23 november 2010

Hellre torr president än partajande kung

Efter Boken så har stödet för kungahuset helt överraskande ökat bland svenskarna, till 69 procent för monarki (Expr, SvD, GP). Monarki/republik har ju diskuterats då och då. Men har märkligt nog alltid varit så långt ifrån het fråga man kan komma.

Jag har senaste åren gradvis omvandlats till republikan. Men för mig har just Boken varken gjort till eller från, den är ju också uppbyggd kring alla de rykten som varit i omlopp i massor av år. Förresten hur många är det som egentligen respekterar kungen? Den nuvarande, är väl bäst att tillägga. För annat var det ju med den förre, kulturellt inriktade Gustaf VI Adolf. Det här med monarki, att statschefsjobbet går i arv, är ju ett lotteri. Ibland blir det ganska lyckat, ibland inte alls. 

Det svenska kungahuset kostar i år omkring 60 miljoner kronor i apanage. Det blir 6-7 kronor per svensk. Faktiskt jämförelsevis billigt när man jämför med grannarna Norge och Danmark, med 25-30 kronor per invånare till respektive kungahus. Men pengarna är inte det viktiga, även om man med en president säkert skulle kunna pressa ner kostnaderna ganska rejält.

Operettaktigt tycker jag är ett sätt att beskriva monarki. Medeltida ett annat. Odemokratiskt, förstås. Ett totalt främmande inslag en bit in på 2000-talet.

Jag tror egentligen inte att vi behöver varken någon kung/drottning eller någon president. Men att liksom det internationella umgänget kräver det. Och så måste vi ju bara ha en en Riks-invigare och Riks-bandklippare. Eller?

Om vi i alla fall ska ha en president låt då jobbet gå till någon hög ämbetsman eller jurist, vald av folket. En person totalt utanför (parti-)politiken. En politiker som president har förstås långtifrån samma förutsättningar att bli nationellt samlande. Under åren har ju annars flera varit inne på att riksdagens politiske talman kanske skulle kunna ta över den svenske statschefens sysslor (som finns beskrivna HÄR).

Jag tror annars att en svensk president inte alls skulle behöva också jobba som internationell PR-man för Sverige. Det kan mycket bättre skötas av andra än en kung eller president. Exempelvis, apropå kungens Kina-resa nyligen, tror jag att de pingis-älskande kineserna hade blivit betydligt gladare att få träffa gamla svenska bordtennis-äss än just kungen.

Förr eller senare lär det bli folkvalda presidenter här i landet. En svensk president bör nog få lite utökade uppgifter jämfört med vad en svensk kung (eller drottning) har. Vettiga uppgifter – för visst är det en tom och innehållslös sysselsättning att vara kung.

22 kommentarer:

  1. Bruker vi så mye. Det er ikke bra. Er ikke sikke på at republikk er så mye bedre. Se til Frankrike og Zarkozy.Er vel prototypen på en mislykket republikk. Et raskt søk på google forteller meg at en republikk ikke vil være nevenverdig billigere en dagens kongehus.

    SvaraRadera
  2. Hej Hakkespett! Överfransosen har inte haft en bra dag: (VG Nett)
    "Sarkozy til journalist:
    - Du er pedofil.
    Da Frankrikes president fikk et kritisk spørsmål rant det fullstendig over."
    Annars är jag fullständigt övertygad om att president(-ämbete) kan göras betydligt billigare än kung(-ahus). Och franske presidenten - i fråga om makt mm - har väl i västvärlden praktiskt taget bara sin motsvarighet i USA.

    SvaraRadera
  3. Angående makt så er jeg enig. Usa og Frankrike kan sammelignes. Jeg foretrekker å ha en idiot uten makt framfor en idiot med masse makt. I Frankrike brukte presidenten statlige midler så hans nye kone kunne spille inn plate. Ingen frnskmenn jeg kjenner har sansen for mannen og han virker å drages lenger og lenger mot høyre.

    SvaraRadera
  4. Instämmer helt, "operettfigur" sa Bull. Leve republiken Sverige (alternativt Norden, Svealand eller Jämtland)!

    Sarkozy: kortvuxen, kolerisk groda med mindervärdeskomplex. Hmm, månne vetenskapen behärskade kloning redan på Napoleons tid?

    SvaraRadera
  5. Då jag var med en av dem här festerna, så är jag inte överraskad av bokens tema och i sanningshalten tvivlar jag inte heller på..
    Efter den festen hade jag min uppfattning om adeln och gick aldrig mer. Jag hörde inte dit.
    Och visst får kungen festa, men utsvävningarna på folkets pengar är så patetiskt egentligen.
    Sen 'är det lika patetiskt att just för hans leverne blir han populärare än för det jobb han gör.
    Faktum att egentligen borde alla kungahus avvecklas, att ha de kvar är lite som att ha kvar Stalins ättlingar i högposition, för att han hade makten en gång i tiden.
    Kungarnas tid är över. Varför ska man ha de kvar?

