14 december 2010

Mona Lisa - en sprallig tjej

Mystik, gåtfullheter, hemligheter.
Det har i alla tider kopplats till Leonardo da Vincis Mona Lisa-målning i konstmuseet Louvren i Paris. Nog är det underligt, med tanke på allt Mona Lisa-material som finns på nätet: kolla själv!
MONA LISA Pictures, Images and PhotosMona Lisa Pictures, Images and PhotosSom sagt: Mona Lisa - en öppen och sprallig tjej!
Ändå kommer ständigt nya teorier och påståenden. Det ena märkligare än det andra.
Tidigare i år i DN: "... hennes mystiska leende kan förklaras av taskiga kolesterolvärden, rapporterar BBC".

Mona Lisa Pictures, Images and PhotosIdag berättar bl a AB och EXPR att forskare hittat hemliga budskap i Mona Lisas ögon. De hemliga budskapen, menar historikerna, tyder på att den italienska modellen är en annan än vad man trott förut. Dessutom påstås nu att tavlan möjligen målades något tidigare än 1503-1507.


Och ... ? Visserligen har målningen alltid fascinerat - men man kan ju undra vad de nya uppgifterna spelar för roll. Om de nu skulle råka vara korrekta. Dessutom så finns ju inget mystiskt med hårt arbetande Mona Lisa. Det är minsann ingen dans på rosor att ständigt betittas av massor av folk. Lika skönt varje gång när arbetsdagen äntligen är slut! 

10 kommentarer:

  1. Jag fattar ingenting eller så fattar jag mer än andra. Har aldrig förstått fascinationen Mona Lisa. Jag ser inget mystisk på den. Om jag nu ska se något mystiskt på den så är det så att jag tycker....att hennes ansikte ser något hårddragen ut som om hon har gjort en misslyckad ansiktslyftning. Amerikanska supertanter brukar ha den typen av stela face.

    Sen kan jag undra höll Leonarde med såna konstigheter att sätta sina initialer i ögats iris som man behöver superförstoring till att kunna ens ana.
    Gubben var nog trots allt inte från denna planet.Det kommer bli slutresultatet. Att han var den första konstaterade utomjording. En riktig Alien.

    Gillar dina roliga Lisor. Var kan man hitta alla dessa roliga illustrationer som du har på dina inlägg?

    SvaraRadera
  2. Jeg er ingen kunstkjenner. Registrerer at bildet i motsetning til mine egne tegninger ligner på en ekte dame. Har faktisk aldri sett bildet i virkeligheten. Skal ta turen neste gang jeg er i Paris.

    DaVinci var virkelig et multitalent. Her forleden fant jeg ut at han faktisk lagde en tanks. Jeg spiller et videospill hvor DaVinci er med og har designet noen tanks. Litt googling senere finner jeg ut at dt faktisk er sant.

    SvaraRadera
  3. Jag är stor beundrare av da Vinci (språkpoliserna säger att det är helt okej att kalla Leonardo vid detta namn) och hans verk, dock inte i första hand hans tavlor utan hellre de intressanta uppfinningarna och de anatomiska studierna som säkert förde läkarvetenskapen många kliv framåt.

    Men trots denna beundran till denne store konstnär måste jag säga att jag inte skulle ha haft något emot att ha tavlan där Mona Sah... eh, Mona Lisa bekvämt sträcker ut sina 36:or genom tavelramen. Nästan bättre än originalet.

    SvaraRadera
  4. Hej Antonia! Har heller aldrig riktigt förstått fascinationen med ML. Men människor behöver väl mysterier, stora som små. Inte minst Dan Brown. Minns även da Vinci-koden. Själv har jag, liksom kungen och andra intellektuella, bara bläddrat i boken - men sett filmen. DB var på tapeten i SvD igår: "Dan Brown och Stieg Larsson är - på sina olika sätt - fascinerande usla". Den brittiske författaren Edward Docx (så stavar SvD namnet, i alla fall) i The Guardian om de två bästsäljande kollegerna som han tycker är rejält amatörmässiga, avslutar SvD. Själv har jag förstått att författare ofta sågar sina konkurrenter rejält. I Sverige i alla fall förr. Läste nyligen att Ivar Lo-Johanssons specialitet var att "avrätta" konkurrenterna.

    SvaraRadera
  5. Hej Hakkespett! Hmm. Det har påståtts väldigt mycket om karln - men han hade nog legat bra till om Nobelpris hade delats ut på den tiden. Kan kanske vara en bra idé att med din franska kone ta en titt på damen. Men - fransmännen är ju, som vi vet, ytterst strejkglada. Även på konstmuseet. Läste igår på SVT (2007-02-14): "Delar av personalen på konstmuseet Louvren i Paris strejkade på onsdagen. Vakterna kräver lönepåslag för de fysiska och mentala påfrestningarna de utsätts för av de tiotusentals besökare som varje dag väller in för att se Mona Lisa och andra kända konstverk." Fransmännen är allt lite lustiga, faktiskt, med sina ideligen förekommande strejker ...

    SvaraRadera
  6. Hej Peter Harold! Ja, det är efter jobbet som Mona Lisa verkligen kommer till sin rätt! Då hon kan vara sig själv för en stund - Norrlands Guld?

    SvaraRadera
  7. Jag nåste hålla med Antonia, jag har heller aldrig förstått mystiken bakom Mona-Lisa, är de för att jag inte har läst på Historian ordentligt?

    SvaraRadera
  8. Hmmm. Vi ser på det siste bildet, og kommer av en eller annen merkelig grunn på en gammel Don Martin-tegneserie fra bladet Mad: "And what's more, my swollen ingrown toenail is beginning to bother me again!" :-D

    SvaraRadera
  9. Hej Väktarn! Nej, jag tror nog att det är en mystik skapad av andra än da Vinci. Därför att jag tror att människan (åtskilliga, i alla fall) verkar behöva mysterier ...

    SvaraRadera
  10. Hej Dag Eigil! Mona Lisa-bilden i original gick ut på att ML:s fötter hade en förfärlig stank. Men det kan man väl aldrig tro. Dessutom är man ju gentleman. Så den delen fimpade jag helt här på bloggen! Förstås!!!

    SvaraRadera

>

<$BlogItemCommentCount$> comments