7 mars 2011

Nya tag mot särskrivningarna!

Det här blogginlägget kan på sätt och vis ses som ett öppet brev till den svenska
lärarkåren, den del som är lärare i ämnet svenska.

För att vad ni i mycket hög grad har misslyckats med är att lära ut är detta:

särskrivning

Skärp er, ni lärare i svenska!

Se er omkring! Överallt! Ni kan väl knappast vara nöjda med era insatser när så väldigt många så väldigt ofta ägnar sig åt särskrivning.
1 + 1 = 1 ??? Flera av er lärare i svenska kanske särskriver själva - vad vet jag? - och förstår inte att det är just denna lite udda matematiska formel som gäller i sammanhanget.

1 ord + 1 ord ger 1 ord när de förenas i 1 sammanhang, beskriver 1 sak.

1 man + 1 kvinna ger 1 barn (vanligtvis vid förlossningen), 1 barn i 1 stycke. En parallell ...
Är ni svensklärare dåliga pedagoger? Eller kanske inte tycker att det här med sammansatta ord är något särskilt viktigt? 
Visst finns det också ett antal bra svensklärare, som "Cookiie" tydligen har haft:


"Det är ett mysterium, ett mycket stort mysterium.
Jag har ju lärt mig att inte särskriva, så varför har inte de andra också gjort det?
Jag förstår fullständigt att alla tänker olika, men hur i helvete kan man tro att ett ord ska stavas isär?
Jag menar, hur svårt kan det egentligen vara att skriva ett ord ihop?"
Cookiies blogg/hawnah.blogg.se, klicka här

"Under tecknad kan ske fram står som gammal modig, stock konservativ eller reform fientlig. Men in flytandet från marknads förings texter och anglo saxisk menings byggnad på verkar och för ändrar nu mera ande meningen i var dagliga bud skap på ett av görande sätt. Tyvärr blir det allt vanligare med absurda särskrivningar. Vart tog de sammansatta orden vägen?"
Robert Aschberg i Aftonbladet, klicka här!

"Fredrik Lindström tycker att man måste vara hård mot fenomenet särskrivning, inte minst i skolorna.
- Det är ett allvarligt språkligt fel.
- Det finns ingenting kreativt i att skriva isär ord.
- Jag brukar vanligtvis vara väldigt liberal till språklig utveckling, men det här är en grundsten man måste ha med sig."
Fredrik Lindström i Aftonbladet, klicka här!

Det är onekligen hög tid att dra i nödbromsen! Citaten från Aftonbladet är från 2002 - och särskrivningarna har bara ökat och ökat och ökat. Den webb-baserade föreningen skrivihop.nu gav upp redan 2003. Lärarna har också gett upp, tycks det. Eller vad nu deras sammantaget misslyckade insatser beror på. Men det är bara att ta nya tag mot särskrivningarna!

Talking Robot Pictures, Images and PhotosIbland har jag faktiskt undrat om särskrivarna också är särpratare. Men att vara särpratare ger ju rimligen ett hackigt, stötigt och robotmässigt tal - och några som robotfiguren till höger kan jag inte minnas att jag har stött på och lyssnat till. Och - uttalas det som ett ord, så skrivs det också som ett ord. Det blir ju också mer flytande så. Förutom att text med särskrivningar blir svårare att läsa - vilket ord hör ihop med vilket? - så finns ju massor av exempel på särskrivningar som gett ett helt ny betydelse, ofta har det blivit riktigt kul:               
                             
Lärare: nöjda med era insatser?
Se er omkring!

Särskrivning.se bilder

Skrivihop.nu texter
Skrivihop.nu texter & bilder
Avigsidan.com texter & bilder
Googles bildsök ...

