28 oktober 2010

Sanningen om oss bloggare

computer Pictures, Images and PhotosVi blir allt fler - en fördubbling från 2007. Vi blir också allt yngre - och det är tjejerna/de unga kvinnorna som än mer dominerar bloggandet.
Eftersom sociala medier intresserar mig satte jag tänderna i rapporten
"Svenskarna och Internet 2010" som kom i förrgår. För enkelhetens skull har jag rätt och slätt klippt in den lilla del som rör just bloggande.


"Andelen av befolkningen som har en egen blogg har inte varit hög tidigare år och är det inte heller i år. 2010 är det 6 procent av befolkningen, eller 8 procent av användarna (12+ år) som bloggar. Det motsvarar 500 000 människor. Kvinnorna är mer aktiva (11%) än männen (4%).

2009 visade det sig att det framför allt var de unga kvinnorna som bloggade. En närmare granskning visar att så är fallet också 2010. Kvinnorna har t.o.m. stärkt sin position. Och de är aktiva. Två av tre skriver på sin blogg minst 1-3 gånger i veckan.

Bloggandet har blivit en del av unga kvinnors internetkultur. Det börjar tidigt i tonåren. Redan i tolvårsåldern är hälften av flickorna engagerade. Och i åldern från 12 år upp till 25 år är det en majoritet av de unga kvinnorna som har erfarenhet av att blogga. Man håller emellertid inte igång sin blogg hela tiden vilket innebär att nästan lika många har haft en blogg, som de som håller på att skriva på sin.

blogging Pictures, Images and PhotosTill bloggkulturen hör också att läsa andras bloggar. Det är en av de allra vanligaste aktiviteterna bland unga kvinnor. 93 procent av flickorna i åldern 12-15 år läser andras bloggar, 78 procent i åldern 16-25 år."

Rätt färsk bloggare är jag (juni 2010), men lite reflektioner:

Jag tror att "livslängden" för en bloggare för det mesta är ganska begränsad. Det är kul att att blogga, men det tar sin lilla tid - och många yrkesarbetande lämnar efter ett tag.

Och visst har man märkt när man surfat runt att unga tjejer är flitiga bloggare. Och om man själv inte är så värst mycket tonårstjej och är måttligt intresserad av smink, outfits, tonårskompisar m m så har väl också det gjort att det tagit tid att hitta bloggar som intresserar en. I andra änden finns ju också i mitt tycke en annan typ av totalt ointressanta bloggar - de blytunga, ofta politiskt inriktade.

För - att läsa andras bloggar ägnar jag (betydligt?) mer tid åt än att skriva egna blogginlägg. Mycket givande, när man väl hittat rätt i bloggdjungeln.  

computer Pictures, Images and PhotosOch som ny bloggare insåg jag ganska snart att det här med kommenterande ger en extra krydda åt blogglivet. Kommentera på andras bloggar och få kommentarer på min egen. Interaktivitet är väl en av de stora poängerna med bloggande. Inte alla tycker så. Jag studsade till när jag för några dagar sedan såg det här på en blogg:

"Inga kommentarer, tack!
Denna min blogg är utan kommentarer. Jag gillar inte kommentarer. Har du åsikter om det jag skrivit i något inlägg får du ventilera dem på din egen blogg och länka till mitt inlägg. Har du ingen egen blogg får du skaffa dig en."

Smile!!!

PS:
Om Tonårsbloggandet (som i Norge kallas rosablogging).
Om Bloggandet i stort, vilka olika typer som finns.
Bägge inläggen är skrivna av unga norska bloggaren Draconigena.
Bägge inläggen finns också på ett annat ställe på min blogg:
Specialsida: Norska bloggar - alla "Dagens bästa".

24 kommentarer:

  1. Den norske blogg guruen Thomas Moen har skrevet litt om dette. Om man tar seg tid til å lese hele innlegget så forteller det litt om at Sverige og Norge er i en særstilling i verden på hvem den typiske bloger er. Link til innlegget er her. http://thomasmoen.com/blogging-i-norge-beveger-seg-i-feil-retning/

    SvaraRadera
  2. Hej Hakkespett! Också norska bloggaren Draconigena (själv ung, född -88) har skrivit om de s k rosabloggarna och även allmänt om olika bloggtyper. Finns på specialsidan här på bloggen i högerspalten ("NORSKA BLOGGAR"), där finns inlägg från henne 2010-08-04. Kanske jag stoppar in länk till det som PS i mitt eget inlägg idag. Tar mig in på din blogg senare ikväll.

