16 augusti 2011

IMF-chefer och statlig prostata

Christine Lagarde
Oro i världsekonomin.
Vad gör då chefen för Internationella valutafonden (IMF) Christine Lagarde?

Jo - ägnar en stor del av sin kraft åt min lilla person. Har på sistone fått två mail från henne, en av världens absolut mäktigaste kvinnor.

Franska Christine Lagarde blev ju nu i sommar ny IMF-chef efter landsmannen Dominique Strauss-Kahn.

Dominique Strauss-Kahn och några till.
På bilden till höger ses han under en gemytlig stadspromenad tillsammans med några nya manliga bekantskaper.

Mailen från Madame Lagarde är inte helt kristallklara. Men så är jag inte heller någon ekonom. Eller medicinare. Statlig prostata? Icke-statlig prostata? Men man kan ju inte veta allt ... Mailen, två identiska (har kommit med någon veckas mellanrum), dök upp direktöversatta till svenska:

E-mail från Christine Lagarde ...
Jag ville så gärna byta några ord med den numera Washington D.C.-baserade Christine Lagarde, av arbetsgivaren IMF aningen lite snålt försedd med blott en rocketmail.com-adress och ett brittiskt mobilabonnemang. Är hennes arbetsrum i IMF-högkvarteret stort som en ordinär klädkammare?
- She went out. Be back soon. Be back soon. Where are you from?
- Jag är from India! I phone again!
Längre än så kom jag inte när jag faktiskt ringde mobilnumret. Lite överraskande var det en karl med grov basröst och påtaglig brytning (nordafrikansk?) som tycks vara Madame Lagardes sekreterare, eller så.

En tanke slog mig plötsligt. Kan det vara så att mailen egentligen signalerar att IMF-chefen Christine Lagarde behöver "ekonomiskt stöd". Men för stolt för att skriva det rakt ut. Visserligen var hon välavlönad som Frankrikes finansminister, och får nu som IMF-chef motsvarande tre miljoner svenska kronor om året (efter skatt). Men vem vet. Hon kanske har spelat bort alla sina pengar. På Bingolotto? Eller liknande.
Till den uppgivna IMF-adressen skickade jag genast iväg ett rejält stödpaket:

Stödpaket till IMF-chefen Christine Lagarde.

Det tycks inte gå som på räls för alla dessa stackars IMF-chefer. Här är en bild på den förre, Dominique Strauss-Kahn, tillsammans det amerikanska presidentparet Barack och Michelle Obama. Från G20-mötet 2009. I Pittsburgh.

Dominique Strauss-Kahn och det amerikanska presidentparet Barack och Michelle Obama under G20-mötet 2009 i Pittsburgh i USA.

När Dominique Strauss-Kahn ser något feminint mörkt får han något ljust i blicken. Presidentfru eller hotellstäderska - det kvittar!

PS.
Nästa domstolsförhandling om brottsmisstänkte Dominique Strauss-Kahn sägs hållas 23 augusti (för tillbakablick: klicka här) ...

12 kommentarer:

  1. Hej Bengt! Du är enorm. Du kan visst allt om allting. Jag får bara bubbel i huvudet när jag läser. Har ingen aning om någonting, tydligen. Duktig är du.
    Tack för tipset jag fick. Jag har reggat mej på sidan. Kanske jag kan få några bra tips...
    Ha det gott!
    /Monica

    SvaraRadera
  2. Världen är full av skojande fullgubbar. Vissa går långt andra harvar och skriver tiggarbrev.

    Så mycket man kan läsa in Kahn kroppspråk. Så här i efterhand är en fantastisk bild :)

    SvaraRadera
  3. Hej Monica! Bubbel i huvudet fick jag när jag läste mailen från (så att säga) höjdaren Christine Lagarde. Och ett antal goda skratt.

    SvaraRadera
  4. Hej Antonia! För att säga något snällt om oss karlar (som kollektiv) så är i mitt tycke Obama den bäste president som USA haft på år och dag. Landet har ju haft en hel rad halv- och trekvartsknäppa figurer på den posten under senare år. Med B-skådisen Ronald Reagan som pricken över i:et.

    Och jag gillar (egentligen) Christine Lagarde skarpt. Hon styr Internationella valutafonden som en full karl. Hmm ... Hur blev det där?

    Franska medier lär under åren ha kallat Dominique Strauss-Kahn för "le grand séducteur" (="den store förföraren"). Det låter nästan som en sorts komplimang. I alla fall på franska. Det amerikanska rättsmaskineriet har med all rätt inte lika överslätande inställning till DSK:s eskapader.

    Bilden på DSK och paret Obama är ju fantastisk. Upptäckte den först nyligen på nätet. Finns på åtskilliga amerikanska sajter. Men bilden ovan är den första med en svensktalande Obama!

    SvaraRadera
  5. Men jag fattar inte hur sjutton de kunde översätta till ordet "prostata" från nigerianska? Nå, brevet inleddes ju med att det var ett "intimt" meddelande till mottagaren.

    Talesättet lyder "Mycket skall man höra innan öronen faller av". Kanske detta borde omformuleras till: "Mycket skall man se innan ögonen ploppar ut"...!

    ;-)

    SvaraRadera
  6. Hej Peter Harold! Det är hög tid att privatisera prostatan. ALLA prostator (om det nu heter så i plural). Läge för ansvarigt statsråd, socialminister Göran Hägglund, att agera. Med kraft.

    SvaraRadera
  7. Jeg tenker litt som Monica i den første kommentaren. Du sitter på et hav av kunnskap og formidler det på en helt utmerket måte. Lenge siden sist forresten. Har vært så opptatt på mange fronter.

    SvaraRadera
  8. Hej Hakkespett! Ja, för att köra med den numera bland många så uttjatade uppsättningen av bokstäver: Long time - no see.
    Ibland ger skräppost/"Nigeriabrev"/"Nigeriamail" en ett gott skratt.

    SvaraRadera
  9. Vilken fantastisk översättning!
    Helt underbart.
    Jag skrattade så att tårarna rann när jag läste det.

    Antar dock att brevet inte var skrivet i underhållningssyfte..

    SvaraRadera
  10. Lysande! Vilken inlevelse du har i ditt berättande. Nästan så att jag blir sugen på att ringa upp jag också... :)

    SvaraRadera
  11. Hej Nurseblog! Läsförståelsen bland unga svenska elever lär har sjunkit de allra senaste åren.
    Men efter att jag läst mailet från IMF-chefen förstod jag att det är lite si och så med läsförståelsen också bland lite äldre, f d svenska elever.

    SvaraRadera
  12. Hej Anders! Jönsson-ligan i utrikisk tappning ... Undrar om Madame Lagarde fortfarande är ute. Borde hon inte lite oftare vara på IMF-kontoret?

    SvaraRadera

>

<$BlogItemCommentCount$> comments