Vad kan göras för att komma tillrätta med de accelererande särskrivningarna?
Hur väcker man lärarna? Lärarkåren måste ju ses som nyckeln ...
Skrivihop.nu (se ovan) gick i graven för åtta år sedan. Är det inte i högsta grad läge att starta något liknande mot särskrivningseländet? 
Särskrivningarna är vanligast bland yngre - men förekommer numera även bland åtskilliga andra, som en gång i tiden bör ha vetat hur det ska vara. En smitta.
Men jag tycker verkligen inte att vi särskrivningsmotståndare ska ge oss! Nya tag!
Bort med alla dessa särskrivningar! De hör inte hemma i vårt språk!



PS. Mer om särskrivningar finns på en specialsida, som du kommer direkt till på
bloggen om du klickar här.


VAD SÄGER DÅ LÄRARNA? KLICKA HÄR!

26 kommentarer:

  1. Kan du forklare en enkel nordmann hva særskriving egentlig er. Leser innlegget ditt, men klarer ikke fostå nettopp ordet det hele spinner ut av.

    SvaraRadera
  2. Ett märkligt fenomen det här med särskrivning. Att vilja skriva men inte kunna sätta ihop orden rätt så att det blir begripligt- då har ju skolan verkligen misslyckats..

    Kanske man läser för lite i skolan nuförtiden?

    Helt klart behöver man ägna mer tid i skolan för att få bukt med dessa språkliga egendomligheter..

    Jag tycker tyvärr det känns som om lärarkåren gett upp. För länge sen. Med tanke på hur viktigt språket är är det för sorgligt egentligen.

    SvaraRadera
  3. Hej Nurseblog! Ja, det är oerhört märkligt med all denna särskrivning.

    Det är som om det plötsligt skulle bli inne att ha byxorna på sig bak och fram.
    Men det kanske blir populärt det också?

    Vad lärarna i svenska egentligen håller på med är också en gåta för mig.
    Det är ju resultatet av deras verksamhet som vi ser överallt.
    Särskrivningar, särskrivningar, särskrivningar ...

    SvaraRadera
  4. Åh, vad glad jag blir över att någon äntligen förstår mig angående varför jag stör mig så vansinnigt mycket på särskrivningar. Att jag fick en länk i ditt inlägg gjorde faktiskt mer eller mindre min kväll. För övrigt verkar din blogg väldigt klok och lärorik. Kommer nog att kika in här fler gånger!

    SvaraRadera
  5. Äntligen fick jag en förklaring till varför unga människor skriver som de gör. Bor ju ute i buschen, har inga barn, och har inte förstått varför unga skriver som de gör. Det är ohyggligt svårt att läsa det som kallas särskrivning. Tack Bengt!

    SvaraRadera
  6. Sv. Ha ha ha Skattemyndigheten får vi nog nog av ändå. ;)

    SvaraRadera
  7. Hej Monica! Tyvärr är ju det här med särskrivning något som inte alls bara förekommer bland yngre. Även om det säkert är vanligast bland dem.

    Men även upp i åren särskrivs det flitigt - numera.

    Exempelvis också bland högutbildade (och välbetalda) människor i bl a näringslivet, folk som man tycker en gång i tiden bör ha vetat att man skriver ihop.

    Det verkar som om särskrivning smittar.

    Men vi är förhoppningsvis åtskilliga som är immuna mot "engelska sjukan" - som holländarna kallar särskrivningseländet (se specialsidan om särskrivning).

    SvaraRadera
  8. Skyldig!!! Säkert bjuder jag på ett och annat skratt när jag skriver mina blogg inlägg ( blogginlägg)
    Och det är säkert invandrarnas fel. Om inte annat så engelska språket särskriver mycket mer än svenskan gör.
    Men jag tycker att utbildningsnivån är alldeles för låg i svenska skolor och kravet på elever är ännu lägre. Att lärare utan utbildning ens finns kan jag inte heller förstå, då ingen skulle vilja bli undersökt av en läkare utan utbildning som bara vickar lite för att han tycker att det är roligt.
    Med rätt och konsekvent grund skulle kunskapen vara på mycket högre nivå.

