23 februari 2011

Solsidan, TV4 och all denna reklam



När TV4 sänder komediserien Solsidan är det inte så värst mycket Solsidan som visas. I söndags:
20.00.00 - 20.00.45 Hallåan pratar på + reklam för de företag som "presenterar" Solsidan.
20.00.45 - 20.13.35 Solsidan visas.
20.13.35 - 20.21.11 Reklam + lite information om kommande program.
20.21.11 - 20.29.30 Solsidan visas.
20.29.30 - 20.30.00 Reklam för de företag som "presenterat" Solsidan + hallåan pratar på.
Det var i söndags alltså 21 minuter och 9 sekunder som vi fick se av Solsidan. Resten av de 30 minuterna var reklam, programinformation och hallåans pratande.

Trist för oss - men inte för TV4:s allt gladare personal, nu när "reklammarknaden för tv spränger alla gränser med annonspengar som strömmar in i tv-bolagen" (SvD 2011-02-11).
Och den glödheta marknaden för tv-reklam ger bonusregn över alla på TV4, som också passat på att höja priserna för att visa reklam.
Vd Jan Scherman fick för förra året 1,4 miljoner kronor i bonus, utöver jättelönen. De andra i ledningen fick vardera 200.000 kronor och uppåt, och alla andra anställda (inklusive vikarier) på TV4 mellan 18.000 och 20.000 kronor var i bonus (Resumé 2011-02-16).
Här gör jag en kort paus i inlägget för lite reklam.



Välkommen tillbaka till det här inlägget om Solsidan, TV4 och all reklam!
Jag tycker att det är synd att en kvalitetsserie som ju Solsidan verkligen är i genren humor visas i TV4 och inte i SVT.
Då skulle vi exempelvis slippa söndagens jätteavbrott på 7 minuter och 36 sekunder mitt i komediserien. Alla avsnitt av Solsidan har för övrigt haft ett reklamblock på minst 7 minuter mitt i programmet.
På TV4 ser man säkert inte själva programmet Solsidan som huvudattraktionen - utan för dem är huvudattraktionen all reklamen i samband med Solsidan, reklam som drar in massor av pengar till mediabolaget och dess anställda: "Hurra!"

Om tv-reklam tycker jag rent allmänt att den nästan enbart ska ligga mellan olika program, med undantag för längre program. Men det ska väl i alla fall kunna gå 25-30 minuter i ett program innan reklamsmattrandet sätter igång. Maximalt två reklamblock i timmen, på vardera högst fem minuter vore väl rimligt.
Jag tycker oerhört illa om de allt generösare reklamreglerna för tv-bolagen - med huvudregeln om högst tolv minuters reklam per timme mellan hela klockslag - och ok för reklamavbrott i även kortare program.
Det är för mycket reklam i tv - och för ofta, reklamen bara trasar sönder programmen.

red arrow Pictures, Images and PhotosPS 1. Jag har här på bloggen tidigare skrivit om Solsidan:

red arrow Pictures, Images and PhotosPS 2. I min egen lilla reklam i inlägget ger jag reklam för bra bloggar, som finns i blogglistan i min bloggs smala högerspalt.

22 kommentarer:

  1. Att en halvtimme "Solsidan" i praktiken bara är 22 minuter effektiv tid är inga konstigheter. De flesta kommersiella sitcoms har den tidslängden, undantaget BBC´s klassiker som t ex The Office.

    Jag gillar inte heller reklamen, men "bandar" på min hårddiskinspelare och spolar förbi reklamen. Svårare att komma förbi all irriterande produktplacering, den fanns redan i s.1 men mer tydlig idag. Solsidan börjar farligt närma sig Göta Kanal när det gäller produktplacering.

    SvaraRadera
  2. det var inga dåliga bonusar. haha bra att du hade reklam med
    sv:Haha vi har en sån här med. Men den fredliga versionen. Hon brukar komma in på jobbet. Ibland med en "käpp" som hon höjer till skyarna o sen säger hon: "Må gud välsigna dig o hela apoteket. Gå i frid. Om hon inte har blivit arg för ngt förstås

    SvaraRadera
  3. Hej Kloppan! Låter bra med en lite mer positiv variant i dina trakter.

    "Bonusar åt alla!" Ett rimligt krav! Och då menar jag ALLA!

    SvaraRadera
  4. Hej Walker! Jo, jag vet hur det är på många håll utomlands - men den konstigheten är inget att ta efter. Tycker jag.

    TV4 har ju tyvärr mer och mer gått ifrån reklam mellan programmen och istället lagt reklamen i programmen.

    Wikipedia berättar annars: "Det vanligaste systemet är att en timmes Slot har fem eller sex akter och fyra eller fem reklamavbrott, plus ett före och ett efter programmet. En halvtimmes-slot har oftast tre akter."

    Jag tycker att det är i magstarkaste laget att som TV4 mitt i 21 minuter och 9 sekunders-programmet lägga en reklamblocks-blaffa på hela 7 minuter och 36 sekunder.

