1 december 2010

Dags för chefsbyte i SJ

Train Pictures, Images and Photos

SJ går inte precis som tåget. Tågkaos också idag (EXPR1EXPR2EXPR3, EXPR4, DN)
. Men vi har vant oss vid att SJ = ofta problem. Förseningar, inställda tåg, urusel information. Och det gäller alla årstider - men förstås särskilt vintern. Minns snökaoset förra vintern, och det är överhängande risk för en repris.

Vad är det stora problemet? För lite pengar? Eller inkompetens? Eller en kombination?

SJ:s vd Jan Forsberg har fått sin lön nästan fördubblad sedan han tog över 2002. Han tjänade förra året knappt 3,9 miljoner kronor. Samtidigt har problemen för SJ ökat (DN).

Antingen beror det på att det finns rikligt med inkompetens i SJ. Då bör i första hand vd Jan Forsberg få sparken. Trappor ska städas uppifrån.

Eller så har vd Forsberg trots enorma ansträngningar inte lyckats sätta fart på Banverket och Trafikverket - eller kunnat övertyga politikerna om mer pengar till järnvägen, bland annat till underhåll.

Om jag varit i Jan Forsbergs kläder skulle jag då ha kallat till presskonferens och berättat att jag avgår, eftersom jag inte getts förutsättningarna att göra ett bra jobb. Som vd för SJ skulle jag närmast skämmas över mitt företag. Men medan problemen bara fortsätter sitter vd Jan Forsberg kvar som om ingenting hänt.

Visst bör vd Forsberg avgå. Eller få sparken. För alla problemen KAN ju bero på att han inte (alls?) är rätt person som vd för SJ.
När en verksamhet - allt från ett hockeylag till ett politiskt parti - gör dåligt ifrån sig under en längre tid bör det då inte få konsekvenser för högste chefen? Eller är han/hon, ofta välbetald, verkligen betydelselös i sammanhanget?

Det är märkligt att det har varit så tyst om vd-frågan.
För att nu är väl måttet tämligen rågat när det gäller SJ. 

10 kommentarer:

  1. Nei, la oss sparke en signallys operatør. Det må være der feilen ligger. Tjener man 3,9 millioner året er man rett og slett så dyktig at feilen kan ikke ligge der. Det er alle andre. Kan forresten ta mye taxi for 3,9 millioner.

    SvaraRadera
  2. Hej Hakkespett! Du har rätt! Tjänar man 3,9 miljoner är man så nära Gud som man kan komma. Alla problem beror säkert på någon enkel - och lättsparkad - operatör.

    SvaraRadera
  3. Enligt KTH-forskare är underhållet underfinansierat sen många år, bland de sämsta i Europa (källa Ny Teknik). Det hindrar förstås inte att Forsberg
    bör sparkas eller i alla fall skickas på en kvällskurs i inkompetensavveckling.

    SvaraRadera
  4. Hej Jernis! Jo, visst är det så med underhållet. Exempelvis berättade E24.se för en månad sedan att Sverige och Finland delar bottenplatsen i Europa när det gäller spårunderhåll. SJ har länge varit ett av Sveriges mest utskällda företag. Jag tycker därför att det vore naturligt att vd:n sedan -02 byts ut. Varje förändring på topposten borde väl innebära en förbättring. För att det är svårt att se hur det skulle kunna bli sämre med en ny vd.

    SvaraRadera
  5. Jag får dagligen rapporter om hur det är att vara SL-resenär, både som pendeltågsresenär, tunnelbanepassagerare och bussresenär. Dessa människor har ofta nya tillfällen att klaga efter sina upplevelser på väg till jobbet.

    Så vad är det som hänt och vad är problemet?

    Jag TROR att en del av förklaringen till den urspårade vintertrafiken står att finna i tekniken. Dagens tågvagnar och bussar har en betydligt högre teknisk standard än motsvarande fordon som brukades för 25 år sedan. Med teknisk standard menar jag givetvis att systemen i fordonen är mer avancerade, och följaktligen mer sårbara.

    Min egen erfarenhet som yrkeschaufför på 90-talet var att de riktigt gamla lastbilarna var de som fungerade bäst i kyla om de var välskötta, jämfört med de helt nya bilarna. Jo, visst var reglagen grova och motorerna hördes i hytten, men kom man bara ihåg att fylla i spriten till tryckluftssystemet hade man aldrig några problem med det. Vår nya lastbil felsökte man en hel dag därför att teknikern sade att bromsarna inte kunde frysa eftersom tryckluften torkades automatiskt. Gissa vad det var för fel? Jo, bromsarna hade frusit!

    Jag förmodar att det är samma sak med dagens moderna tåg. De gamla tunnelbanevagnarna slamrade och dundrade, men de hade inga datorer som stoppade framfarten bara för att temperaturen krupit under nollan. Jag har för mig att förarna instruerades att de skulle bromsa ifall de fick möte på samma spår, ifall inte självbevarelsedriften slog till; idag står hela trafikområdet stilla ifall ett simpelt litet relä fått krupp i signalsystemet. Ett system som inte tillåter tågen att rulla en meter om det inte lyser en grön lampa på rätt ställe.

    Jag vill inte säga att det var bättre för, för det var det nog inte. Men det var i vart fall mindre komplicerat. Och det var definitivt billigare.

    SvaraRadera
  6. Dagens superfina och superkänsliga data teknik kanske lämpar sig inte för kall och snöig klimat.

    efter bara några år med varmare vintrar verkar praktiska sker glömmas bort både vad det gäller tåg, dåligt isolerade hus, byggnader som rasar ihop under snömassorna, och bilar som inte klarar snömodd.

    Tekniska utvecklare verkar leva i en idealiserad värld, som sällan stämmer överens med det bistra och trotsiga verkligheten.

    SvaraRadera
  7. Hej Peter Harold! Jag har även följt den norska tågdebatten. Det du skriver är lite i linje med vad som har skrivits på andra sidan gränsen. Tidningen Verdens Gang skrev för ett tag sedan (hmm, fast på norska:) "Det finns inte dåligt väder, bara dåliga tåg. I alla fall om man ska förklara förra vinterns tågkaos". VG hade gjort en bred genomgång av alla förseningar som uppstått på det norska järnvägsnätet under "krismånaderna januari, februari, mars". Ligger väl nära till hans att tro att nya tekniken (i alla fall i tågsammanhang) är mer sårbar i kyla. Tror inte det finns liknande problem ute i Europa, som i de stora tåg-nationerna Frankrike och Tyskland. Storbritannien är ju ett kapitel för sig - med privatiseringen som ställde till det.

    SvaraRadera
  8. Hej Antonia! Ja, en hel del beslutsfattare måste till att börja med just FATTA att normalt sett har vi kall och snöig vinter här i landet. "Gröna vintrar" ÄR bara undantag. Ännu så länge, i alla fall. Kanske kunde det hämtas tågkunskap från exempelvis Kanada, med ett till stora delar också bistert klimat.

    SvaraRadera
  9. ja hade han lite stake skulle han avgå eller om det är hans fel så borde ´han få sparken. sj sj gamle vän...

    SvaraRadera
  10. Hej Charlotte! Tidningen Chef hade i augusti en längre artikel om karln. "SJ:s vd - en medelmåtta som chef" var rubriken ... Vi har ju märkt det ....

    SvaraRadera

>

<$BlogItemCommentCount$> comments