29 november 2010

Vårt avlånga gnällbälte

Är det inte läge att introducera uttrycket "vårt avlånga gnällbälte" om Sverige?
"Vårt avlånga land" känns så fruktansvärt uttjatat.

Men framför allt: visst gnäller vi mycket i det här landet.

Om allt - men särskilt om väder och klimat.

I Sverige är det uthärdligt bara tre månader om året.
Teoretiskt sett. För oftast brukar somrarna bara regna bort. Så brukar vi säga.

Om det nu infinner sig värmebölja efter värmebölja, som i somras, så klagar vi då också.

Jag gjorde det i alla fall - det var olidligt. Usch! Usch! Usch!
Normaltillståndet i Sverige är annars mörker och kyla. Usch! Usch! Usch!

Det var också det ultimata argumentet för att Electrolux nye amerikanske vd kan få 74,5 miljoner kronor i ersättning under nästa år. Peggy Bruzelius, vice styrelseordförande i Electrolux, E24.se i lördags:

Man kan inte begära att han ska flytta till mörka kalla Sverige och flytta på fru och barn och därtill gå ner i lön, säger Peggy Bruzelius.

Herregud - med det klimat som vi har här i landet borde ju den stackars karln ersättas med en halv miljard kronor om året för att flytta hit! Minst en halv miljard! Självklart.

Vår gnällrepertoar är riktigt bred i Sverige - omfattar ju bl a även skyhöga löner & vansinniga bonusar ...

Men väder & vind är säkert den vanligaste måltavlan för alla oss gnällspikar i ...

... vårt avlånga gnällbälte. Vi behöver verkligen få lätta lite på trycket - ofta, dessutom. 

PS. Om det språkliga gnällbältet här i landet: Nationalencyklopedin och Wikipedia. Det är en smula olika bud om vilket område i Mellansverige som egentligen anses tillhöra bältet med aningen gnälliga dialekter. Själv har jag alltid sett Örebro-trakten som i högsta grad gnällbältets centrum. Det språkliga gnällbältet, alltså. 

20 kommentarer:

  1. Bra post. Vi som har så mye klager langt mere enn våre fattige medmennesker på andre kontinenter. Jeg kan godt har det fro varmt eller for kaldt. Bare jeg får mat kan jeg spise den i mørket.

    SvaraRadera
  2. Hej Hakkespett! Allt "knas" på våra breddgrader som inte dödar härdar! Men det är inte helt fel med åtminstone lite belysning när man sätter tänderna i käket. Ficklampa?

    SvaraRadera
  3. Till Peggy Bruzelius! "Man kan inte begära att han ska flytta till mörka kalla Sverige och flytta på fru och barn och därtill gå ner i lön,"

    Då är det på sin plats att höja hela Sveriges lön med avsevärda nivåer, då är de som himla tvungna att leva i den mörka kalla Sverige.
    Kunde man inte hitta en kandidat i Kanada?

    För övrigt, gnäll och missnöje är bra. Det är det som driver världen framåt. Är man nöjd händer ingenting, utvecklingen upphör.

    SvaraRadera
  4. Hej Antonia! Driftskostnaderna för en importerad eskimå som vd i Electrolux hade nog varit mer rimliga i våra ögon. Annars så föredrar jag rejäla och handfasta protester på franskt vis istället för gnäll på svenskt vis. Gillar inte fransmännen något: ordentliga protestaktioner och strejker! Chefsnapping är mest förknippat med just Frankrike. Istället för att bara gnälla låser man helt enkelt in chefen. I Frankrike agerar man, inte gnällmuttrar. Och arga fransmän blockerar all trafik med sina traktorer. Varje svensk borde förses med varsin traktor! Att användas vid behov. Ett rimligt krav! Hmm ... vilken text det här blev ...

    SvaraRadera
  5. Ju, handling skulle inte heller skada förstås.
    Men värst är ändå att inte ens bry sig.

    SvaraRadera
  6. Hej Antonia! Ja, handling - i någon vettig form - är A och O. Bara smågnäll gör varken till eller från. Det är bara att lätta lite på trycket. Men när det gäller väder & vind så spelar varken gnäll eller protester
    någon större roll. Det gäller ju bara att klä sig rätt och bita ihop. Dock väder & vind långsiktigt - klimatet - behövs säkert mer handling från de som har maktmedel.

