28 oktober 2010

Sanningen om oss bloggare

computer Pictures, Images and PhotosVi blir allt fler - en fördubbling från 2007. Vi blir också allt yngre - och det är tjejerna/de unga kvinnorna som än mer dominerar bloggandet.
Eftersom sociala medier intresserar mig satte jag tänderna i rapporten
"Svenskarna och Internet 2010" som kom i förrgår. För enkelhetens skull har jag rätt och slätt klippt in den lilla del som rör just bloggande.


"Andelen av befolkningen som har en egen blogg har inte varit hög tidigare år och är det inte heller i år. 2010 är det 6 procent av befolkningen, eller 8 procent av användarna (12+ år) som bloggar. Det motsvarar 500 000 människor. Kvinnorna är mer aktiva (11%) än männen (4%).

2009 visade det sig att det framför allt var de unga kvinnorna som bloggade. En närmare granskning visar att så är fallet också 2010. Kvinnorna har t.o.m. stärkt sin position. Och de är aktiva. Två av tre skriver på sin blogg minst 1-3 gånger i veckan.

Bloggandet har blivit en del av unga kvinnors internetkultur. Det börjar tidigt i tonåren. Redan i tolvårsåldern är hälften av flickorna engagerade. Och i åldern från 12 år upp till 25 år är det en majoritet av de unga kvinnorna som har erfarenhet av att blogga. Man håller emellertid inte igång sin blogg hela tiden vilket innebär att nästan lika många har haft en blogg, som de som håller på att skriva på sin.

blogging Pictures, Images and PhotosTill bloggkulturen hör också att läsa andras bloggar. Det är en av de allra vanligaste aktiviteterna bland unga kvinnor. 93 procent av flickorna i åldern 12-15 år läser andras bloggar, 78 procent i åldern 16-25 år."

Rätt färsk bloggare är jag (juni 2010), men lite reflektioner:

Jag tror att "livslängden" för en bloggare för det mesta är ganska begränsad. Det är kul att att blogga, men det tar sin lilla tid - och många yrkesarbetande lämnar efter ett tag.

Och visst har man märkt när man surfat runt att unga tjejer är flitiga bloggare. Och om man själv inte är så värst mycket tonårstjej och är måttligt intresserad av smink, outfits, tonårskompisar m m så har väl också det gjort att det tagit tid att hitta bloggar som intresserar en. I andra änden finns ju också i mitt tycke en annan typ av totalt ointressanta bloggar - de blytunga, ofta politiskt inriktade.

För - att läsa andras bloggar ägnar jag (betydligt?) mer tid åt än att skriva egna blogginlägg. Mycket givande, när man väl hittat rätt i bloggdjungeln.  

computer Pictures, Images and PhotosOch som ny bloggare insåg jag ganska snart att det här med kommenterande ger en extra krydda åt blogglivet. Kommentera på andras bloggar och få kommentarer på min egen. Interaktivitet är väl en av de stora poängerna med bloggande. Inte alla tycker så. Jag studsade till när jag för några dagar sedan såg det här på en blogg:

"Inga kommentarer, tack!
Denna min blogg är utan kommentarer. Jag gillar inte kommentarer. Har du åsikter om det jag skrivit i något inlägg får du ventilera dem på din egen blogg och länka till mitt inlägg. Har du ingen egen blogg får du skaffa dig en."

Smile!!!

PS:
Om Tonårsbloggandet (som i Norge kallas rosablogging).
Om Bloggandet i stort, vilka olika typer som finns.
Bägge inläggen är skrivna av unga norska bloggaren Draconigena.
Bägge inläggen finns också på ett annat ställe på min blogg:
Specialsida: Norska bloggar - alla "Dagens bästa".