    SvaraRadera
  3. De unga tjejernas dominans har olika förklaringar. Dels har dagboksskrivande (bloggens grundsyfte) alltid varit mer vanligt bland tjejer långt innan internet. Men framförallt symbiosen mellan media och smarta tjejer som genom bloggandet skapat sina personliga varumärken och därmed en riktig mediakarriär. Det räcker att titta på bloggportalesn lista över nya bloggar, varje dag sticker det upp nya tonårstjej/modebloggar med ambitionen att bli den nya Ebba von Sydow/Sofie Fahrman. På kvällstidningarns nöjessidor skrivs det om otrohetsbråk bland tonårsbloggarna med lika stort utrymme som t ex "Persbrandt i fyllebråk".

    Själv har jag varken har tålamod eller intresse att bli "personligt varumärkesbloggare" utan skriver för att det är kul, däremot tycker jag att media borde vidga sitt bevakning av bloggvärlden. Det finns fantastiska bloggar om smala intressen, det går även att hitta bloggar med roliga och välformulerade skribenter t ex Kalle Linds "En man med ett skägg". Trotts bloggosfärens rika flora väljer media (generellt) att bara lyfta fram mamma/kändis, tonårs och mode-bloggar.

    SvaraRadera
  4. Hej Walker! Mycket bra kommentar från dig! Och visst borde media lyfta fram vettiga bloggar. Varje dag produceras ju åtskilliga bra blogginlägg (jag skriver produceras eftersom jag menar både text och bild). Att skriva i blogg är lite som att skriva i vatten. Blok finns det ju numera något som heter, att ge ut (valda delar av) sin blogg i bokform. Men fortfarande väldigt ovanligt, trots att det nuförtiden inte är så fruktansvärt dyrt att (i egen regi) ge ut en bok.

    SvaraRadera
  5. haha ovanligt att inte vilja ha en kommentar. det ¨är det bästa med bloggandet att få feedback på det man skriver. jag tycker det är skitkul än så länge. men du har rätt i att det är tidskrävande

    SvaraRadera
  6. Tack för sammanfattningen! Intressant läsning, och intressant kommentar från dig Walker. Jag tycker också att fokus från media är lite vriden och är helt övertygad om att det finns ett intresse hos allmänheten att läsa om något annat än kläder,tonårsliv och smink. Det blir lite ett moment 22 om media bara fokuserar på det som intresserar tjejer/kvinnor, då blir det givetvis så att de är de som följer mest bloggar också. Själv är jag ute efter välskrivna bloggar med humor, en tydlig inriktning är inte lika viktigt. Låter jag bitter och avundsjuk på de unga kvinnliga bloggarna? Tja, må så vara :-). Vi kan dock själva göra lite för att synas, desto aktivare vi blir med att läsa varandras bloggar, ge kommentarer och tipsa andra desto mer utrymme kommer nog "vuxenbloggarna"(kommer inte på ett bra samlingsnamn) att få i framtiden.

    SvaraRadera
  7. Halva nöjet är ju just kommentarerna. Utan det kan man lika gärna skriva för byrålådan. eller låta bli att skriva.

    Media är en skock fårskallar som alltid går efter den ledande baggen. Ingen vågar avvika, för att de är rädda att bli utstötta.

    SvaraRadera
  8. Hej Charlotte! Ja, ibland när man bloggar runt tappar man hakan lite grann, av alla möjliga skäl.

    SvaraRadera
  9. Hej Ordbajsaren! Ja, och när det gäller de olika bloggportalerna (och spanandet efter bloggar som faller en i smaken) så är ju oftast bloggarna uppdelade i olika kategorier och/eller teman. Så långt är allt bra. Tills man upptäcker att var och varannan blogg är stendöd, dvs har inte uppdaterats på år!

