24 november 2010

Tänderna hör faktiskt till kroppen!

tandläkare
Den amerikanske domaren till sin tandläkare:

Do you swear to pull the tooth, the whole tooth, and nothing but the tooth?

Ett annat skämt är tandvårdskostnaderna här i landet.

Det här är inget tandlöst inlägg.
Tänderna är minsann en del av kroppen - vilket våra politiker inte tycks känna till.


Jag har alltid förundrat mig över att politikerna envisas med att skilja på tänderna och kroppen i övrigt.
I motsats till annan hälso- och sjukvård tvingas man ju betala en större del av tandvårdskostnaden själv. Rent estetiska åtgärder kan vi lämna därhän - till det ska självfallet inte skattepengar gå.

Men varför ska just tänderna spela i en egen division, kostnadsmässigt? Varför inte tårna, blindtarmen eller höger underarm? Alltså istället för tänderna.

Frånsett själva principen kommer det allt fler rapporter om hur viktiga tänderna faktiskt är (DN).
Munhälsan påverkar allmänhälsan - och inte bara tvärtom.

Tänderna får inte vara en klassfråga. Det mantrat körde förre S-bossen Göran Persson med under sina tio år som statsminister, och tänkte givetvis på kostnaderna.
Men fortfarande ska det av någon oerhört märklig anledning vara rejält mycket dyrare att gå till tandläkaren än att gå till en vanlig läkare.

tandvårdOch för dem som tvingas spara in på tandläkarbesöket blir det så mycket smärtsammare när tandläkarbesöket till sist blir av.
Många gånger smärtsammare inte bara för plånboken.
När fattar våra politiker att
tandvård = hälso- och sjukvård?
Särskilt med bäring på hur det ska betalas.
Det måste bli ordentligt billigare att gå till tandläkaren.
Därför är det hög tid att väcka våra sovande politiker så att de får in i sina skallar att:

tänderna faktiskt hör till kroppen!

20 kommentarer:

  1. Det är sjukt att det fungerar som det gör. Självklart ska tandläkarbesök vara gratis eller åtminstone kraftigt reducerade priser. När man är under 26 år så är det ju billigare att gå till tandläklare. Men inte fan är det billigt ändå. Och jag undrar hur fan det är meningen att vi studenter ska ha råd!? Jag har väldigt sköra tänder och har aldrig varit hos tandläkaren utan att ha minst ett hål. Spelar ingen roll att jag sköter tänderna exemplariskt. Mitt senaste tandläkarbesök gick på 3500 kr. Vart ska man som student få dom pengarna ifrån? Det är ju inte direkt så att man har överdrivet mycket pengar att spara av. Jag vet att jag behöver dra ut min visdomstand då den växer snett och blir inflamerad lite då och då, men detta är en utgift som det inte finns pengar till. Det skjuts upp in i det sista.. Så ska det inte behöva vara när man bor i det här landet! Och som du säger så undrar man hur dom bestämde sig för att just tänderna inte skulle vara gratis att laga.

    SvaraRadera
  2. Det er det samme i Norge. Vet ikke hvorfor egentlig. Muligens det ville være for dyrt. Det er gratis tannbehandling opp til atten år. Etter det er du alene. Min svigerinne fikk nylig en tannlegeregning på 30 000 nok.

    SvaraRadera
  3. Håller med dej om tandvården. Det gäller ögonen oxå tycker jag. Dom tillhör ju kroppen oxå.

    SvaraRadera
  4. Skälet är att munhygien är upp till dig själv. Borstar du inte tänderna, använder inte flour, käkar kassa saker och struntar i tandtråd, då får du fan skylla dig själv om tänderna går sönder. Skattebetalarna ska inte betala för att du inte kan ta hand om dina tänder. Det går inte att jämföra med sjukdomar.

    SvaraRadera
  5. Hej Anonym! Är du i själva verket politiker med hälsofrågor som "specialité"? Motargumenten är många, ett par: Ett är - återigen - att tänderna är en del av kroppen, enligt vad åtminstone jag erfarit. Ett annat motargument är att åtskilliga av de krämpor som människor råkar ut för beror på livsföringen och liknande. Då - om vi byter ut en del ord i din kommentar blir det så här: "Motionerar du för lite, käkar onyttigt ibland, lite för mycket mat och tar dig ett glas då och då får du fan skylla dig själv om kroppen går sönder. Skattebetalarna ska inte betala för att du inte kan ta hand om din kropp". Personligen är en sådan inställning mig totalt främmande. Det hör liksom inte hemma i ett civiliserat samhälle. Det gäller HELA kroppen. Från topp till tå. Inklusive tänderna.

    SvaraRadera
  6. Hej Prinsessanadia! Ja, för mig är det en fullständig gåta varför det är som det är - i ett land med näst högst skatte-"tryck" i världen. Kanske är det så här därför att det alltid har varit så här. Mycket märkligt skäl. Men ibland misstänker man att konstigheter beror rätt och slätt på det. Jag fattar inte att rikspolitikerna inte har vaknat till i den här frågan. De har ju själva tänder - det handlar inte om någon abstrakt eller tekniskt komplex fråga. Men - de har också mer betalt än de flesta.

