2 februari 2011

Tröttnat på Melodifestivalen?

Vill
vi ...
applause Pictures, Images and Photos ... verkligen applådera?

Kommer dom där figurerna verkligen från våran planet? En vettig fråga när Iprenmannen i aluminiumfolie och med en julgransstjärna som huvudbonad dök upp i Eurovision Song Contest 2007. Det påstods visst att figurerna representerade Ukraina i tävlingen ...

Själv har jag mer och mer börjat tröttna på Melodifestivalen/Eurovision Song Contest.
Det har blivit för mycket, för utdraget - med för många tävlingar i Sverige och på europeisk finalnivå. Tillbaka till färre tävlingar.
Det har blivit för stort, för spektakulärt -  allt mer raffinerad scenografi, tv-teknik och blixtar & dunder & brak på scenen, med jättepublik på plats. Tillbaka till lite mindre arrangemang.
Det har blivit för musikaliskt sterilt sedan liveorkestern togs bort 2001 i Sverige, 1999 i Europa-finalen. Tillbaka till liveorkester, kompletterad med bandade elektroniska inslag.
Det har blivit för mycket show. Står ESC numera för European Show Contest och inte för European Song Contest? Tillbaka till fokus på själva sjungandet. Man har under åren tydligt märkt att en del artister sjungit riktigt illa därför att allt bensprattlande gjort dem rätt så splittrade på scenen.
Visst VAR det bättre förr! Ta exempelvis från ESC-finalen 1993, då Irland var arrangörsland: Schweiz bidrag, med Annie Cotton från den franskpråkiga delen av Kanada. En låt med dessutom en genomtänkt text - udden lite riktad mot bland annat musik- och nöjesindustrin ...
       

Det har blivit för artificiellt, för konstgjort. Enbart p g a influenser från gay-kulturen?
Tillbaka till mer naturlighet. Och låttextens "att vara sig själv" kan rimligen också gälla på vi-nivå. Som Jonas Gardell så riktigt elegant formulerande det hela i en artikel i Expressen 2007-02-08:

Tillbaka till sång enbart på vårt språk, självklart: svenska för svenska stjärnor, åtminstone i den svenska delen av tävlingen.

Det är liksom ingen naturlag att ny musik ska sjungas på engelska. Musik är också kommunikation, och det normala sättet att kommunicera är för mig och för ett antal miljoner svenskar till - på svenska. Och inställningen från artisterna att engelska "låter bättre" än svenska (eller exempelvis franska) tycker jag är märklig. Dessutom borde det rimligen spela in hur texten är skriven. Om det för svenska artister är förenat med oerhört lidande att tvingas sjunga på annat språk än engelska, kan de i alla fall trösta sig med att det är lika plågsamt för en rad stora amerikanska artister. Som Beyoncé - en bland massor som "tvingas" sjunga på spanska. Det går alltså att göra versioner på olika språk av en och samma låt - och görs också. Känner den svenska musik-och nöjesindustrin verkligen inte till det? Aldrig tänkt tanken med en version på svenska, och för exportbruk en annan version på engelska (och kanske också på annat språk)? Själva musiken finns ju där, och det borde inte vara så himla omständligt att bara byta ut sången.

Och kommande lördag startar årets upplaga av Melodifestivalen, med tävling i Luleå.

18 kommentarer:

  1. Veldig enig med deg, Bengt. De fleste artistene kunne også kommet fra hvilket som helst land. Det er ingen identiet igjen. Forleden hørte jeg Norges bidrag fra 1980. Det heter Sami Ædnan og fikk selvfølgelig null poeng. Hadde vi stillt med det idag tror jeg det kunne vunnet. Det var rett og slett 30 år før sin tid.

    Norge arangerte finalen ifjor. Det ble så dyrt at statskanalen NRK måtte gi fra seg rettighetene til fotball VM. Ikke alle som liker fotball, men det forteller litt om hvor stor produskjonen er. Om en da legger til at finalen i Norge hadde en brøkdel av budsjettet til finalen i Moskva året før forstår man at det er på ville veier.

