31 augusti 2011

Blok!

Cajsa Wargs välkända Klokblok.
Att göra en bok av sin blogg (hela eller delar av den), alltså att göra en blok, är fortfarande mycket ovanligt. Det är synd. Visst finns materialet för evigt på nätet. Men papper är ändå papper. Bloggskrivandet är på något sätt som att skriva i sand. Tyvärr så flyktigt. Samtidigt som det varje dag publiceras så mycket bra av svenska bloggare.

Blok är annars ingenting nytt. Redan den kända bloggerskan Mat-Cajsa (Cajsa Warg, 1703-1769) lät göra en blok. Men hon kunde ju mycket annat än mat och matrecept. Mat-Cajsa var som bekant också en stor tänkare och djup filosof, och skrev på sin blogg mycket kloka texter om tillvaron. Det var ju dessa texter som på 1750-talet blev en blok.


Även jag har kommit ut med en blok, i DeLuxe-utförande.
Bengt Bernströms ännu så länge mindre kända blok.315 sidor - texter, bilder och animeringar (som i bloken inte rör så himla mycket på sig). Det litterära mästerverket innehåller alla mina blogginlägg från starten i juni förra året t o m mitten på december samma år. Det var alltså ett tag sedan. Bilden på det estetiskt fulländade omslaget är hämtat från mitt blogginlägg 23 augusti 2010 (Varför använder inte folk sina båtar?).

På boksajten vulkan.se finns för bland annat blok-produktion alternativen "Fixa själv" och "Få hjälp". Min blok är resultatet av "Få hjälp"-varianten. "Vissa meningsskiljaktigheter" uppstod efterhand mellan beställaren (som inte var jag) och vulkan.se-folket. Formuleringen är vald efter MBL-förhandlingar mellan mig och beställaren. "Ett djävla liv" hade annars varit en fullt möjlig alternativ formulering.
Hur som helst - den här litterära klassikern (snart!) kom att tryckas och ges ut i blott ett (1) exemplar. Upplagan är så pass blygsam att det för min del nu "på direkten" blir en plats i Svenska Akademien. Säkert! Och Akademiens oständige sekreterare Horace Engdahl kommer att bli jätteglad när jag dyker upp!
Horace Engdahl, jublande glad!Men. Fanskapet (alltså Horace) sitter ju på min plats. Stol nummer 17. Den ska jag ha! Den är min! Andra småungar har Zlatan som idol. Men jag har Dag Hammarskjöld - FN:s generalsekreterare i flera år och bland annat också ledamot nummer 17 i Svenska Akademien (1954-1961).

Argumentet från charmige Horry "Jag var ju först!" köper jag inte alls. Struntprat. Skitsnack. Det hör ju självfallet inte till saken. Vill han inte släppa ifrån sig plats 17 frivilligt så får vi väl ta till slantsingling. Eller sten-sax-påse. Eller en variant av Hela Havet Stormar (men då måste ju alla De Aderton vara med). Om jag skulle råka ha otur så fuskar jag. Den saken är klar. Solklar.
Bengt Bernström i Svenska Akademien: tröja nummer 17.Jag skall sammanträda som nummer 17! Annars får det liksom vara för min del. Trots att jag själv redan har fixat till Akademie-tröja och annat. Finns i garderoben här hemma.

På tal om blok så har vi ju också den aningen svåre ryske poeten Aleksandr Blok (1880-1921).
Såvitt jag vet finns det dock ingen direkt koppling mellan honom och blogg i bokform-blok.

Men Aleksandr Blok påminner en hel del om den poet som jag läser mycket av just nu: Ejned Utnöd från Estland.

Den livsgrubblande diktaren finns konstigt nog inte med i Wikipedia. Men det har ju å andra sidan i många år varit massor av reklam för Ejned Utnöd i Stockholms tunnelbana.
Det har han verkligen varit värd! Läs honom du också!

Ejned Utnöd - reklamen i Stockholms tunnelbana för den estniske poeten.

21 kommentarer:

  1. Kul initiativ, nu behöver du bara ge ut en blok till så har du rätt att söka medlemskap i författarförbundet.

    Fast tveksamt om dom godkänner böcker utgivna till självkostnadspris.

    Hur gjorde du förresten med dina bilder i bloken? Inbillar mig att de borde vara dyrare att trycka t ex din bild på Carl-Henrik Svanberg än en ett renn textmassa.