    SvaraRadera
  7. Hej Hakkespett! Äsch då - att det är lika knasigt i oljerika Norge. En del tokigheter tycks vara gränslösa. Även bokstavligen.

    SvaraRadera
  8. Hej Monica! Ja, ibland misstänker man att rikspolitikerna under skoltiden missade ett antal centrala biologi- och anatomilektioner. Men det är aldrig för sent att lära. För dem att lära känna människokroppen ...

    SvaraRadera
  9. Apropå Anonyms kommentar:

    Håller helt med Bengt, våra kroppsdelar & hälsa är ju en kombination av arvsanlag, livsföring och något inslag av slump (t.ex. visdomstand som växer snett). Som allt i övrigt som rör vår fysik.

    Varför ska den som inte har råd, behöva lida mer???

    Skönhetsingrepp på tänderna är dock en annan sak, men det är ju inte det frågan gäller just här.

    SvaraRadera
  10. Prissessanadia - att vänta med tandproblem är dårskap. Har man riktigt otur kan få hjärtproblem och annat allvarliga konsekvenser.

    Hos mig är tänder prio ett. Årlig kontroll alltid. Och känner av nåt så springer jag till min tandläkare trots enormt tandläkarskräck. Men ju längre man väntar desto värre blir det.
    Men håller med dig Bengt. Det är ingen som kan förklara varför tänder är separerade från kroppen. Men jag undrar om det finns land där det hänger ihop med kroppen.
    Samtidigt Sverige är ju föregångare i så många avseende så kunde väl ta stegen även i tandfråga.

    SvaraRadera
  11. kommer precis från tandläkaren som plåtat en del av mina tänder,rensat tandstenen och återigen visat mig hur man skall köra med borsten.
    Endast 1075:- !! Numera är man glad att det stannar vid bara 1000-lappen- det är ju inte klokt hur gränserna flyttas. Men med tanke på att man tidigare haft både 5 och 9000:- räkningar så kändes det nästan befriande idag.Men håller med er andra det borde mer jämställas som sjukvård.

    SvaraRadera
  12. Funderar lite på "Anonyms" argument... så folk som super och röker betalar mera i patientavgift när de skall transplantera lever och lungor?

    Vad beträffar munhygien och hål i tänderna finns det också belägg för att skyddet mot karies är avhängigt enzymerna i munnen. Och det kan vara olika för person till person.

    SvaraRadera
  13. Hej Rospiggen! Jo, lite mothugg är nästan alltid uppfriskande - om det är något så när vettiga motargument. Men jag tycker att "Anonyms" motargument långtifrån var det. För att uttrycka mig lite milt.

    SvaraRadera
  14. Hej Antonia! Visst har du rätt i att det är dårskap att vänta med tandproblem. Men åtskilliga har ju inget val - eftersom tandvårdnadskostnadsbiten är en långt större dårskap. Tyvärr så tror jag att bara svenskarna själva - ibland - ser Sverige som ett föregångsland. Numera.

    SvaraRadera
  15. Hej Kjell! Ja, vi är ju alla skattebetalare. Så man uppskattar förstås när tandläkarbesöket inte känns som rena rama rånet.

    SvaraRadera
  16. Hej Peter Harold! Jo, visst finns det massor när det gäller våra kroppar (inklusive tänderna! - nu är jag igång igen med mantrat) som vi själva inte kan råda över. Förutom alla andra motargument som finns till "Anonyms" motargument.

    SvaraRadera
  17. Jag håller helt och hållet med dig, det är inte klokt, det är ju faktiskt inte så att vi väljer våra tänder.

    SV: Danmark tycker ändå jag är bättre än Sverige i några avseenden men när det gäller att styra så är det visst samma sak. Göran Persson sa ju något liknande när vi röstade om EMU, att han kommer införa det ändå oavsett vad folket säger.

    SvaraRadera
  18. Hej Väktarn! De allra flesta tycker nog som vi när det gäller tänderna. "Jag har sagt så mycket dumt - men det har ju gått bra ändå." Ungefär så sa Göran Persson vid ett tillfälle. Det kanske det gjorde - men inte ända in i mål (-06). Det finns en bok alltigenom fylld av Göran Persson-grodor. Det fanns minsann stoff för en hel bok. Minst en bok.

    SvaraRadera
  19. jag frågade min chef om man ínte fick anv friskvårdspengarna till det men det var inte upptaget om tillåtna anv.omr. kanske borde göra ett inlägg om det jag med

    SvaraRadera
  20. Hej Charlotte! Ack ja, alla dessa "regelverk" - som somliga ser som en sorts naturlagar. Det som är tokigt går ju i de allra flesta fall att ändra på.

    SvaraRadera

>

<$BlogItemCommentCount$> comments