    SvaraRadera
  2. Hej Hakkespett! Fram till slutet på förra året var det svensken Svante Stockselius som chefade över hela ESC. Han hade före den europeiska karriären infört storformatet och alla deltävlingarna i Sverige. Jag har för mig att Norge nationellt kopierade det svenska konceptet typ 1-3 år senare. Kanske är det åtminstone delvis Stockselius skuld att ESC bara vuxit och vuxit. Men så har ju Östeuropa tillkommit också.
    Värdelöst vetande är aldrig fel!
    ESC-siffror 1975-2010:
    Norge har gett flest poäng till:
    1. Sverige (221)
    2. Danmark (161)
    3. Irland (151)
    Norge har fått flest poäng från:
    1. Sverige (154)
    2. Irland (117)
    3. Island (111)
    Sverige har gett flest poäng till:
    1. Irland (183)
    2. Norge (154)
    3. Danmark (144)
    Sverige har fått flest poäng från:
    1. Norge (221)
    2. Danmark (210)
    3. Irland & Storbritannien (143)
    Du - om vi slår våra påsar ihop igen och blir en union, så är det väl lika bra att Irland också blir med!

    SvaraRadera
  3. Jag tycker inte att man behöver sjunga på svenska. Men jag tycker absolut inte om alla deltävlingar. De gör att de tappar åtminstone mig som tittare.

    SvaraRadera
  4. Det har gått inflation i melodifestivalen. Med alla deltävlingar som påtvingas av tv tittare ( för att få in intäkter från tittare) har har man tappat bort den lekfullhet som fanns förr.
    Desperation för att vinna är ganska patetiskt. Och när man förlorar skyller man på allt möjligt bland annat att andra länder röstar på sina grannläder. Som om dem nordiska länderna inte skulle göra samma sak.

    Dessutom om den tesen skulle hålla kan jag då inte förstå hur Norde vann, eller hur lyckades Tyskland ro hem segern förra året. Visserligen är det många turkar som kunde rösta men ändå. Det kunde då göra varje år. Men Tyskland har inte varit ledande i 20-25 år?
    När man matas med den svenska vinnarbidraget dag ut och dag in intalar man sig lätt att den är den bästa. Sen får man höra resten av låtarna en gång och och de duger inte för våra öron.
    Och lekjuryn som så hjärtligt gör sig lustiga över alla andra nationer och lyfter fram norden nästan alltid som den mest överlägsna. Ganska skämmigt. Jag säger inte att man ska lägga ner festivalen, men kanske behöver ett steg bakåt. Men då blir väl schlagerdiktatorn alltför ledsen. Buhuhu...
    (Nu blev det nästan en eget inlägg här.)
    Själv har jag aldrig slösat mina pengar för att rösta fram någon. Kommer inte göra det i fortsättningen heller.

    SvaraRadera
  5. Håller också med dig Bengt,
    de melodiösa innehållen kommer bort för allt tingeltangel och showliknande framträdandena.
    Pyroteknik i all ära men jag tycker inte det hör hemma på scenen till melodifestivalen
    Jag blir också så attans trött på dessa kameraåkningar så man får nästan hålla sig i armstöden för att inte ramla ur stolen.
    Det känns som århundraden när man kollar in tidigare melodifestivaler.Eller kan det bero på att vi är i övre tonåren?

    SvaraRadera
  6. Hej Prinsessanadia!
    Jag ska inte polemisera om språket – livet vore allt bra trist utan olika åsikter.

    Men ganska kort om hur jag ser på det hela. Jag skulle annars kunna skriva hur långt som helst.

    Inte minst på 1700-talet var franska modespråket för den svenska aristokratin.
    Då skulle sannolikt både Gardell & jag ha sagt:
    Prata på svenska, för helvete!
    Troligen hade vi då blivit hängda i närmaste träd.

    Idag tillhör vi alla den svenska aristokratin – i den meningen att vi alla kan omfamna vilket främmande språk som helst, en möjlighet som på 1700-talet bara vissa hade.
    Nu är modespråket i Sverige engelska.
    Och både Gardell & jag säger:
    Sjung på svenska, för helvete!
    Skillnaden mot på 1700-talet är att vi i alla fall inte blir hängda. Åtminstone inte i närmaste träd.

    Den svenska Melodifestivalen:
    I Sverige sjunger svenska artister för svensk publik låtar gjorda av svenskar – på engelska.
    Jag hör till dem som tycker att det är "en smula udda".
    Och det går ju som sagt att göra versioner - engelska versioner för exportbruk.

