6 oktober 2010

Gigantisk rabatt & lekande hundar

Det finns verkligen udda skyltar. Två av dem har jag fotat här i stockholmska Hammarby Sjöstad.

Matematik är kanske inte min starka sida, och jag är inte heller ekonom.


Men 200 procent låter himla mycket.


Det borde väl betyda att man får en vara gratis - och dessutom en vara till gratis.


Handlar det om någon sorts bärhjälp för att tömma affärslokalerna?


Jag ställer gärna upp med att bära hem någon Rembrandt - och dessutom kanske kinesiskt porslin, i princip från vilken dynasti som helst. 


Och hundarna ...
Brukar inte sådana där Solstickan-skyltar handla om varning för lekande barn - inte lekande hundar?
Question Mark Pictures, Images and PhotosQuestion Mark Pictures, Images and Photos















    Dags att räta ut frågetecknen!

Lekande hund-skylten är mycket ovanlig - men inte alls unik, visade det sig. Jag trodde att skylten i fönstret till en ekonomifirma var egentillverkad. Men det visade sig att den sålts av Stockholmsbaserade Dogma.
Men - när jag pratade med Dogmas Karin Strandberg berättade hon att tobaks- och tändsticksjätten Swedish Match (som ju står bakom Solstickan-tändsticksaskarna) i förra veckan stoppade försäljningen av lekande hund-skyltarna. Varumärkesintrång, menade Swedish Match. 
Så lekande hund-skylten kan så småningom säkert bli en riktig raritet.

Jag har också pratat med mannen bakom 200 procent-skylten (som finns utplacerad på åtskilliga ställen här i stadsdelen).
Gåtans lösning? Jo, man får två varor helt gratis. Men det är varor som valts ut av affären. Och det är genomgående samma typ av vara: "två enkla, men mycket praktiska grilltänger. Och man behöver inte köpa någonting i affären".

Hmm ... 

10 kommentarer:

  1. Du fanger opp mye rart. Artige skilt. Tror ikke jeg drar til Stockhom for to grilltenger. Koster litt med bensin også.

    SvaraRadera
  2. Hej Hakkespett! ????? Ni norrmän brukar ju vara flitiga shoppare här i Sverige ...

    SvaraRadera
  3. Som sagt Hammarby är stadsdelen där det finns allt och händer allt. Kul ställe.
    Och vad de tänkt till med 200 %
    Frågan om folk verkligen uppfattar det eller om de automatiskt rättar till i huvudet?

    SvaraRadera
  4. Hahah jag hade mer än gärna haft en sån hund-skylt!

    svar din kommenar: Jo du är en mycket dålig manipulatör om den du ska manipulera märker det, det är ju de som hela manipulatons saken går ut på, mixra utan den andras medvetande om det=)

    SvaraRadera
  5. Hej Antonia! Men 200 procent låter onekligen rätt häftigt. Det jag inte har berättat är att 200 procent-affären ligger precis mitt över gatan. Åt andra hållet skjuts ju älg & tävlas i TV3:s Superstars.

    SvaraRadera
  6. Hej Väktarn! Inte visste jag att du är en hundmänniska ... Och ämnet manipulationer/manipulatörer är ju närmast outtömligt ...

    SvaraRadera
  7. Hahaha, det der var jo morsomt :) Og veldig billig :)

    Lekende hunder 8O sånn har jeg aldri sett :) Tøft.

    Tar meg en svensketur til neste uke, kanskje jeg kan handle på 200% rabatt :)

    SvaraRadera
  8. Hej Abigail! Lycka till på din svensketur - och på rabattjakten!

    SvaraRadera
  9. Hej Charlotte! Ja, det gäller att vara kreativ ...

    SvaraRadera

>

<$BlogItemCommentCount$> comments