7 november 2010

Telefonförsäljning är ofredande

red phone Pictures, Images and PhotosAvskytt av alla. Ändå fortgår det. Varför görs inget?

Ofreda betyder enligt SAOL:s definition dels antasta - dels störa, oroa.

Nog är det störande alltid med alla dessa oönskade påringningar där påstridiga säljare försöker kränga allt mellan himmel och jord.

Trakasserier kan man väl också kalla detta telefonsäljande som man inte bett om.
Och i helgen rapporterar flera medier (bl a Expressen) om ett fall som i högsta grad spårat ur.

Visst – det går att fixa så att man blir av med det hysteriskt säljande telefongänget.
Men NIX-Telefon tar inte bort alla dessa oönskade telefonsamtal.

Och man blir inte alls av med dem direkt.
Först efter tre månader kommer spärren igång. Jösses – ovanligt seg datateknik inblandade använder sig av!

Dessutom räcker det inte med att EN gång begära spärr mot något som man inte frågat efter.


Man måste dessutom upprepa sin begäran mellan två dagar och fyra veckor från den första begäran.

Herregud – som om det ideliga telefonkrängandet var ett normaltillstånd:
"Är du VERKLIGEN säker på att du inte vill ha dessa samtal?”
                                                       
Spärren är också tidsbegränsad till tre år.


Vore det inte rimligare – och naturligare – att man vände på steken. Att branschen startar
(= tvingas starta) en sorts YES-Telefon.

Alla som vill ha ringande telefonförsäljare begär det - uttryckligen. Alla andra slipper.
Gärna också att man dessutom måste upprepa sin begäran mellan två dagar och fyra veckor från den första begäran. Man kan ju ha ångrat sig!

Jag tycker att det verkligen är dags att politikerna gör något åt denna högst enerverande telefonterror.
Vakna! Lagstifta! Gärna förbud mot allt sådant här oönskat ringande.

Om aktuell irriterande telefonförsäljning finns på nätet ett informations- och diskussionsforum: missatsamtal.se.
I väntan på bättre tider ...

20 kommentarer:

  1. Kul ide.
    Tyvärr kan man inte nixa företagstelefonen. Men numera är jag väldigt snabb att avvisa. Tackar artigt att de har ringt,dock är jag helt ointresserad, säger hejdå och lägger på. Numera går det väldigt snabbt.
    Men det ÄR störande.

    SvaraRadera
  2. Hej Antonia! Nej, det finns ju ytterligare begränsningar med det där nixandet. Man kan ju undra om det är NÅGON i det här landet som gillar dessa säljande telefonextremister ...

    SvaraRadera
  3. Ha ha! Känner igen mig på pricken! Jag har också spytt hinkvis med galla över telefonterrorismen i flera inlägg och precis som du propagerat för att via lagstiftning ersätta NIX-registret med ett JÄPP-dito.

    Numera finns det visst smarta telefoner eller datorprogram för att spärra ut oönskade samtal. Här kan man tänka sig minst tre nivåer: från godkänt nummer släppa igenom samtalet; från okänt nummer genast starta telefonsvarare 1 som ber påringaren att läsa in ett meddelande, och; från ökänt nummer genast starta telefonsvarare 2 som ber påringaren stoppa upp luren nånstans.

    SvaraRadera
  4. Hej Jernis! Hehe, jag gillar dina nivåer. Särskilt den tredje ...

    SvaraRadera
  5. Telefonselgere er en pest og plage. Jeg har reservert meg. Etterhvert så har oppringningene stoppet. En helt annen sak er det med meningsmålinger. De ringer hele tiden og skal ha min mening om ditt og datt. Etter hva jeg har funnet ut er det i Norge ikke mulig å reservere seg mot meningsmålinger, bare telefonselgere.
    Er en veldig god ide at du må tillate at telefonselgere ringer til deg før de kan.
    Så er det ganske irriterende når de er så koselig og spør meg om været og hvordan jeg har det i dag. De bruker fornavnet mitt og snakker til meg som om jeg er en god venn.Og så minner de meg om at jeg kjøpte forrige gang. Nei jeg gjorde ikke det. Det er en bransje som trenger å reguleres.

