Det finns verkligen udda skyltar. Två av dem har jag fotat här i stockholmska Hammarby Sjöstad.
Matematik är kanske inte min starka sida, och jag är inte heller ekonom.
Men 200 procent låter himla mycket.
Det borde väl betyda att man får en vara gratis - och dessutom en vara till gratis.
Handlar det om någon sorts bärhjälp för att tömma affärslokalerna?
Jag ställer gärna upp med att bära hem någon Rembrandt - och dessutom kanske kinesiskt porslin, i princip från vilken dynasti som helst.
Och hundarna ... Brukar inte sådana där Solstickan-skyltar handla om varning för lekande barn - inte lekande hundar?
Matematik är kanske inte min starka sida, och jag är inte heller ekonom.
Men 200 procent låter himla mycket.
Det borde väl betyda att man får en vara gratis - och dessutom en vara till gratis.
Handlar det om någon sorts bärhjälp för att tömma affärslokalerna?
Jag ställer gärna upp med att bära hem någon Rembrandt - och dessutom kanske kinesiskt porslin, i princip från vilken dynasti som helst.
Och hundarna ... Brukar inte sådana där Solstickan-skyltar handla om varning för lekande barn - inte lekande hundar?
Dags att räta ut frågetecknen!
Lekande hund-skylten är mycket ovanlig - men inte alls unik, visade det sig. Jag trodde att skylten i fönstret till en ekonomifirma var egentillverkad. Men det visade sig att den sålts av Stockholmsbaserade Dogma.
Men - när jag pratade med Dogmas Karin Strandberg berättade hon att tobaks- och tändsticksjätten Swedish Match (som ju står bakom Solstickan-tändsticksaskarna) i förra veckan stoppade försäljningen av lekande hund-skyltarna. Varumärkesintrång, menade Swedish Match.
Så lekande hund-skylten kan så småningom säkert bli en riktig raritet.
Jag har också pratat med mannen bakom 200 procent-skylten (som finns utplacerad på åtskilliga ställen här i stadsdelen).
Gåtans lösning? Jo, man får två varor helt gratis. Men det är varor som valts ut av affären. Och det är genomgående samma typ av vara: "två enkla, men mycket praktiska grilltänger. Och man behöver inte köpa någonting i affären".
Hmm ...
Men - när jag pratade med Dogmas Karin Strandberg berättade hon att tobaks- och tändsticksjätten Swedish Match (som ju står bakom Solstickan-tändsticksaskarna) i förra veckan stoppade försäljningen av lekande hund-skyltarna. Varumärkesintrång, menade Swedish Match.
Så lekande hund-skylten kan så småningom säkert bli en riktig raritet.
Jag har också pratat med mannen bakom 200 procent-skylten (som finns utplacerad på åtskilliga ställen här i stadsdelen).
Gåtans lösning? Jo, man får två varor helt gratis. Men det är varor som valts ut av affären. Och det är genomgående samma typ av vara: "två enkla, men mycket praktiska grilltänger. Och man behöver inte köpa någonting i affären".
Hmm ...