    SvaraRadera
  9. Håller med dig. Hur svårt kan det vara?
    I samma stund som man lär sig skillnaden på glas och glass borde man också fatta att det som man dricker vin ur är ett vinglas och inte ett vin glas. Funkar även med glasstårta, dvs inte glass tårta.

    SvaraRadera
  10. Jag tråcklade på en kommentar, men så bidde det ett inlägg.

    SvaraRadera
  11. Hej Hakkespett! Jag läste på lite om særskriving-debatten i Norge, och fann att det finns en riktigt pigg organisation mot særskriving.

    Den tycks påminna en hel del om den sedan länge nedlagda Skrivihop.nu här i Sverige.

    AMO heter organisationen, startad 1996 av en liten grupp astronomistudenter vid Universitetet i Oslo.

    Idag har organisationen massor, massor av medlemmar.

    På AMO:s hemsida:

    De siste åra har en helt ny måte å mishandle det norske språket på blitt mer og mer vanlig, nemlig orddeling, eller særskriving som det egentlig heter.

    Ord som spisestue blir til spise stue, lammelår blir til lamme lår og hostesaft blir til hoste saft.

    Vi i AMO mener slik språkvandalisme bør bekjempes med alle lovlige midler, siden særskriving kan gjøre en tekst tung å lese, kan føre til misforståelser og er et skritt nærmere en enda sterkere anglifisering av språket vårt.

    Hemsidan:
    http://folk.uio.no/tfredvik/amo/

    SvaraRadera
  12. Hej Jernis! Ditt blogginlägg var lysande, och som du ser länkar jag nu till det i mitt eget inlägg.

    SvaraRadera
  13. Jag är skyldig, väldigt skyldig!!!
    Jag har fruktansvärt svårt med de där, men jag ska stötta din kampanj och försöka bättra mig och skriva ihop precis allt;)

    SvaraRadera
  14. Särskrivningar är det VÄRSTA som finns. Jag fattar inte varför folk inte ser att det är fel när de skriver "jätte bra", "spel lista", "dator skärm" och"present kort". Jag har aldrig haft problem med särskrivning, tvärtom, jag burkar rätta min svensklärare när det gäller särskrivningar. När jag var 12 år så hade vi en oerfaren vikarie i svenska som sa att att "jättebra" vad två ord.
    Det svenska skolsystemet borde verkligen ses över!

    SvaraRadera
  15. Adrian: Jätte och bra är faktiskt två ord men sammansatt blir det ett; jättebra. Du har rätt.
    Man kan också vara både "nödig" och "skitnödig"...eh...

    SvaraRadera
  16. Det er nok ikke bare på i Sverige at dette fenomenet med særskriving griper om seg. Så også her i nabolandet. Og ja, man arbeider i skoleverket, og underviser i norsk, så dette er rimelig frustrerende. Det kommer naturligvis av påvirkning fra engelsk, der samskriving som kjent ikke er så vanlig som i våre språk. Og det er vanskelig. Elevene har ofte store problemer med dette, i tillegg til at de ikke alltid tar det så nøye med rettskriving og tegnsetting heller. Eller bruk av dialekt i skrevne tekster. Har hatt noen festlige stunder i klasserommet med dette, der man påpeker at "lammelår" vanligvis gir helt andre bilder i hodet enn "lamme lår", og at "krabbeklør" liksom blir noe annet enn "krabbe klør". Hva, har de stakkars krabbene eksem, siden de klør? Det må jo være besværlig for dem. Akk ja. Vi minnes en plakat på det lokale fiskeutsalget i downtown Stavanger: "Krabbe klør reker". Jøss. Snille krabber, får man si. Ha en ellers fortreffelig dag. :-)

    SvaraRadera
  17. Hej Jo! Det är lärarna som är skyldiga till att det ser ut som det gör - överallt. Om man nu ska tala om skuld och skyldiga ...