    SvaraRadera
  6. Hej Hakkespett! Samma sak i Sverige: det går inte att telefonspärra sig mot bl.a. enkäter & marknadsundersökningar. Den journalist som hittar EN ENDA telefonförsäljar-fan i Sverige (eller i Norge) är värd Stora Journalistpriset!

    SvaraRadera
  7. det var en jättebra idé. varför är det ínte så??

    SvaraRadera
  8. Hej Charlotte! Det vete fåglarna varför det inte är så. Märkligt att "människor med makt" verkar tycka att det räcker med det urtunna NIX-Telefon. Visst - det ger människor jobb. Ofta unga och rätt så outbildade. Men man kan ju inte hålla igång en knasig verksamhet bara för att ge människor jobb. Visst - det finns ju överallt i världen. Men man är inte tvingad att ha en knasig verksamhet bara för att alla andra har det. Visst - det finns säkert några som tycker att det är jättebra. Jag tänker då på många isolerade äldre som blir överlyckliga över att NÅGON ringer. Telefonförsäljaren blir då någon sorts jourhavande medmänniska. Troligen lyckas han/hon kränga en del också till den utsatta äldre. Och social äldreverksamhet bör nog bedrivas i andra former ...

    SvaraRadera
  9. Har Du tänkt på så mycket "kompis" man är med telefonsäljarna- " Hej
    kjell ,nu har jag ett kanonerbjudande speciellt åt Dig..."
    När jag säger - vem är du och varifrån ringer du...så tappar dom fart lite grand- när jag sedan säger "jag har redan ett oslagbart abonnemang och är inte intressered-så brukar dom ge sig- säljaren är ju i de flesta fall provisionsavlönad och är enträgen följaktligen så det till slut blir störande. Man kan ju snabbt svara med att " jag har istället ett kanonerbjudande till dig...!" Riktigt allvarligt är det när dom ringer till äldre som har svårt att värja sig- då blir man förbannad

    SvaraRadera
  10. Eftersom att jag jobbat på en ideel organisation i närmare åtta år som säljare så ska ni här få min syn på saken.

    Först och främst så är det så att nixregistret uppdateras så fort man anmäler sig, men företagen eller organisationerna behöver inte köpa in det mer än var tredje månad. Självklart kan man välja att göra det oftare, men det blir både krångligt och dyrt. För det kostar en viss summa per "nixat " telefonnummer för företagen/organisationen.

    SEn kan jag säga att jag också hatar påstridiga säljare som inte ger sig. Och det är nog förhoppningsvis ingen som uppmanar sin personal att bete sig på det viset. Visst, "kunden" säger jag just då för att bli av med säljaren, men ringer oftast inom snart framtid och säger att dom inte är intresserade, om med den påringningen brukar dom vara tydliga med att berätta att dom inte uppskattade samtalet. Vilket gör att säljaren mister provisionen för det samtalet och även får sig en smärre utskällning av chefen. Sådana säljare ger bara företaget dåligt rykte.

    Sen till er som inte gillar säljare. Säg klart och tydligt när de ringer att ni inte är intresserad och vill bli stryken från deras register och därmed aldrig igen bli uppringd. Är det en bra säljare så stryker dom er, och skriver en notis om att personen aldrig mer vill bli uppringd.

    Problemet med oss "jobbiga säljare som ringer hela tiden" är att personerna i så fall inte sagta tt dom inte vill vara med, utan hela tiden svarar att dom är upptagna just då, och då återkommer vi en annan gång. Vi har självklart press från våran chef att prestera, precis som på vilket annat jobb som helst, vilket betyder att vi inte kan sitta och stryka kunder utan att de själva sagt att dom aldrig mer vill bli uppringda.

