8 februari 2011

Kalakukko!

EATING Pictures, Images and PhotosMin lilla hjärna är felprogrammerad! En och annan har säkert anat att det är på det viset. Men nu börjar jag själv misstänka det.

För att när jag häromdagen läste på nätet om Lena Nymans beklagliga bortgång började
jag efter cirka en (1) sekund att tänka på - mat!
Och inte vilken maträtt som helst.
Utan om: kalakukko!

Kalakukko!
Och här är receptet på kalakukko:
           
Sacré-Cœur ! Om det till äventyrs är någon som inte kan finska, så finns hjälp att få här: kalakukko-recept på svenska (snabbvarianten: fisk, fläsk, deghölje - och voilà: en sorts jättepirog). Kalakukko ska i direkt översättning betyda fisktupp (även om bl a Wikipedia översätter med fiskbörs), och är en specialitet från östra Finland.

Vi talar om Filmernas Film: Picassos äventyr från 1978, där den synnerligen icke-finskpråkiga Lena Nyman spelar den förföriska nattklubbssångerskan Sirkka. En enda låt har hon på sin repertoar, den sjunger hon ständigt och jämt - och driver efterhand stackars Pablo Picasso närmast till vansinne ...

Filmaffischen för Picassos äventyr.Dialogen i filmen består av ett sammelsurium av ord på alla möjliga språk. Och de enda vettiga ord och uttryck som förekommer sägs i oerhört konstiga sammanhang.

Resultatet: En humoristisk fullträff av jätteformat! Och bakom filmen ligger förstås mästarna Hasse & Tage.

Få saker åldras så fort som humor. Men visst står sig denna produktion än idag - mer än 30 år senare.

Jag har annars inte särskilt höga tankar om svensk humor på tv & film.


Med bara ett ganska litet antal undantag: Nu senast tv-serien Solsidan (säsong 2 håller samma höga klass som premiärsäsongen, i alla fall nästintill). Filmen Kommissarie Späck (överraskande bra). Lorry-gänget & filmen Yrrol. Tv-serien Reuter & Skoog. Komikergenierna Johan Ulveson och Robert Gustafsson. För att ta några exempel.


Annars är svensk humor ofta hastverksmässig, hä hä hä-aktig, simpel, forcerad, skrikig, poänglös (eller att poängerna blir alltför utdragna). 


Tips till den som aldrig har sett Picassos äventyr: Hyr eller köp filmen! Eller gå in på YouTube (där finns massor av klipp från filmen)! Eller gå in på "Specialsida: Picassos äventyr" här på bloggen (klicka HÄR). Jag har annars lagt upp specialsidan mycket för egen del, för att på så sätt ha några av höjdpunkterna i filmen samlade på ett ställe.  

PS. I original är kalakukko-klippet inte textat, och förstås inte heller försett med Finska Fina Fisken. När humor är övertydlig blir det ju inte längre så roligt ... 

14 kommentarer:

  1. I Norge er vel Lena Nyman mest kjent for Ronja Røverdatter.

    Filmen du viser til virker rimelig absurd. Slike ting har jeg sansen for. Har sett en del klipp nå. Lurer på hvor lett det er å få tak i den.

    SvaraRadera
  2. Hej Hakkespett! Och: Halv Liter! ... som hälsningsfrasen är på specialsidans första-klipp från filmen. Hauptbahnhof (den militära gradbeteckningen i klippet) är för övrigt tyska för centralstation - jag vet inte hur du har det med tyskan. Min egen tyska är annars inget vidare - ungefär i paritet med fickparkering ... Ja, Lena Nyman var väl rätt stor även i Norge ... Visst är naturligtvis YouTube en verklig guldgruva. Men -bildkvalitetet på klippen är påfallande ofta usel. Tyvärr.

    SvaraRadera
  3. Håller med, både vad gäller Picassos äventyr och svensk humor i stort. Späck har jag dock inte sett. För mer modern tid skulle jag också ta med Hassan och Nilecity 105,6.

    SvaraRadera
  4. det som faschinerar med Svenska Ords produktioner såväl film som Revyer är att de står sig genom åren som underhållning. Många texter i deras revyer är påfallande aktuella än idag.
    Sedan hade vi en gäng mångsidiga ,underbara artister och skådespelare som erhållit det fina
    eftermälet som att vara "folkkär".

    SvaraRadera
  5. Hej Jernis! Hassan, ja: "Ett inslag var att likt Kalle Sändare ringa upp folk och beställa varor eller tjänster, eller ställa underliga frågor som 'Jag glömde ett starkt verb på buss 46 igår, kan du se om ni hittar det?'." (Wikipedia) Kalle Sändare - en verklig gigant inom den lite äldre svenska humorn. Jag kunde aldrig fatta att det var betydligt mindre hallå i medierna när han dog (-08) än när Michael Jackson dog (-09). Humorsmak är väl kanske i viss mån som musiksmak, varierar från person till person. Men jag har på sistone insett David Hellenius storhet, som den här Skavlan-parodin (förre FP-ledaren Lars Leijonborg är minsann lysande han också – troligen har du nog redan sett det, men ändå): http://www.tv4play.se/Arkiv/Blandat?title=david_hellenius_som_skavlan&videoid=1135310&utm_medium=sharing&utm_source=permalink&utm_campaign=tv4play.se

    SvaraRadera
  6. Hej Kjell! Mycket, mycket trist att Tage Danielsson dog så tidigt som -85. Annars så är det ju massor av med "Picassos äventyr" ungefär samtida humor som idag ter sig hur mossig som helst. Tycker i alla fall jag. Ta Magnus Härenstams "Verkmästarn i magen" från -74, exvis. Annars tycker jag att det finns hur mycket DÅLIG svensk humor som helst idag (som jag också skrev i inlägget). ETT exempel på det är TV4:s "Parlamentet". Totalt urspårat sedan flera säsonger tillbaka, tycker jag.

    SvaraRadera
  7. SV: Jag gillar citat maskinen fortsätt med det;)

    SvaraRadera
  8. Hej Jo! ... fast jag varvar nog med att citera mig själv, i alla fall då och då - i den eventuella takt eventuella tankar eventuellt dyker upp i min eventuella hjärna ...

    SvaraRadera
  9. Ja, något felkopplat måste det vara tyvärr, Bengt. Det livsmedel som vi givetvis tänker på i första hand när det kommer till Lena Nyman är bananen. För det var denna frukt hon trodde att Gösta Ekman hade i sin byxa när de dansade! Kalakukko kommer väl i andra hand! ;-)

    SvaraRadera
  10. tage o hasse var helt suveräna..
    har en award åt dig på min blogg som du kan läsa o sen skicka till iaf schyfffert ;)

    SvaraRadera
  11. Hej Kloppan! Visst var/är det två genier!

    SvaraRadera
  12. Hej Peter Harold! Hmm ... fast banan ser jag inte som direkt mat/maträtt. Annat är det med KALAKUKKO! Det är mat, det!

    SvaraRadera
  13. Interessant og lærerikt om skuespillere, humor og mat. Ellers erindrer vi jo en berømt replikk fra filmklassikeren "Etegildet": "Vi må spise, ellers dør vi!"

    Ha en ellers fortreffelig dag. :-)

    SvaraRadera
  14. Hej Dag Eigil! Ja, och så finns ju er - allas vår! - Rolv Wesenlund med i Picassos äventyr! Som elektrikern Edvard Grieg (bloggens specialsida, filmklipp nr 2).

    SvaraRadera

>

<$BlogItemCommentCount$> comments