11 november 2010

Mona Sahlin lyfter (S)

Jag tror på Mona Sahlin, och förstår mig inte alls på kritiken mot henne eller varför hon är ifrågasatt som partiordförande.
Denna (S)uperkvinna till partiledare sprudlar ju av kämpaglöd, energi, entusiasm, nytänkande, fräschör.

Fattar ingen att rejält hungriga Sahlin kommer att föra (S) till nya svindlande procenthöjder.
Att det inte gått så där riktigt lysande för partiet sedan hon tog över 2007 beror bara på en tillfällig formsvacka.

Vänta ni bara!!!


Vad är det som jag sitter och skriver egentligen? Har photoshoppandet av Sahlin gjort mig alldeles yr i mössan? Troligen. Omstart!

Det är ju turbulent värre inom (S) just nu, totalt upp och ner inom partiet.
Mona Sahlin – är det någon som egentligen vill att hon sitter kvar som partiledare?
(EXPRAB, SvDDN, GP, SVT, VG)

letter Pictures, Images and PhotosRedan när diskussionerna om Göran Perssons efterträdare var igång så sa t o m en del socialdemokratiska politiker – i alla fall mellan skål och vägg och/eller på lokal och regional nivå – att hon hade bäst före-datum långt bakom sig.
Den sleeepiga stockholmskan, ofta med undervisande tonfall, får ju inte heller folk ute i landet att göra vågen precis.

Värre är att hon inte gjort ett skvatt för att förnya partiet – som Moderaterna gjort med bravur. Istället satsade hon på ett sedermera havererat vänsterprassel.
Fattar hon inte själv att hon skadar (S)-partiet genom att klamra sig fast vid partiledarposten.
Är det någon som tror att hon i kommande val 2014 kommer att vinna med sitt parti?

Det räcker förstås inte med att några av de runt Sahlin närmaste huvudena rullar.
Givetvis borde hon så snart som möjligt meddela att hon slutar som partiledare så att efterträdaren är riktigt varm i kläderna inför valet 2014.
Nystart ganska kvickt, istället för eroderande internt tjafs inför öppen ridå.

Det som påstås rädda henne är brist på kandidater.

letter Pictures, Images and PhotosDen i den amerikanska vassen lurande Thomas Bodström?
Tja, den effektive karln skulle säkert samtidigt kunna arbeta som partiledare, advokat, deckarförfattare – och statsminister. Och lite till.
Det säkraste sättet att nå 20 procent i opinionsmätningarna är att välja den stjärnglänsande Thomas Bodström. För mycket yta. 

Men jag tycker faktiskt inte att det saknas bra kandidater - om man lämnar de allra oftast nämnda, de alltid nämnda.
Mina personliga favoriter till partiledarposten: Carin Jämtin & Veronica Palm
Den sistnämnda är ganska exakt lika ung som Fredrik Reinfeldt var när han blev partiledare, och ett val av henne skulle verkligen markera början på något nytt.

För partiet gäller det ytterst att finna sig själv - efter all identitetsförvirring.

20 kommentarer:

  1. Superkvinna är kanske inte det ord jag skulle kalla Sahlin, möjligen Teflonkvinnan som inget biter på =)

    Angående efterträdare så skrivs det i Expressen att min "favorit" Östros planerar att utmana Sahlin. Kan bli kul med han som p-ledare.

    Veronica Palm är helt rätt; ung, snygg och medial. Men knappast någon VU ger ordförandeposten. Mitt trista tips är att faktiskt Sahlin blir omvald.

    SvaraRadera
  2. Jeg kan for lite om svensk politikk, men det er vel lederen som til slutt må ta konsekvensen når oppslutningen daler.

    Kunne du photoshoppe meg inn i en supermann drakt. Det ville være bra for selvtilliten.

    SvaraRadera
  3. Hej Walker! Hmm. Östros är i alla fall kul att photoshoppa ... Men nog behöver (S) en riktigt rejäl omgörning - som Reinfeldt gjorde med (M). Och då är väl Palm rätt person. Jämtin var tidigare min favorit. Men delaktighet i konstiga utspel före valet, ibland svag i intervjusituationer, att hon delvis tillhör det gamla gardet mm gör att jag mer och mer börjar svänga över till Veronica Palm.

    SvaraRadera
  4. Hej Hakkespett! När det går dåligt för fotbolls- och hockeyklubbar brukar tränarna få sparken direkt. Och vd:ar får gå från företag när det går dåligt.Det är ju inte riktigt detsamma i politiken (märkligt nog). Och: hehe, jag ska ha dig i åtanke när jag photoshoppar härnäst ...

    SvaraRadera
  5. Veronica Palm är helt rätt och skulle kunna bli en Sosse-version av det Reinfeldt kopierade från Tony Blair. Fast Mona har väl precis som Person andra som kronprins/prinsessa. För 10 år sedan var det givet att Nuder kronprinsen..