    Möjligen kan det funka i mer eller mindre substanslösa program. Solsidan är inte det. Och eftersom det handlar om genomtänkt humor passar Solsidan egentligen inte in i TV4:s utbud. Utan i SVT:s utbud.

    Då hade vi också sluppit reklamblaffor på 7 minuter och 36 sekunder mitt i programmet på 21 minuter och 9 sekunder.

    Så ser jag på det hela ...

    SvaraRadera
  5. Håller med Walker, produktplaceringen i Solsidan blir allt övertydligare: Toyota, Apple etc. Fast jag läste i Vi Bilägare en artikel där Toyotas svenske vd påstår att man INTE ägnar sig åt placering i teveserier, bara i biofilmer. Månne är en filmversion på G, Sollångsidan?

    Det hysteriska besöket på Jysk i det senaste avsnittet uppfattade jag som en produktplaceringssatir.

    SvaraRadera
  6. Jag kommer inte ihåg exakt vad jag skrev men det var något i stil med att jag var fruktansvärt kritiskt mot reklam och allt är bättre på play;)

    Sv: Jag är expert på att tänka sönder saker, eftersom jag tyärr har den färmågan att se saker från andra perspektiv, se saker utifrån, inne från alla alla möjliga olika sätt, så måste jag hela tiden hålla igång huvudet med att komma fram till det bästa. Så vips så är saken väldigt sönder tänkt!

    SvaraRadera
  7. JAg är nog den enda som inte irriterar mig över reklam i tv. Inte för att jag tittar dem för det gör jag inte men eftersom jag ständigt har dåligt samvete över tv-tittandet, så passar jag på och gör andra saker på dessa pauser. Läser tidningar, böcker, gör anteckningar, fixar en macka, går på toa, kollar mail osv.
    Vad hjälper det om jag hetsar upp mig över att det är reklam igen. Den kommer inte försvinna för det.
    För övrigt har jag inte sett Solsidan, men har hört talas om det.
    Och reklamens budskap? tror inte att det ens nuddar mig.

    SvaraRadera
  8. håller med dig att det är störande med avbrotten mitt i programmet eller mitt i en film.Är det en film så kan man ge sig sjutton på att avbrottet kommer mitt i en spännande eller känslig scen som gör att man tappar fokus på handlingen.
    Bättre med block mellan program/film men som reklamköpare så tar man nog inte det för då vet dom att svensson just då lämnar soffan för att fixa något annat och då missar man ju exponeringen.
    Men i TV3 ex:vis är avbrotten fler och det är nästan omöjligt att kolla en film ex:vis i denna kanal.
    Kul emellertid med reklamen på din eminenta blogg- det är ju naturligtvis skillnad..

    SvaraRadera
  9. De store synderne i Norge når det kommer til reklameavbrudd er viasat kanalene. De sender fra England og omgår dermed norsk lov. Det medfører for min del at jeg sjelden eller aldri ser en film eller serie på disse kanalene.

    Jeg forstår at disse kanalene lever av reklameinntekter, men for min del blir det rett og slett for mye.

    Hvor mye skylder jeg deg for reklameplassen jeg fikk på bloggen din?

    SvaraRadera
  10. Hej Jernis! Mona Sahlin blir säkert med i en filmversion av Solsidan (Sollångsidan alltså, hmm ...).

    I gymnasiet gick faktiskt Mona Sahlin i Saltsjöbadens Samskola, med Solsidan inpå knutarna. Hon gick dessutom på samhällsvetenskaplig linje. Och vad Solsidan är - förutom humor - är ju i viss mån samhällsvetenskap (hmm).

    Själv uppvuxen i Nacka kommun (som ju Saltsjöbaden och dess villasamhälle Solsidan är en del av) har jag aldrig fått grepp om varför Mona Sahlin gick i Saltsjöbadens Samskola. Redan då var hon ju röd, vilket inte heller då var så värst vanligt bland Solsidans unga.

    Sahlin bodde dessutom i Järla i Nacka, extremt nära Nacka gymnasieskola (då med namnet Eklidens gymnasieskola) - som jag själv gick i, trots att jag bodde betydligt mer mot Saltsjöbadshållet till än vad Sahlin gjorde. Tänkte röda Mona omvända alla blåa i Solsidan med omnejd?

    Nåja. Sahlin lämnade efter ett tag Saltsjöbadens Samskola och började på Södra Latin inne i stan. Hon fick väl nog ...

    För övrigt: Produktplacering är ett himla lömskt påhitt.

    SvaraRadera
  11. Hej Jo! Bland det värsta med all tv-reklam är väl att den är så fruktansvärt dålig. Tv-reklamen har i stort sett inte utvecklats alls - i alla fall inte framåt. Tv-reklammakarna verkar oftast betrakta oss tittare som fullständiga idioter.

