23 februari 2011

Solsidan, TV4 och all denna reklam



När TV4 sänder komediserien Solsidan är det inte så värst mycket Solsidan som visas. I söndags:
20.00.00 - 20.00.45 Hallåan pratar på + reklam för de företag som "presenterar" Solsidan.
20.00.45 - 20.13.35 Solsidan visas.
20.13.35 - 20.21.11 Reklam + lite information om kommande program.
20.21.11 - 20.29.30 Solsidan visas.
20.29.30 - 20.30.00 Reklam för de företag som "presenterat" Solsidan + hallåan pratar på.
Det var i söndags alltså 21 minuter och 9 sekunder som vi fick se av Solsidan. Resten av de 30 minuterna var reklam, programinformation och hallåans pratande.

Trist för oss - men inte för TV4:s allt gladare personal, nu när "reklammarknaden för tv spränger alla gränser med annonspengar som strömmar in i tv-bolagen" (SvD 2011-02-11).
Och den glödheta marknaden för tv-reklam ger bonusregn över alla på TV4, som också passat på att höja priserna för att visa reklam.
Vd Jan Scherman fick för förra året 1,4 miljoner kronor i bonus, utöver jättelönen. De andra i ledningen fick vardera 200.000 kronor och uppåt, och alla andra anställda (inklusive vikarier) på TV4 mellan 18.000 och 20.000 kronor var i bonus (Resumé 2011-02-16).
Här gör jag en kort paus i inlägget för lite reklam.



Välkommen tillbaka till det här inlägget om Solsidan, TV4 och all reklam!
Jag tycker att det är synd att en kvalitetsserie som ju Solsidan verkligen är i genren humor visas i TV4 och inte i SVT.
Då skulle vi exempelvis slippa söndagens jätteavbrott på 7 minuter och 36 sekunder mitt i komediserien. Alla avsnitt av Solsidan har för övrigt haft ett reklamblock på minst 7 minuter mitt i programmet.
På TV4 ser man säkert inte själva programmet Solsidan som huvudattraktionen - utan för dem är huvudattraktionen all reklamen i samband med Solsidan, reklam som drar in massor av pengar till mediabolaget och dess anställda: "Hurra!"

Om tv-reklam tycker jag rent allmänt att den nästan enbart ska ligga mellan olika program, med undantag för längre program. Men det ska väl i alla fall kunna gå 25-30 minuter i ett program innan reklamsmattrandet sätter igång. Maximalt två reklamblock i timmen, på vardera högst fem minuter vore väl rimligt.
Jag tycker oerhört illa om de allt generösare reklamreglerna för tv-bolagen - med huvudregeln om högst tolv minuters reklam per timme mellan hela klockslag - och ok för reklamavbrott i även kortare program.
Det är för mycket reklam i tv - och för ofta, reklamen bara trasar sönder programmen.

red arrow Pictures, Images and PhotosPS 1. Jag har här på bloggen tidigare skrivit om Solsidan:

red arrow Pictures, Images and PhotosPS 2. I min egen lilla reklam i inlägget ger jag reklam för bra bloggar, som finns i blogglistan i min bloggs smala högerspalt.