10 mars 2011

Flygande tefaten kommer snart

Snart! Väntan har sannerligen varit lång. Denna förbaskade vinter - är det någon som ens minns färgen grön, någon som kommer ihåg grönska?
Snart! Visst ser man verkligen fram emot det allra första riktiga vårtecknet: de flygande tefaten som plötsligt en dag dyker upp i svärmar. Alltid en lika underbar syn i skyn när de utomjordiska flyttfåglarna i metall är tillbaka. Då HAR våren kommit hit till Stockholm. Äntligen! Äntligen! Äntligen!

flygande tefat

De härliga ufona är inte bara vårtecknet nummet ett. De ÄR våren. De har ju våren med sig, väderleken slår ganska snabbt om till grön gubbe. Ja, dessa farkosters alla gröna män. Fast det kanske också handlar om gröna kvinnor. Eller gröna män OCH kvinnor. Eller gröna varelser - för att helgardera sig. Men strunt samma, det spelar ingen roll. Gröna fingrar är i allra högsta grad bara förnamnet. Och gröngölingar kan man ju knappast kalla dem när de som vanligt i en lekfull skapelseakt fixar till den grönska som vi nu har saknat så länge. De kan minsann sina saker!


Det enda negativa är att allt kommer att kännas så kort. Det dröjer inte länge förrän det blir höstgrått igen. Det är som om det gröna bara svischar förbi. Får gärna stanna kvar mycket längre.

flygande tefat

PS. Skriv gärna i kommentarsrutan så fort de första flygande tefaten/vårtecknen dykt upp i just din trakt! Meddela alltså inte lokaltidningen (eller möjligen CNN) först - utan den här bloggen. Helst.

12 kommentarer:

  1. Du ser fram mot våren og jeg er helt enig. Fem månede vinter er i drøyeste laget.

    Om jeg har misforstått og disse grønne menn ikke er en metafor for våren, så har jeg ikke sett noen grønne menn i Kristiansand, Norge enn sålenge.

    SvaraRadera
  2. Hej Hakkespett! Lova att spana flitigt! Lova också att lägga in en kommentar här på bloggen så fort du har fått syn på säsongens första flygande tefat i Kristiansand, Norge!

    SvaraRadera
  3. Ja du Bengt, inga flygande tefat eller gröna individer, men däremot har sidensvansarna kommit i flock. Oxå snödroppar, krokus och vintergäck (lite grönt iaf). Så visst är våren kommen. Till Hovmantorp i Småland.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  4. Var är våren?????
    Vart är den? NU är mitt vinter tålamod slut!

    SV: Melodifestivalen är på tok för mycket, jag lyssnar inte heller om de inte vore så att radion står på 24/7 på jobbet och där spenderar man ju ca 12 timmar om dygnet!

    SvaraRadera
  5. Hej Monica! Hoppsan - jaså de gröna männen (hmm: gröna VARELSERNA) är redan igång i Småland. Det var säkert nattetid - i skydd av mörkret - som de i bland annat Stockholm ännu ej siktade metallfarkosterna dök upp över det småländska territoriet.

    SvaraRadera
  6. Hej Jo! Jag vet hur vintern är i Gbg, jag universitetspluggade där för många år sedan. Betydligt råare väder än i Sthlm. Riktigt hemsk vinter i Gbg. Och det var den som sedan präglade min uppfattning om Gbg.

    Men - flera år senare var jag i Gbg flera somrar i sträck. Och upptäckte då att Gbg ju är en riktig toppenstad, just den delen av året. Då bättre än Sthlm - t o m!

    Låt oss hoppas att tefaten mycket snart dyker upp över den västkustska metropolen.

    Säg förresten "VÄSTKUSTSKA" 50 gånger i rad! Det är minsann en riktig utmaning!

    SvaraRadera
  7. Sv. Ha ha Det är fullt med gröngölingar här nere må du tro. ;)

    SvaraRadera
  8. Min längtan har jag redan luftat lite i min bildserie: http://divage.wordpress.com/2011/02/23/jag-langtar/
    Fast du beskriver det mer originellt än jag gör. :)

    Tom jag börjar få nog av vädret, då jag av princip vill jag helst inte bry mig om saker som är oundvikliga. Men nog är nog!

    SvaraRadera
  9. Hehe tror faktiskt inte att jag minns färgen grön, ser bara vitt och åter vitt framför mig när jag försöker minnas..

    Men som jag längtar. Och välkomnar dessa gröna varelser! Måtte de anlända snart! Och stanna riktigt, riktigt länge i år.

    SvaraRadera
  10. Hej Monica! Men här är det Grönland - inte Gröntland.

    Fast när det gäller det sistnämnda gick jag här kanske lite väl långt i mitt särskrivningsmotstånd ...

    SvaraRadera
  11. Hej Nurseblog! Ack, ja. Återstår att se om dessa gigantiska vintrarna i rad de allra senaste åren bara är en tillfällighet, eller om det är något som vi får vänja oss vid. Men, det är klart, de "gröna vintrarna" brukar ju inte vara så värst gröna - utan mer gråa.

    SvaraRadera
  12. Hej Antonia! Visst är det nog ...

    SvaraRadera

>

<$BlogItemCommentCount$> comments