    Och så spelar "smittan" säkert in, något som jag skriver om i inlägget och på specialsidan.

    Vad jag tycker är mycket trist är att debatten om problemet här i landet tycks ha stannat av.

    Frånsett en del gnäll här och där på nätet (och en Facebook-grupp mot eländet) så tycks det här med särskrivning ha blivit accepterat.

    Skrämmande nog också bland lärarna. Inte alla, men många.

    SvaraRadera
  18. Hej Adrian! Verkligen skrämmande när du skriver att du har fått rätta dina lärare när det gäller särskrivning!

    SvaraRadera
  19. Hej Dag Eigil! Jo, först igår fick jag fullständigt klart för mig att detta minsann är ett stort problem också hos er i Norge - efter lite surfande på nätet.

    Hamnade då hos AMO, er förening mot særskriving.

    Har du på dess hemsida sett samlingen av kul særskriving-bilder?

    http://folk.uio.no/tfredvik/amo/

    OBS! Klicka sedan på Orddelingstoppen.

    SvaraRadera
  20. Hei igjen. Har hatt en viss glede av å lese de utrolige eksemplene til "Astronomer mot orddeling", og legger jo ellers stadig merke til særskrivingsproblemet hos disiplene. Skal sjekke den andre linken. Ha en fin helg fortsatt! :-)

    SvaraRadera
  21. Hej Hanna! Det var verkligen kul att dyka på ditt blogginlägg om särskrivningar!!!

    Du verkar att ha haft tur med bra svensklärare. Men det tycks som om massor inte har haft det.

    Det trista skulle vara om vi - i alla åldrar - skulle sluta att reagera på det här. Och bara acceptera ...

    SvaraRadera
  22. Hej Nonsensakuten! Apropå drycker ... På besök i Visby för några år sedan hade en restaurang den stolta rubriken: DRICK BART.

    Men tyvärr bara ett av miljontals och åter miljontals särskrivnings-tokigheter här i landet.

    Kan exempelvis nämna att "ÅT MINSTONE" (ofta: "ÅT MINSTONDE") ger hur många träffar som helst på Google, "avancerad sökning" + "den exakta frasen".

    Möjligen finns det större problem här i världen än just särskrivning.

    Men vi kan väl börja med det enklare problemet: särskrivning.

    Rimligen först och främst en uppgift för landets svensklärare ...

    SvaraRadera
  23. Hej Antonia! Just invandrarna har inte berörts tidigare - varken i inlägget, på specialsidan eller i kommentarerna.

    Särskrivning ÄR ett stort problem bland just invandrarna. Också.

    De arbetar ofta inom exempelvis handeln ("brett" uttryckt), och hur ofta ser vi inte särskrivna texter där?

    Men. Vi är tillbaka till LÄRARNA, svensklärarna, i det här fallet lärarna i svenska för invandrare.

    Om ingen (=svensklärarna) lär dem hur det ska vara, hur ska de då veta hur det ska?

    PS. Om jag någon gång har skrattat när jag har läst något av dina blogginlägg, så har det INTE berott på särskrivning. ... Om jag hade vetat hur man lägger in en smiley i den här kommentaren så hade jag gjort det här ...

    SvaraRadera
  24. Hej Dag Eigil! Jag måste erkänna att jag först blev otroligt förvånad när jag noterade namnet på antisärskrivningsföreningen i Norge:

    "Astronomer mot orddeling".

    Namnet gav/ger onekligen intryck att vara en mycket udda sekt.

    Men jag fick ju ganska snabbt en förklaring till namnet:

    ... startad 1996 av en liten grupp astronomistudenter vid Universitetet i Oslo.

    SvaraRadera
  25. Hej Antonia! Smiley tillbaka ...

    SvaraRadera

>

<$BlogItemCommentCount$> comments