23 oktober 2010

Slappaste jobbet - och tråkigaste?

               Levande staty - det tämligen stressbefriade yrket,
               där det gäller att göra så lite som möjligt - något att omskola sig till?
 
Jag fotade guldmannen igår - på Drottninggatan, alldeles invid Åhléns entré, i Stockholm. Uppenbarligen ingår i arbetsuppgifterna enstaka kroppsrörelser. Men det får man väl ta. Det här med levande statyer är tydligen något som har kommit mer och mer de allra senaste åren. Läs mer HÄR!
"Han där får minsann rökpauser. Det får inte jag!!!" En vid det här
laget oerhört röksugen                          DRÖMJOBBET?
Kalle Dussin är mycket upprörd.

Hyggligt betalt lär man få. Men är det inte ett lite väl tråkigt jobb? Och trista arbetsförhållanden - i alla fall när man jobbar utomhus. Guldmannen stod och glodde med en temperatur på bara någon enstaka plusgrad i Stockholmsluften. Förhoppningsvis var kostymen inte bara guldig utan dessutom varm. Men tack och lov verkar det (numera) ingå pauser i jobbet - som i sig ju är en enda lång paus. Får väl ta mig en funderare om yrket är något för mig ...

 



14 kommentarer:

  1. Det finns en man eller kvinna på alla typ av jobb. Min favorit en vitt målad kvinna. Hon rör sig dock en hel del. Har bilder på henne. Tanken var att jag skulle göra en kollage eller sätta ihop den till en film. Få se om det blir av.

    Han förgyller vardagen för oss andra. Han har ingen myrben...

    SvaraRadera
  2. Stilig jobb. Om han har en moteblogge ved siden av kan det være dagens outfit. Må jo være kongen av Stureplan om han går på byen i arbeidstøy.

    Kan det være en Herreys. Er ikke sikke. De hadde bare gyldns sko. Han her har dratt hele konseptet litt lenger.

    SvaraRadera
  3. Hej Antonia! Jag måste erkänna att jag är lite sval inför den här konstformen/"konstformen". Har varit i alla fall. Den länkade tidningsartikeln gav mig nya inblickar. Hursomhelst kan de ju se riktig festliga ut.

    SvaraRadera
  4. Hej Hakkespett! Frågan är hur vi båda skulle passa i den här outfiten ... Men det är klart - en mask för ansiktet ingår ju. Så det finns goda chanser till anonymitet.

    SvaraRadera
  5. Tycker sådana där levande statyer (och mimartister) är rätt obehagliga :/

    SvaraRadera
  6. Hej Diana! Ja, "obehagliga" ligger lite nära till hands för mig också om dessa levande statyer.

    SvaraRadera
  7. Drömjobb? Snarare mardrömsjobb. Jag skulle bli tokig av att stå still. Håller för övrigt med Diana om att de är rätt så obehagliga. Vi har varit rätt så befriade från dessa figurer här uppe vilket kanske har med klimatet att göra. Jag tycker att de kan hålla sig på sydligare breddgrader.

    SvaraRadera
  8. Jäklar vilket sug jag fick till Stockholm plötsligt.

    SvaraRadera
  9. Hej Havanna! Jag skulle säkert också bli tokig av att stå still. Arbete är för mig detsamma som att skutta omkring.

    SvaraRadera
  10. Hej Pege! Jesustanten har vi också här i Stockholm. Fast hon är inte fullt så diskret som de levande statyerna ...

    SvaraRadera
  11. Ikke akkurat noe drømmejobb, etter vårt syn. Men en del av de der levende statuene kan være rimelig imponerende. Tenk å stå så stille så lenge? Går ut fra at du gir en slant til dem når du går forbi, og at "statuene" bukker dypt. :-)

    SvaraRadera
  12. Hej Dag Eigil! Bockande statyer fanns minsann inte förr ... Då var det BARA stelt.

    SvaraRadera
  13. Sv: Bilden är autentisk, och är tagen ca ett halvår-ett år innan den översta bilden. Bilden går att få tag på överallt. Hon valde att göra ett webb-tv inslag när hon förstorade sina bröst, och detta är precis innan operationen.

    Intressant att se hur mycket man kan göra med smink, redigering, och lite sprutor.

    Vad det gäller statyerna så låter det som drömjobbet. Ingen som säger till dig när du ska börja eller sluta. Du kan ta pauser när du vill. Låter perfekt!

    SvaraRadera
  14. Hej Prinsessanadia! Ja, hehe, det är säkert ett jobb som många vill ha - levande staty ... Någon annan bloggare skrev för ett tag sedan ett inlägg med rubriken: Är allt fejk nuförtiden? Bild nr 2 var verkligen ... förbluffande.

    SvaraRadera

>

<$BlogItemCommentCount$> comments