    SvaraRadera
  7. Att gnälla ligger väl i den svenska folksjälen? Att hitta gemensamma saker över vilka vi kan gnälla är ett sätt för oss kyliga nordbor att komma närmare varandra. Att vi gnäller på vädret får väl ses som ett sundhetstecken, är väder det vi oftast gnäller på så borde det betyda att vi trots allt har det ganska bra i det här landet. Så optimistiskt väljer jag att analysera det hela i alla fall :-)

    SvaraRadera
  8. Jag tror att vi här på östra sidan bottenviken är minst lika gnälliga, så brösta er inte.

    SvaraRadera
  9. Det är därför jag skaffade bloggen. Jag har ju en åsikt om det mesta och är duktigt på att klaga. Sambon blev trött på att höra mitt klagande så jag skaffade en blogg :) Nu slipper sambon höra mitt klagande och jag får ur mig mina åsikter.

    Läste en blogg idag där personen skrivit att han inte kan förstå varför folk är så rädda för att dö, för det enda vi gör i livet är ju ändå att klaga. Då skrev jag en kommentar om att det kanske därför vi är så rädda för att dö, när man är död kan man inte klaga..

    SvaraRadera
  10. Att gnälla på väder är det mest meningslösa gnäll som finns. Att lägga ner energi på nåt som man ändå inte kan ändra på är mer än vad jag kan förstå.
    Tror att jag själv har bloggat om fenomenet för nåt år sen :)

    SvaraRadera
  11. Hej Ordbajsaren! Vad vore väl livet utan gnäll? Fattigt! Och: om inte annat har vi ju alltid vädret att förbanna.

    SvaraRadera
  12. Hej Arhn! Hehe. Lite gnäll från broderlandet i öster om att jag glömt er när jag fixade gnällbälteskartan ... Fast jag har i alla fall prisat Närpes här på bloggen.

    SvaraRadera
  13. Hej Prinsessanadia! Hehe. Klipper in det:
    "Läste en blogg idag där personen skrivit att han inte kan förstå varför folk är så rädda för att dö, för det enda vi gör i livet är ju ändå att klaga. Då skrev jag en kommentar om att det kanske är därför vi är så rädda för att dö, när man är död kan man inte klaga ..." Lysande!

    SvaraRadera
  14. Hej Antonia! Fast visst är det gôtt att ta till vädret om man nu inte skulle råka ha något annat att gnälla över.

    SvaraRadera
  15. Jag tycker det är bra att folk gnäller för det är ett steg i rätt riktning mot utveckling, först gnäller man om det ett jädra tag, sen tar man tag i problemet.
    Sen är de ju givetvis fruktansvärt svårt att göra något åt väder o vind men det kan lätt anpassas på andra saker=)

    SvaraRadera
  16. Hej Väktarn! Fast det gäller att det helst inte stannar vid bara gnäll som knappt någon hör (särskilt inte beslutsfattarna).

    SvaraRadera
  17. jag dör: "dsriftkostnaderna för en eskimå..haha ja vi gnäller lite väl mkt ibland. det är väl helt ok att gnälla bara man kommer ihåg att det finns de som har det värre. som elektolux nya vd :)

    SvaraRadera
  18. Faktum att jag aldrig gnäller på väder. Däremot gnäller jag oavbrytet om att gatustädning är under all kritik. Alla fastighet borde hålla rent framför sitt hus och resten av gatukontoret. Jag gör det där jag jobbar,- när jag är väl på jobbet. Trots att jag har mitt företag en trappa upp. Men det blir mindre skit folk drar in. När jag går till Konsum i min kvarter så är det modd in till halva butiken.
    När jag frågade varför de inte sopar upp, blev svaret det är gatukontorets jobb.
    Ja, då får de väl städa skiten inne i butiken då. Säkert mycket enklare.
    Sånt kan jag gnälla över.
    Men aldrig vädret. Det är vädrets uppgift att vara väder. >Går inte att förändra.

    SvaraRadera
  19. Hej Charlotte! Ja, visst måste vi visa medlidande med Electrolux nye icke-eskimå. Det är synd om karln!

    SvaraRadera
  20. Hej Antonia! Alla har vi nog våra favoritobjekt för vår gnälleriverksamhet.
    Väder hör faktiskt till en av mina. Bilisters slarv med blinkers
    (nu snarare regel än undantag) ett annat. Med mera. Med mycket mera. Jag är ju svensk!

    SvaraRadera

>

<$BlogItemCommentCount$> comments