21 december 2010

Svenska politiker bäst på raseriutbrott

Trophy Pictures, Images and PhotosSverige är fortfarande Norden-bäst i grenen "politiker som skäller ut journalister"!
Detta trots att Danmark har kommit starkt på slutet - genom en soloprestation av landets inrikes- och hälsominister Bertel Haarder (Expr, TV2-No).
Men "Ditt dumma svin!", "Rövhål!", "Pissa mig i örat!" med mera till en journalist räcker inte för guld i Nordiska mästerskapen, så här långt. Möjligen silver.
Nordisk politiks mästare är fortsatt svenska Laila Freivalds.

Hennes vredesutbrott mot journalister står självklart i en klass för sig. En utskällning med verklig precision - utanför den dåvarande justitieministerns lägenhetsdörr, i september 2000:


thunder cloud Pictures, Images and PhotosLaila Freivalds - du är bäst!!!

Och tack! - för att du genom denna individuella prestation ordnat guldet till Sverige.

Danske inrikes-och hälsoministern Bertel Haarder kan möjligen trösta sig med att han 2005 vann "Vem vill bli miljonär?" i danska TV2, HÄR (ministern är den gråhårige mannen till vänster i YouTube-filmen).

Minister Bertel Haarder har skyllt sitt i mitt tycke aningen oprofessionellt utförda raseriutbrott på bland annat migrän.

Herregud - Margot Wallström har haft svårartad migrän i många år. Men när jag som radioreporter en tidig morgon ute på Karlstads flygplats intervjuade henne - hon hade också då migrän - kan jag inte erinra mig att hon för den skull kallade mig för rövhål eller att jag uppmanades att pissa henne i örat. Möjligen kan det bero på att jag var så beskedlig. Jag vet inte.

Lite seriöst, så här på slutet. Jag har inte särskilt höga tankar om Laila Freivalds som politiker - men låt oss lämna de politiska frågorna därhän.Trots att jag är journalist så tycker jag att det var rätt av Freivalds att säga ifrån på skarpen när ett gäng reportrar bombarderade henne med frågor precis vid lägenheten. Även politiker har självfallet rätt till en fredad zon - hemmet, bostaden. Här gick journalisterna alldeles för långt i nyhetsjakten. Men liknande har ju hänt andra politiker, minns exempelvis Mona Sahlin under "Toblerone-affären" i mitten på 90-talet.

PS. Nu hårdsatsar Danmark för att landets inrikes- och hälsominister Bertel Haarder i alla fall ska ha lite chans mot vår tidigare minister Laila Freivalds - inte minst med musikens hjälp:

17 kommentarer:

  1. Skal være litt temperatur i politikken. Ikke mye fart i den her til lands.

    SvaraRadera
  2. haha she´s one of a kind.. har alltid tyckt att hon vänder kappan efter vínden..

    SvaraRadera
  3. SV: Jag är ju lite för ung för att ha upplevt någon på 70 talet men de kan nog vara så, hahah att julen skulle vara ute, va roliga människor var förr;)
    Men de är nog som du säger, julgnället hör bara till!

    Dom gick alldeles för långt, som du säger, bostaden är en fredad zon och det ska alla respektera.

    SvaraRadera
  4. Haha sådana här publika raseriutbrott är ju bara för roliga. Vem minns inte Jonas Björkmans "luuuuuuuuder!!!" från sportens värld till exempel. Vi kalla nordbor måste börja visa känslor, det blir mycket roligare då ;-)

    SvaraRadera
  5. Hej Hakkespett! Fast det var ju riktigt drag kring er socialdemokrat Terje Rød-Larsen. "Superminister" i 35 dagar tills han tvingades avgå - efter någon präktig skandal. Han var ju på tapeten för några dagar sedan. Enligt Wikileaks-läcka skulle han ju ha varit aktuell som FN-chef efter Kofi Annan. Enligt Rød-Larsen själv. Knappast enligt någon annan. Lite udda efternamn förresten. Fredrik Ljusblå-Reinfeldt?