    SvaraRadera
  2. Jovars, jag har faktiskt en halv volym som bär titeln "Det stod skrivet i Läsarens Blogg" med diverse blogginlägg och reflektioner kring inläggen som skapades på den tiden jag bloggade på Passagen (tror jag började 2005; är det länge sedan i bloggsammanhang?).

    Jag har dock inte hunnit redigera klart alstret. Men jag vill gärna ha kvar dokumentet som ett minne på de tankar som sysselsatte mig en gång i tiden.

    SvaraRadera
  3. Hej Walker! Vete tusan hur vulkan.se-folket fixade till bilderna. Men de finns med i min icke-bestseller.

    Fungerar dock alldeles utmärkt som inträdesbiljett rakt in i Svenska Akademien. Storsäljarna där har alltid varit väldigt få.

    Kan tänka mig att jag som nummer 17 kommer att fungera utmärkt med den med nummer 14 på ryggen. Vi talar om Kristina Lugn. Inte för att jag är särskilt förtjust i det hon skrivit. Men hon kan säkert vara rätt kul och slagfärdig. Hon snackar ju dock ännu värre sleeepig stockholmska än Mona Sahlin. Men det får man väl ta.

    SvaraRadera
  4. Hej Peter Harold! Oj, du lär vara en riktig veteran i bloggsammanhang. Bara sex år sedan - men 2005 bör det inte ha varit särskilt många som bloggade (förutom den numera utrikiskt inriktade Östermalmskillen med "de elektroniska veckobreven").

    I bloggosfären produceras som sagt väldigt mycket bra, inom alla genrer, varje dag. Det är synd att mycket av det som skrivs ofta inte får den uppmärksamhet det förtjänar och når ut bara till ganska få.

    Apropå vulkan.se ... En av allra första artiklarna som jag skrev handlade om Författares Bokmaskin (alltså i samma bransch). Trodde att den skulle vara nedlagd, p g a att så pass lång tid förflutit. Men en koll visade att firman faktiskt finns kvar, på S:t Eriksgatan. Har annars för mig att den då jag skrev låg på Svarvargatan (på Kungsholmen). Min artikel vill jag helst glömma. Rätt så träigt skriven.

    SvaraRadera
  5. Haha! Lägg ut boken på Blocket (eller Bloket kanske det ska vara): "... , förstaupplaga, endast ett känt existerande exemplar", och du blir en rik man.

    Hmm, goda idéer. Tänk om jag också skulle göra slag i saken - och låta SL sköta marknadsföringen. Kiosker och boklådor kommer garanterat att ligga i ruiner efter att jag väl släppt succétiteln "Avståndet mellan vagn och plattform".

    SvaraRadera
  6. Hej Jernis! Hehe, när man kliver av ja ...

    På tal om Svenska Akademien så läser jag i en bok av sedermera Filipstadsbaserade förf. Sven Stolpe om kriterierna för att komma på tal som ledamot (förutom gärna viss "bildning"):
    1. Någorlunda begränsad spritkonsumtion.
    2. Ordningssinne, förmåga till sansad bedömning (t ex i smb med prisutdeningar & inval).
    3. Viss förmåga av smidigt samarbete, viss social kompetens.

    Av någon anledning blev Stolpe själv aldrig ledamot ...

    Men å andra sidan blev exvis inte Strindberg eller Fröding det heller.
    Och med 9 st Ranelid-typer + 9 st Guillou-typer i Akademien är det svårt att tänka sig att så värst mkt skulle bli gjort.

    Sedan "De Aderton" ... Vissa i kretsen har ju varit förbannade på alla de andra så att i realiteten har de väl stundtals varit De Fjoderton.

    Dessutom ytterligare avdrag p g a livstidsinvalet - kanske ständigt 1-3 av de 18 inte bara har varit psykiskt frånvarande (inte så lite gaggiga), utan även fysiskt frånvarande.

    SvaraRadera
  7. Husker du nevnte dette for en stund siden og det er gledelig å se du har gjort alvor av det.

    Det å lage en blok har vel litt med selvtillit å gjøre. Du har språket og samfunnet som yrke. Jeg tror mange av oss andre mangler litt selvtillit.

    Gratulerer med bloken!!!!!!!

    SvaraRadera
  8. tar det inte hemskt lång tid att få ut sina grejer i pappersform?

    SvaraRadera
  9. Hej Hakkespett! Jag skrev i inlägget: "Samtidigt som det varje dag publiceras så mycket bra av svenska bloggare".

    Gäller förstås även norska bloggare!!!

    Och så det här med text på nätet kontra text på papper ...