    SvaraRadera
  6. Jag är också anhängare av talmans-tanken för att kunna lägga de kungliga arbetsuppgifterna (minus bandklippning) till Riksdagens talman. Jag var ursprungligen rojalist, kan jag inflika. Men det har gått över ju mer jag känner till om hovet. Även känslan för demokratisk utveckling har ökat med åren.

    Sedan är det ju en fråga vad vi skall använda alla slottslokaler till när vi avskaffat monarkin. En tanke vore ju att låta Stockholms hemlösa få ett härbärge i Gamla stan...

    SvaraRadera
  7. Jag håller med dig! Att tronen går i arv är fruktansvärt konstigt. Självklart ska det vara rätt person för ett sådant "jobb". Det kan som sagt bli väldigt fel när tronen går i arv. Är våran kung ett bra "ansikte utåt" för Sverige? Han är dyslektiker, är inte speciellt talförd, är otrogen, kör rattfull, och sen om jag förstått rätt så vill han inte ens vara kung!? Och han ska representera Sverige? Nej, det är bara fel, fel, fel. Självklart ska tronen inte gå i arv.

    SvaraRadera
  8. Hej Hakkespett! Fullträff: "Jeg foretrekker å ha en idiot uten makt framfor en idiot med masse makt". Annars är det väl i Frankrike som i USA: det är inte nödvändigtvis landets brightaste som väljs till president. Jag är annars rätt svag för Obama ... Den franska presidentskan lär spela in en biofilm just nu. Ingen annan fordrar så många omtagningar som just hon. Det läste jag någonstans.

    SvaraRadera
  9. Hej Jernis! "Gud bevare Konungen och fastlandet. Samt Gotland, Öland ... och ... alla andra djävla öar!" Minns hemvärnsmannen i tv:s Partaj, Bengt Berger.

    SvaraRadera
  10. Hej Antonia! Hoppsan - var du med på en av festerna? Ett eller annat blogginlägg i ämnet på gång? Eller en bok ...

    SvaraRadera
  11. Hej Peter Harold! Utvecklingen för dig verkar vara densamma som för mig i den här frågan. Intressant tanke med lokalerna i Gamla stan och vad de kan användas till ...

    SvaraRadera
  12. Hej Prinsessanadia! Visst är det fruktansvärt knasigt med monarki - år 2010. Likaså att stödet för kungahuset ÖKAT efter det som hänt på sistone. Det måste ju till sist bli ett slut på monarki här i landet. Frågan är bara NÄR.

    SvaraRadera
  13. En fråga: Bloggens oansvarige utgivare, den där gnagaren...han är inte på nåt sätt släkt med H Amster på SvD?

    SvaraRadera
  14. Hej Nonsensakuten! Jodå, bloggens oansvarige utgivare, den där AIK:aren, är kusin till H Amster på SvD! Kanske min oansvarige utgivare flyttar över till SvD han också. Jag hoppas det. Mycket krävande kille. Och lat.

    SvaraRadera
  15. Nej Bengt! Ingen bok och inget inlägg heller att vänta.:) En kväll fyller bara en kommentators fält. Men en f.d vän som hånglade med kungen har grundat sin förmögenhet på dem festerna.

    SvaraRadera
  16. Hej Antonia! Jaja, du menar Camilla H, som fick 200.000 av Expressen för besväret (enligt tidningen Resumé). Fast det har ju skrivits åtskilliga böcker som mer än väl kunnat sammanfattas på en femtedels A4. Skribenter som har broderat och broderat - till en hel bok.

    SvaraRadera
  17. som en katt bland hermelinerna vill jag nog slå ett slag för monarkin trots allt.
    Än har ingen gett mig fullgoda argument som säger att det blir så mycket bättre och roligare med republik.
    Varför skall man slänga vår historia åt sidan? Vi har lång historia med monarki.Det är mer "exotiskt" utomlands när någon från vårt kungahus kommer på besök vilket röner mer "säljande" uppmärksmahet.
    Nåja,detta med odemokratiskt arv av kronan- är republikanen verkligen så störd av detta , nästan på gränsen till personligt ?
    Kanske det blir en ändring förr eller senare men jag tror det kan dröja.

    SvaraRadera
  18. Hej Kjell! Det vore allt trist om alla tyckte lika om allt. Och du hör ju också till majoriteten här i landet. Även om DN idag skriver om en ny opinionsmätning som visar att stödet för kungahuset - framför allt för Carl XVI Gustaf - minskar ...

    SvaraRadera
  19. sjuttsingen också Bengt, menar du att det minskar...
    då blir kanske jobbet ledigt....skall se om jag hinner med - jag är ju van med hatt så då kan jag ju kanske ha krona...

    SvaraRadera
  20. Hej Kjell! Fast skulle du verkligen stå ut med jobbet? Det är ju så tomt och trååååkigt.

    SvaraRadera
  21. Håller med dig om mycket, men här går du bet... :)

    Leve Konungen!

    SvaraRadera
  22. Hej Anders! Oj då - också du tillhör majoriteten här i landet ...

    SvaraRadera

>

<$BlogItemCommentCount$> comments