22 oktober 2010

Det snöar i Stockholm

snögubbeFörsta snöfallet för säsongen i den kungliga huvudstaden.

Men här i centrala Stockholm finns det minsann skummisar även bland snögubbarna.
Så se upp!
Särskilt om du råkar vara just snögubbe.

snö
Men trots att det är rejält ymnigt snöfall så lär snön, det lilla som riktigt lägger sig på asfalt och betong, ganska snart försvinna. Så den som ska tillverka snögubbar idag i Stockholm får allt ligga i.
Men första snön verkar varje år komma som en total överraskning för åtskilliga i den svenska trafiken: Va? Snö? Här? Hur kör man då?

Hammarby Sjöstad i Stockholm vid 08.30-tiden idag (Södermalm finns faktiskt i bakgrunden på bilden!).

14 kommentarer:

  1. Ingen glädjedag precis :(

    SvaraRadera
  2. Hej Antonia! Det ska tydligen bli soligt ganska snart idag, ser jag nu på prognosen. Men visst är väl annars vinter-vitt roligare än höst-grått!

    SvaraRadera
  3. Nej, nu börjas det igen! Snö, halka, inställda tåg, rödfrusna näsor, rimfrost i skägget. Sibirien nästa. Välkommen till den mentala istiden. PS. En av mina läsare har ställt en fråga till dig angående din senaste kommentar på "Språkförbistring".

    SvaraRadera
  4. Hej Havanna! "Natten är dagens mor. Kaos är granne med Gud." Som Stagnelius skrev. Snart blir det sommar igen!

    SvaraRadera
  5. Vilken optimist du är. Nåja, själv tänker jag uppsöka sommaren tidigare. Som det så riktigt heter i reklamen: "Sommaren tar inte slut. Den bara flyttar på sig." Två veckor före jul reser jag till varmare klimat. Sååå skönt. Citaten är för mig Norén mer än Stagnelius. Norén=Gud.

    SvaraRadera
  6. Hej Havanna! Du slår alltså följe med flyttfåglarna - till sist. Tror nog att för de allra flesta är citatet rätt och slätt Norén. Men "=Gud"? Hmm.

    SvaraRadera
  7. Snør visst i Norge og. Bare ikke her i Kristiansand. Det er alt folk tenker på.

    Rart at folk aldri er forberedt på det første snøfallet. Min hemmelighet er at jeg kjører på piggfrie vinterdekk hele året. Da kan det snø i juli og jeg er klar.

    SvaraRadera
  8. Hej Hakkespett! Jag såg på Abigails blogg sent igår kväll att det då var massor av snö i Telemark. Har du varit (snö-)scout?
    Alltid redo (för snö)! Här i Stockholm blev det soligt redan omkring kl. 11. Nästan all snö är borta. Och nu har det våta fryst till och det är superhalt. Omväxlande liv vi har här i norr.

    SvaraRadera
  9. usch redan snö. läste du det här jätteroliga inlägget? detär nog det bästa jag någonsinn publicerat. tyvärr eller kanske inte förresten kan jag inte ta åt mig äran för det:http://kloppan.wordpress.com/2010/10/11/som-man-kanner-sig-sjalv/#comments

    SvaraRadera
  10. Hej Charlotte! Ingen snö i Östergötland? Min favorit bland dina inlägg är det om journalgrodor. Upptäckte det först häromdagen, missade det i september.

    SvaraRadera
  11. Vackert och vackert. Jag föredrar grått ändå. De har redan sprutat ut en massa grus, som man får dras med ett halvt år. Snö innebär en hel del smuts. Framför allt får jag upptryckt i ansiktet hur mycket smuts och avgaser det finns i stan.
    All snö som står svart vid vägkanten är ingen upplyftande syn.

    Jag vet att luften i stan farlig. Jag vet, men vill helst slippa se den också.

    SvaraRadera
  12. Hej Antonia! För egen del måste jag faktiskt erkänna att jag nog är missnöjd med det svenska vädret - hur det än är. Tyckte INTE om värmeböljan/värmeböljorna i somras heller. "Normalt" maj-väder är nog det som passar mig bäst. Men föredrar i alla fall vitt före grått ...

    SvaraRadera
  13. Hahaha Det är verkligen väldigt sant, försvinner körkunskapen i med att snön anländer??
    Hmm!

    SvaraRadera
  14. Hej Väktarn! ... fast en del kör väl som om det var vinter året om.

    SvaraRadera

>

<$BlogItemCommentCount$> comments