    SvaraRadera
  6. Hej Charlotte! Visst var Laila Freivalds lite ... speciell. För att uttrycka sig lite försiktigt.

    SvaraRadera
  7. Hej Väktarn! Nej, nyhetsjakt får aldrig gå överstyr. Men det gör den ju ändå ibland - i mediakonkurrensens hetta. Tyvärr.

    SvaraRadera
  8. Hej Ordbajsaren! Fast jag tycker nog att politikers utbrott är flera strån vassare än idrottsmäns utbrott. För det mesta, i alla fall ...

    SvaraRadera
  9. Intressant lista, men var fanns allas vår Göra Persson. Det här är väl ett exempel på hans berömda härskarteknik och behärskad aggressivitet mot media.

    http://www.youtube.com/watch?v=J5zqsFJ0K2s

    SvaraRadera
  10. Hej Walker! Nja, det tycker jag nog är ett fem sekunders-utbrott utan knorr, finess och "ytterligare dimensioner". HSB var lite FÖR effektiv, även här. Annars är jag väldigt imponerad över all mycket vass satir som på kort tid har fabricerats på YouTube om danske ministern. Danskarna har överraskat oerhört positivt. Jag tänker då inte främst på Bertel Haarder, så att säga ...

    SvaraRadera
  11. Bertel vilken lirare..hehehe!

    Inte riktigt satt mig in vad han är upprörd över, men det förtar inte den komiska poängen.

    Bortsett från Freivalds finns få svenska politiker som skulle vara så heligt förbannade offentligt. Inom Reinfeldtministären är möjligen Björklund den enda som har latent potential, ränderna går inte ur den gamle kaserngårdgastaren =).

    God Jul!

    SvaraRadera
  12. Hej Walker! Du har rätt i att Björklund har viss latent potential. Men han är nog tyvärr för smart för att inse att när själva intervjun inte är igång så kan ju kameran rulla på ändå. Björn Rosengren var ju inte så smart, exvis, men där var det ju inget raseriutbrott utan bara öppenhjärtigt vad han tyckte om Norge. Från förr var väl Gösta Bohman bland de mer koleriska. Men jag kan inte komma på något historiskt bohmanskt vredesutbrott, så där på rak arm. God Jul!

    SvaraRadera
  13. Vil bare benytte anledningen til og ønske deg og hele broderfolket en riktig god jul. Expreesen ville ikke trykke min julehilsning så jeg tar den her. opplaget er vel omtrent det samme.

    SvaraRadera
  14. Hej Hakkespett! Tackar - å hela broderfolkets vägnar! Och God Jul själv i Kristiansand! Och även boende i Kristiansands förstäder: Oslo med flera + norska landsbygden. Fast den här bloggen har faktiskt gått om Expressen i antal läsare. Det hände förra veckan. Tror jag.

    SvaraRadera
  15. De är våra folkvalda. Och de har i alla fall lika lätt för att göra bort sig. Och kanske tro att med tiden kommer oförskämdheter att försvinna.
    Men icke. Det kommer man alltid i håg. Och kommer dessutom alltid att dras fram så fort tillfälle ges.

    Vet inte heller vad jag ska tycka. Helst vill man slippa deras utbrott, men kan vara upplyftande också att de är inte enbart robotar som aldrig visar känslor.

    Vet inte hur många gånger jag har reagerat på Göran Persons ansiktsuttryck när han fick obehagliga frågor. När man kunde se tydligt vad han tänkte, fast meningarna malde om nåt helt annat.

    SvaraRadera
  16. Önskar dig en riktig God Jul med mycket mat och trevliga stunder.

    Antonia

    SvaraRadera
  17. Hej Antonia! Ja, man kan ju säga att det ändå är lite befriande när det inte är tv-teater längre. Hmm: men Göran Persson var ju ett kapitel för sig. God fortsättning!

    SvaraRadera

>

<$BlogItemCommentCount$> comments