fulaste byggnad (och den syns ju också så förbaskat väl)!

    SvaraRadera
  5. Hej Nurseblog! Ja, trafik- och kommunikationsfrågorna har skötts skandalöst av de stockholmska politikerna under herrans många år.

    Och nu, när Stockholmsregionen växer med 40.000 om året, vad är på gång då?

    Jo - spårvagnar!

    Makalöst.

    SvaraRadera
  6. Hej Hanna! Själv pluggade jag i två år i Göteborg, dåvarande JHG (Journalisthögskolan i Göteborg), som låg på Andra Långgatan ...

    Det tar ju en halv evighet att ta sig från ett ställe till ett annat i Gbg - med spårvagn.

    Men på något sätt hör ju spårvagnar och Gbg ihop. Skulle vara konstigt med ett Gbg med massor av t-banelinjer. På samma sätt som det (numera) är avigt med massor av spårvagnar i Sthlm.

    Stockholmare är smartare än lantisar! Det sa Moderaternas gruppledare i riksdagen Anna Kinberg Batra. Av "någon anledning" bor hon själv (tillsammans med sin något roligare David) 500 meter in i Nacka - från Stockholmshållet räknat.

    Om jag får skryta lite så har min intellektuella utveckling gått i motsatt riktning. Född & uppvuxen i Nacka, så bor jag nu 500 meter in i Stockholm.

    Men. Stockholmare smartare???
    Inte när det gäller spårvagnar i trafiken i alla fall. Här i stadsdelen Hammarby Sjöstad (där det finns spårvagn, "Tvärbanan")
    kolliderar bilar titt som tätt med just spårvagnar. "Va?" "Spårvagn?" "Här?"

    SvaraRadera
  7. Slussen... Det är en märklig byggnad. För från marknivå ser den för jävligt ut. Jag brukar röra mig i området under mina långpromenader och konstaterar varje gång att den är ful och verkar ordnat.
    För att man ska se harmonin i Slussen måste man komma upp i högre höjder. Då ser man de böljande linjerna.
    Jag är dock inte för att man ska riva hej vilt, men frågan är om den ska ändå vara kvar.
    Oavsett så borde man äntligen sätta igång innan en allvarlig sättning sker och folk omkommer och därmed lyckas Stockholm sätta sig på kartan som ett land som aldrig kan komma till skott. Tur att Sverige inte behöver kriga på riktigt ;)
    Beslutsångesten skulle förtära landet.

    SvaraRadera
  8. Hej Antonia! Själv gillar jag Slussen skarpt.

    Det stora negativa med dess centrala delar är ju att den i herrans många år använts som pissoar. I alla fall de olika gångarna.

    Men efter en ordentlig upprustning (inklusive hantering av årtionden av pissande) är jag säker på att Slussen går en ny framtid till mötes.

    Och inga nya glashus och andra knäppa byggnader som förstör både vyer och autenticitet!

    SvaraRadera
  9. Kan inte den fejkade och animerade saltomortalen från en perrong till en annan i inlägget få någon mindre vetande tro att det kan jag också göra. Någon som inte vet att salto-mortale betyder dödligt hopp?

    Mycket läsvärt på Din blogg!!

    SvaraRadera
  10. Jag var i Prag i våras, och blev imponerad av deras spårvagnar. Gamla och buckliga, men med båda strömavtagarna uppe. De axade lika bra som bilarna och körde i minst samma hastighet. Till detta en väl fungerande tunnelbana.

    I Budapest i fjol. 52 meter långa spårvagnar på de mest trafikerade linjerna svalde de flesta och kom var annan minut i rusningstrafik. Bra tunnelbana där också. Schysst kollektivtrafik, med andra ord.

    Det ena goda förtar inte det andra.

    SvaraRadera
  11. Hej Blandade karameller! Bra etymologiskt påpekande om saltomortal.

    Sthlm ligger nog långt efter bl a de centraleuropeiska större städerna när det gäller kommunikationer.

    Lidingöbanan (exvis) här i Sthlm är en linje med pittoreska och mysiga spårvagnar. För en besökare. Men dessa uråldriga, museala vagnar med dess hårda och obekväma säten och minimalt benutrymme torde nog i det långa loppet vara rejält ansträngande för Lidingös "infödingar".

    SvaraRadera

>

<$BlogItemCommentCount$> comments