    Datorskärmen är ju inte det ideala
    för att läsa texter. Hederliga papperet är bättre.

    Läste nyligen i fackbok:
    "Dina besökare läser nästan 50% långsammare på skärmen än vad de gör på papper".

    I mitt fall gör det ju inte saken bättre att jag har vit text och svart bakgrund.

    Men jag bloggar svart för att slippa bloggskatt.

    SvaraRadera
  10. Hej Kloppan! Det SKULLE ta två veckor. Det tog i själva verket över två månader - från beställning till leverans.

    Beställning 8 december 2010. Fick denna julklapp 14 februari 2011.

    Det var ett surt och grinigt knåpande och knepande på vulkan.se med detta gigantiska projekt.

    Det mesta blev galet, och de fick justera både det ena och det andra, men det blev galet ändå - har jag fått reda på av beställaren.

    Som skymtar i inlägget så har jag numera inga högre tankar om folket på vulkan.se.

    Men - det är klart. De kanske bara hade en dålig dag. Fast det var allt himla många dåliga dagar på raken.

    SvaraRadera
  11. Definitivt en bestseller. Du levererar alltid! :)

    SvaraRadera
  12. Bloker är ju nice. Kul att ha en bok du skrivit själv i din bokhylla också ju! Plus att det ju alltid är något du kan dra fram när du har gäster om du inte hittar några samtalsämnen ;)

    Min far har gjort några böcker på liknande vis, även om han inte har använt urdrag ur sin blogg utan skrivit små nyskrivna texter. En bok handlade om vår släkt och alla i släkten fick varsin på julafton. Lite roligt sådär :)!

    Apropå idoler så har inte jag några stora och bryr mig inte speciellt om fotbollsspelare eller dylikt. Att ha en idol som gjort något intelligent förstår jag verkligen! Får se om jag hittar någon som kan platsa som "min idol" någon gång i framtiden! :)

    SvaraRadera
  13. Ser fram mot din "blok" Bengt.
    att blogga kanske har olika syften hos olika personer men tanken är väl nästan som en bokförfattare tänker. Kan man förmedla i text/bild något som är antingen underhållande ,spännande eller roligt och detta kan glädja eller fängsla andra människor då är det ju en trevlig och glädjande drivkraft.
    En eloge till dina phtoshop-bilder- du är en snitsare på detta .

    SvaraRadera
  14. Hej Anders! Ja, det kanske blir så att jag någon gång i framtiden säljer min blok. Mitt enda ex. Men försäljningen kanske inte gör mig ekonomiskt oberoende för resten av livet ...

    SvaraRadera
  15. Hej Hanna! Ja, papper är ändå papper. Handfast, rejält ... Hmm, jag borde nog inte i inlägget ha använt den svarta färgkoden #141414 för citationstecknen kring idol - när bakgrunden också har #141414 ...

    SvaraRadera
  16. Hej Kjell! Ja, det spännande med en blogg är ju inte minst att man kan göra vad som helst med den. Utom möjligen jag. Jag har ju den påfrestande oansvarige utgivaren Basil efter mig hela tiden, den hamsterliknande figuren i högerspalten.

    SvaraRadera
  17. Håller med. Papper är ändå alltid papper. Böcker går inte att ersätta med ord på en skärm. Det är helt enkelt inte samma sak.

    Riktigt roligt att kunna göra en bok av bloggen. Hade ingen aning om att det var möjligt.

    Klart att stol nummer 17 är din! Horace Engdahl får helt enkelt ödmjukt kliva åt sidan. Blir succé direkt med den tröjan!

    SvaraRadera
  18. det tänkte inte jag på sist att du gjort om bloggen. tack för dina gulliga ord

    SvaraRadera
  19. Hej Nurseblog! Strikt oss emellan: Om det inte skulle gå vägen med plats (och tröja) nummer 17 skulle jag eventuellt istället kunna tänka mig nummer 18. 18 var favoriten Gunnar Ekelöfs nummer.

    DHd 1954-1961 (nr 17) och GE 1958-1968 (nr 18). Tre år tillsammans i Svenska Akademien, alltså.

    SvaraRadera
  20. Häftigt! Hade jag ingen aning om, men verkligen en smart idé. En vacker där, när/om jag blir en bloggare av herr Bernströms kaliber så kanske man ska prova detta :-).

    SvaraRadera
  21. Hej Ordbajsaren! Men vilken siffra/vilka siffror vill du ha på ryggen under sammanträdena i Svenska Akademien?

    SvaraRadera

>

<$BlogItemCommentCount$> comments