18 december 2010

Jesus föddes i Jerusalem!

Expressen ger Cecilia Hagen en del tips om hur man vässar sin allmänbildning och vinner
"På spåret". Det borde kanske vara värdefull läsning för Norges statsminister Jens Stoltenberg. I Stortinget, alltså den norska riksdagen, hävdade statsminister Stoltenberg i onsdags att Jesus blev född i Jerusalem ... Se den korta videon, klicka HÄR.
Jens Stoltenberg
Tre vise män. Två vise män - den tredje tog sig till fel stad med sin gåva.

Två tips till statsminister Jens Stoltenberg ...


Tips 1:
En guidad studieresa söderöver.      
Israel, animation

Tips 2: 
Denna bok. Vi kallar den "Bibeln".
bibeln, animation

8 kommentarer:

  1. Gjøre narr av nordmenn. Vel jeg har tatt min hven :)

    Forøvrig lurt av selv statsministre å sjekke fakta.

    SvaraRadera
  2. Hej Hakkespett! Fast vår förre statsminister Göran Persson var betydligt värre när det gäller grodor - det blev en hel bok! Men å andra sidan, det här med Betlehem - jag måste säga att jag blev riktigt förvånad när jag hörde Stoltenberg.

    SvaraRadera
  3. Har du tagit bort min kommentar eller har jag glömt skicka den i väg? Eller rent av Gud blev arg över mina ord?
    Hur som tyckte jag att kanske är befriande att man inte vet var Jesus föddes.
    All religion skapar bara oro. Och har väldigt svårt att Gud lät Jesus dö på korset - på KORSET- för människornas synder.Att han låter sin egen son offras...
    Sen har jag aldrig förstått heller varför ska folk spräcka sig själva i ivern att ge presenter för Jesus kom till jorden.
    Men då tror jag inte på Gud och inte heller på Jesus.

    ( jag tror att jag glömde skicka iväg kommentaren.)

    SvaraRadera
  4. Det sies at det også var en fjerde vismann, men han kom for sent. Mulig at han var svensk. :-)

    SvaraRadera
  5. Hej Antonia! Mina bägge husgudar har vitt skilda uppfattningar om religion och kristendom.

    Gunnar Ekelöf i en dikt:

    "Vad helvetet är 3vligt!
    Där sitter lorteraner och kissoliker
    och bönar på latrin och kräkiska:
    Glor jag in excelsis Deo?
    Pax in terrore!
    Hå, min i busken bonae voluptatis."

    (Latinska GlorIA in excelsis Deo = Ära vare Gud i höjden!)

    Medan Dag Hammarskjöld såg på religionen på ett helt annat sätt.

    Fast jag tycker nog att det hör till (den kulturella) allmänbildningen att inte sväva på målet när det gäller Jesus födelsestad.

    SvaraRadera
  6. Hej Dag Eigil! Så gick det för den svenske vise mannen när han tog en SJ-kamel. Förseningar, förseningar, förseningar ... Men den norske vise mannen tog ju helt fel NSB-kamel - han skulle ju inte till Jerusalem!

    SvaraRadera
  7. man kan ju inte veta allt!! fast man kan tycka att det tillör allmänbildningen

    SvaraRadera
  8. Hej Charlotte! Ja, det här med Betlehem ... Vet inte de allra, allra flesta sju-åringarna det? Exempelvis.

    SvaraRadera

>

<$BlogItemCommentCount$> comments