    Men tyvär pekar det mycket på att valet är avgjort på förhand. Mats Nyströms och hans kollegor i morgon-tv gjorde sitt bästa för att få kritiker inom partiet att säga vem det ville ha som ersättare. Svaret blev entydigt att Mona ska leda förändringen.

    SvaraRadera
  6. Hej Walker! Vi verkar mer eller mindre vara Veronica Palm-fan bägge två. Och beträffande henne anar jag att det ligger henne i fatet att hon är "så ung". Men - som sagt - hon är precis lika ung/gammal som Reinfeldt var när han blev partiledare. Ålder på partiledare - en könsfråga?

    SvaraRadera
  7. Vi ante at det var en viss ironi i den der innledningen, ja. :-D

    SvaraRadera
  8. Hej Dag Eigil! Lite ironi, ja. Förresten: Det er största kvällstidning Verdens Gang har på Ettan just nu om Sverige är inte om Socialdemokraterna. Utan om en ny enkätundersökning:
    "Ikea mer troverdig enn kungen
    Det svenske kongehuset utklasses av flatpakkede møbler."
    En sensation! Liknande tidningssensationer förekommer ju ibland även på den här sidan gränsen ...

    SvaraRadera
  9. Är det för tidigt att helt räkna bort Margot Wallström?
    Förmodligen vill hon inte in i den "smet" som jobbet innebär som partiledare. Hon har det nog ganska bra nu som hon har det.Fast hon skulle säkert vara ett lyft för Sossarna.
    Håller med om att det är en röra utan dess like inom rörelsen. Mona gjorde nog ett smart drag kortsiktigt och förflyttade fokus från sin egen person, men det slår nog tillbaka som en bumerang på henne. Det är säkert många "gamla" sossar som skakr på sina huvuden nu.

    SvaraRadera
  10. Skrev en kommentar som Namn/URL. Var hamnade den?

    SvaraRadera
  11. Hej Kjell! Nej, Margot Wallström har ju sagt nej så många gånger förut. Hon har dessutom nu varit borta så länge från den politiska hetluften i Sverige. Och i marginalen så är hon också tre år äldre än Mona Sahlin, vill jag minnas (1954/1957) - och även åldersmässig föryngring i partiet är väl inte helt fel.

    SvaraRadera
  12. Hej Jens! Jag förstår nog inte frågan riktigt. Gjorde du rätt hela vägen?

    SvaraRadera
  13. Puhhh...blev orolig ett tag.
    JAg vet inte om Sahlin är en duktig politiker eller ej. Jag uppfattar henne inte så. Men oavsett så räcker inte riktigt om man är bara duktig. Man behöver en utstrålning, karisma också. Och hennes utstrålning är inget vidare. Inte hennes språkbruk heller.
    Jag känner mig inte delaktig när hon uttrycker sig på följande sätt efter att hon har varit på överläggning med Alliansen: Jag ska diskutera saken med mina vänner... Vadå sina vänner? Hemma? Eller på Plenisalen?
    Sen har jag även svårt för hennes ständiga hånleende på läpparna också, som gör det mesta uttalande hon gör oprofessionell.
    Problemet att det inte finns en bra alternativ för henne. För Karin Jämtin ville ju inte ha Sahlins post förr. Och den andra har jag aldrig ens hört talas om än. Men å andra sidan så är jag inte sosse heller :)
    Det fanns ju en super kandidat, men en idiot har ju mördat henne.

    SvaraRadera
  14. Hej Antonia! Hmm, jag blev själv orolig ett tag ... Det finns ju en hel del man skulle kunna säga om Sahlin. Bl a att hon hela tiden sedan hon blev partiledare gett ett trött intryck. Och inget (visionärt) lyster i blicken. Och -med Anna Lindh som partiledare efter Persson så hade nog det politiska landskapet sett (helt?) annorlunda ut än idag.

    SvaraRadera
  15. Hehehe...meget morsomt. Joda, Kungen har fått gjennomgå i det siste. Synes nesten synd på ham, selv om dette nok var kjent stoff i samtiden den gang det skjedde. Men slike bøker blir det gjerne penger av. Ellers er det jo alltid hyggelig med en tur til IKEA,da. :-D

    SvaraRadera
  16. Jag kastar in en "rensare": Grotta Löning.

    SvaraRadera
  17. Hej Dag Egil! Jag förstår er mycket väl - att ni gillar IKEA mer än vad ni gillar vår kung.

    SvaraRadera
  18. Hej Jernis! Hehe, med rensaren Grotta Löning skulle det allt bli fullt drag i politiken!

    SvaraRadera
  19. Haha vilken chock jag fick när jag läste ingressen;) Jag är som sagt inget fan av denna Shalin utan är däremot mycket nöjd över att hon avgår!

    SvaraRadera
  20. Hej Väktarn! Jag förstår att början på inlägget var en aning chockartad att läsa ... Men det bara "bidde" så ...

    SvaraRadera

>

<$BlogItemCommentCount$> comments