    Dessutom är det ofta extremt långa reklamsnuttar som rullar på, medan man inte ser någon som helst koppling till någon produkt - kommer först i slutsekunderna av reklamsnutten.

    Varför görs det nästan inga tv-reklamsnuttar med finess, exempelvis med riktig humor? Och varför görs det inte fler tv-reklamsnuttar som tar oss tittare/konsumenter på allvar?

    SvaraRadera
  12. Hej! Håller med dej om reklamen. Det är lika illa på radion. Men tillbaka til TNn. Släng ut den,TVn, det har jag gjort för längesedan.Gillar inte att slösa bort min tid att titta på en massa skit.
    Ha en bra kväll!

    SvaraRadera
  13. Hej Antonia! Oj - inte sett Solsidan!

    Men om du hade sett Solsidan skulle du under reklamblocks-blaffan mitt i programmet säkert hunnit med allt detta:

    "Läser tidningar, böcker, gör anteckningar, fixar en macka, går på toa, kollar mail osv."

    Under reklamblocks-blaffan mitt i Solsidan hade du nog också hunnit med en snabbis till kvartersbutiken. Och lite till.

    SvaraRadera
  14. Hej Kjell! VETTIG reklam är alltid bra! Men det är ju en stor bristvara i tv. Nej, vettig reklam finns på andra håll än i tv-kanalerna ...

    SvaraRadera
  15. Hej Monica! Ja, tv-reklamen är verkligen inget att ha. Annars tycker jag att det någon gång faktiskt inträffat att radio-reklam har varit lite kul - till min egen enorma förvåning. Men allra, allra mest skräp där också. In (tyvärr) genom det ena örat - och raskt ut ur det andra!

    SvaraRadera
  16. Hej Hakkespett! Betalning för reklamplatsen? Äsch, det räcker med att du bara fixar en weekend i Kristiansand. En svit i ett av stans bättre hotell - men bombdådsfritt ska det vara!!!

    Vad menar han? Det kanske någon undrar som råkat se detta ... Om Fædrelandsvennen, som den stora tidningen i Kristiansand (Norges femte stad) heter:

    http://no.wikipedia.org/wiki/Bombeattentatet_mot_F%C3%A6drelandsvennen

    SvaraRadera
  17. Att framgångsrika bolag tjäna pengar har jag inget problem med. Men så länge "tittarna" ser på tv kanalen sponsrar man helt enkelt tv-reklam. Reklam i tv är marknadsföring som fungerar och därför finns den och tar plats. Om fler bandar och spolar förbi "skräpet" minskar spridningenav sitt budskap och därmed konsumtionen av produkten man gör reklam för.

    Med andra ord. Banda!!

    SvaraRadera
  18. Det är en reklamfinansierad reklam så att bli upprörd över att det är just reklam känns lite fel.
    Sen hade det klart varit trevligt om SVT kör denna satsning istället.. Men å andra sidan kanske vi inte ens fått se Solsidan om det inte var för reklam.

    Jag tycker som alla andra att reklam är irriterande och till viss del förstör serier och filmer. Dock så tror jag vi går mot att ännu mer reklamfinansierade medier då det kan konkurrera med piratkopiering på ett sätt som betald film aldrig kommer klara av.

    SvaraRadera
  19. Hej Joakim! Ja, det ligger ju lite i sakens natur att det är reklam i en reklamfinansierad tv-kanal. Men ...

    I det Solsidan-avsnitt som inlägget handlar om fanns i det 7 minuter och 36 sekunder långa reklamavbrottet mitt i programmet:

    * 18 separata reklaminslag/reklamspots.
    * 3 "reklaminslag" för kommande program.
    * Grundlig presentation (som vi vid det här laget inte lär ha missat) om vilka företag som "presenterar" Solsidan.

    A n i n g e n för mycket, tycker jag - mitt i ett program på 21 minuter och 9 sekunder.

    SvaraRadera
  20. Hej Nicklas Larenholtz! Ja, att banda låter vettigt ...

    SvaraRadera
  21. Vi gjorde en låt om eländet.
    TV4 är den enda kanalen jag vet om som bryter långfilmer för nyheter i syfte att köra reklam.
    Tittar på TV4 med Skånske Arne & Jonny Spöge:
    http://www.youtube.com/watch?v=4Jk1lrgCX4M
    Nu gjorde jag ju reklam för vår låt, inget är svart eller vitt.

    SvaraRadera
  22. Hej Anonym! Ja, all tv-reklamsmörja - inte minst i TV4 - är verkligen inte rolig. Inte bara för att den trasar sönder tv-program. Utan också för att tv-reklammakarna verkar se oss svenska konsumenter som ett gäng kompletta idioter. Om åtminstone tv-reklamen kunde göras lite snitsigt - gärna med ingrediensen humor (rolig humor, inte larv).

    Men reklam för er låt är förstås helt OK!

    SvaraRadera

>

<$BlogItemCommentCount$> comments