    Musik är, som jag ser det, också en form av kommunikation. Inte minst genom sången, texten, språket.
    Och där funkar rimligen modersmålet i särklass bäst.

    SvaraRadera
  7. Hej Kjell! Kameraåkningar tycker jag oftast är ganska snygga. Däremot borde man nog hålla igen lite på kamera- och bildväxlingarna. Övre tonåren ... Japp! Och när jag blir stor så ska jag jobba med att skriva texter på svenska (!) till pop- och rocklåtar. Så det så!

    SvaraRadera
  8. Hej Antonia! Det är ganska skrattretande hur Sverige varje år här hemma utpekas som en av favoriterna - men sedan hamnar långt, långt ner i resultatlistan.

    Jag har för mig att Melodifestivalen förra året hade vikande siffror när det gäller antal röstande. Kanske en första indikation på att svenska folket tycker att det har blivit för mycket. Och att tittarraset sätter igång i år.

    Men vem vet? Alla kanske utgår från att alla andra tittar, och tittar därför också på alla tävlingarna - för att kunna hänga med i snacket.

    För ett tag sedan läste jag i ett annat sammanhang påståendet att synen ryckt i toppen och dragit ifrån rejält till tvåan hörseln som det av våra sinnen som spelar störst roll (för att använda sportspråk).

    Om inte annat märks det väl på Melodifestivalen/ESC. Tävlingen har blivit mer och mer en tävling mellan (mini-)shower, mindre och mindre av en tävling mellan sånger.

    European SHOW Contest istället för European SONG Contest?
    Ögat istället för örat?

    SvaraRadera
  9. det vet du väl att ESC står för escape. ser nästan aldrig på melodifestivalen

    SvaraRadera
  10. Hej Kloppan! Fullträff! Vilket man verkligen också kan kalla scenprestationen på videon. Annie Cotton (uttalas på franskt vis, med betoning på sista stavelsen i både för- och efternamn) var inte ens 18 (!) när hon stod på scenen inför alla miljonerna tittare (född juli -75, och ESC-tävlingen hölls i maj -93). Inte minst med tanke på åldern har väl ingen starkare prestation gjorts på scenen i dessa sammanhang (knappast av 17-åringar i svenska Idol, heller. Förresten: Stoppa Plågsamma Ljudförsök!). Gillar i alla sammanhang fokuserade människor, och om man är trygg i sitt kunnande (här: att verkligen kunna sjunga) kan man simma lugnt - och behöver inte heller larva sig på scenen.

    SvaraRadera
  11. Jag håller med dig, sjung på svenska! Eller för min del kan man lägga ner helt melodifestivalen!
    Tänk va mycket bättre saker dom hade kunnt sända på den tiden!

    Ps: vart får du tag på alla smile gubbar? Får jag låna några av dig ibland?

    SV: Väldigt tänkvärda ord...nej makthavande behöver verkligen inten powertrip och det var inte heller själva maktkänslan jag menade utan friheten av att styra sitt eget liv och känna att man lever=)

    SvaraRadera
  12. Hej Jo! Kul med medhåll från Gbg om svenska! ... skickar över tips ...

    SvaraRadera
  13. Jag skulle med förtjusning vilja höra mer instrumentalmusik i Melodifestivalen. En melodi förutsätter faktiskt inte alls sång.

    Annars instämmer jag med dina anmärkningar om att formatet på Melodifestivalen är för stort, för glittrigt, för gayigt, för utdraget, oangeläget...

    Oh, by the way; när kommer årets upplaga av festivalen att dra igång?

    SvaraRadera
  14. Samma skit som vanligt... men vem hade trott annat?

    SvaraRadera
  15. Jag tycker att det skall vara en regel att varje land måste sjunga på sitt lands officiella språk. Det blir mycket roligare då. Å andra sidan är jag ganska trött på engelska som för övrigt är jävligt överskattat.

    SvaraRadera
  16. Hej Anders! Fast igår i Gbg lär det ha varit ännu sämre skit än vanligt ...

    SvaraRadera
  17. Hej Anonym! Bra tyckt & skrivet av dig!

    SvaraRadera
  18. Hej Peter Harold! Det där med instrumentalmusik i Melodifestivalen var faktiskt en riktigt intressant tanke. En av mig otänkt tanke - fram till nu.

    SvaraRadera

>

<$BlogItemCommentCount$> comments