    Man kan göra det väldigt lätt för sig.. Skaffa nix, om någon ringer i alla fall så säger ni klart och tydligt att ni vill bli strykna och aldrig mer bli uppringda. Förhoppningsvis är det en vettig säljare som lyssnar.

    Genom mina år som säljare så har jag samlat in några miljoner, och ni kan ju försöka se det positiva i det hela. Utan mig hade alla de personerna som skänkte pengar för att jag ringde, antagligen inte ringt upp en organisation själv och sagt att dom vill bidra. Så man kanske ska försöka se det som att det faktiskt hjälper någon genom oss jobbiga säljare.

    SvaraRadera
  11. Hej Kjell! Visst, det är ju oftast "personligt" så det förslår.

    SvaraRadera
  12. Hej Prinsessanadia! Intressant med synpunkter från "andra sidan"! Och ideella organisationer tror jag att de flesta av oss ser på ett (helt) annat sätt än kommersiella.

    SvaraRadera
  13. jag tror ändå att en telefonsäljare som ringer och vill sälja Tele.abonnemang är ett speciell säljartyp- dels finns det många om budet dels är det en djungel med olika modeller på abonn.Denna typ av säljare är mer agrresiva i sitt säljsätt upplever jag.
    Många behjärtansvärda insamlingar sker ju via telefon som sign prinsessanadia säger och här tror jag man är något mindre "pådrivande" trots allt.
    Själv är jag säljare som egen företagare när jag ringer mina kunder och då måste jag vara envis och uthållig och försöka få en order- det är ett villkor för att jag skall få någon lön månaden efter.Vidare säljer jag inte till konsument utan företag och jag är inget callcenter så viss skillnad är det ju.
    Det finns många olika aspekter på detta med säljare och hur man säger "nej tack" med vänlighet och bestämdhet.

    SvaraRadera
  14. Hej Kjell! Jag tror också att säljarna av "telecom" (lite svepande uttryckt) är väldigt "speciella". Närbesläktat till telefonsäljarna är ju "gatuförsäljarna". I ett av Södermalms köpcentra är det utanför en telebutik några yngre säljare som dyker på förbipasserande och nästan klänger på en, med frågan "Har du XX?" Lika olustigt varje gång man blir antastad - som det (nästan) egentligen är frågan om. Och, visst spelar de ideella organisationerna i en egen division i telefonsäljarsammanhang - och utanför måltavlan i mitt inlägg. Det är förstås också samtalen yrkesman till yrkesman. Jag förstår att det kan vara hårt arbete (och kanske ibland också slitsamt)för många småföretagare att få ut sina goda produkter & tjänster.

    SvaraRadera
  15. Ikke alltid like passende med telefonsalg, nei. Eller markedsundersøkelser. Telefonselgerne og Gallup-folket har jo forlengst begynt å ringe folk opp på mobilen, og det til de mest uventede tider. På jobben for eksempel. Her forleden ble vi for øvrig oppring av en telefonselger mens vi var på toalettet. Salg? Nei! :-D

    SvaraRadera
  16. Hej Dag Eigil! Hehe, telefonförsäljare på toaletten ... I somras skrev du för övrigt riktigt kul om telefonförsäljare.

    SvaraRadera
  17. Skal nok snart skrive en liten epistel om denne telefonselgerepisoden også. :-)

    SvaraRadera
  18. Hej Dag Eigil! Ska bli kul att läsa om toa-episoden!

    SvaraRadera
  19. jag vill ha stop för telefon försäljarna
    dåmm ska inte kunna ringa mej
    jag har ett spärr för sånna
    och då ska inte dåmm kunna rina mej
    men dåmm kåmmer genåmm ialla fall

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi tycks ha samma inställning till otyget ...

      Radera

>

<$BlogItemCommentCount$> comments