    SvaraRadera
  10. Hej Antonia! Du har förstås helt rätt i det här med kommentarer. Och vad jag (också) reagerade på i mitt exempel i inlägget är tonen -"Jag gillar inte kommentarer" osv. Det är också svårt att inte hålla med om media. "Följa John" - där alla följer alla. Allra oftast.

    SvaraRadera
  11. Tack för feedback Bengt & Ordbajsaren!

    Visst finns en poäng med att vi borde bli bättre på att läsa/kommentera varandras bloggar osv. för att öka vår betydelse.

    Men om jag ska komma med lite fredagsgnäll har vi en uppförsbacke att kämpa emot. Hörde Alex Schulman i radio berätta om sin besvikelse att Aftonbladet hade lagt ner sitt stora bloggpris.
    Det var en gala som uppmärksammade bloggare inom alla områden sport,kultur, fritid osv. inte bara mode. Kvar finns bara Veckorevyn Blog Awards, och vilken typ av bloggar de uppmärksammar kräv ingen större fantasi att räkna ut..

    SvaraRadera
  12. Heia vennen.
    Det som bekymrer meg mest med denne bloggingen blandt barn, og da spesielt unge jenter, er disse som alt er nevnt "rosabloggerne"

    Det eneste det er opptatt av er dagens outfit, makup og å se mest mulig lik en eller annen popstjerne eller modell.

    Jeg hadde vært veldig betenkt dersom min datter på 14 år la ut bilder av seg selv hele tiden og brettet ut livet sitt i en blogg. Det kan fort bli litt vel mye, og mobbing er det blitt utrolig mye av.

    Vihar en sak på skolen hos oss som er politianmeldt pga at noen ble mobbet og trakassert på en blogg.

    DA går det for langt.

    Ellers har jeg og flere flyttet litt på oss, dvs vi speilblogger, men som Hakkespett sier, Thomas Moen er en flott mann og han driver også en bloggportal :)

    nå er jeg også på www.abigail.ipublish.no

    SvaraRadera
  13. Hej Walker!
    Ja, jösses "Veckorevyn Blog Awards", jippot som jag sett skymta förbi - där har vi knappast något att hämta ... Det är som sagt synd att allt annat hamnar i skymundan. Men inte särskilt överraskande.

    SvaraRadera
  14. Hej Abigail! "Rosabloggerne", ja. Draconigena (med skinn på näsan - ni säger väl "bein i nesen"?) - beskriver det rätt bra i PS:et i inlägget. Sedan så har vi ju det här med den svarta sidan av nätet (med hat, hot, ilskna & anonyma kommentarer, bloggtroll mm). Det kan säkert vara tufft för många ute på nätet. Kommer snart över till din blogg. En av dem i alla fall.

    SvaraRadera
  15. Jag tänkte faktiskt på det här för ett tag sedan. Jag såg att det fanns 2220 bloggar i Göteborg, och nu en vecka senare är det upp i ca 2240 bloggar. I snitt blir det alltså nästan tre nya bloggar per dag.

    Och som du skriver så är många av bloggarna ointressanta. Men jag har lyckats hitta några stycken som jag tycker är värda att lägga ner tid på. Din är en av dom.

    Det är också intressant att se att när jag kommenterar i en blogg jag brukar läsa så känner jag ofta igen flera andra av de som också kommenterat. Ofta genom att jag vet att de ofta kommenterar min blogg med, och många av bloggarna läser jag. Så jag tror att vi är en liten grupp människor som gillar ungefär samma bloggar och vi läser varandras.

    SvaraRadera
  16. Ja, det er imponerende hvordan bloggingen har tatt av, hvor populært det har blitt. Og vi mener også å kunne observere at det er en overvekt av jenter/kvinner som blogger. Selv har vi vært aktiv på bloggfronten siden 2007, og er vel egentlig ganske hekta.

    Blogging uten kommentarer? Det virker merkelig, selv om også vi har sett enkelte slike. Uansett, hver sin lyst! :-)

    SvaraRadera
  17. Hej Dag Eigil! Sedan 2007 - då är du väl smått veteran i bloggsammanhang ... Och om kommentarer (och allt annat kring bloggande, egentligen), som du skriver: hver sin lyst!

    SvaraRadera
  18. Hej Prinsessanadia! I den allt hårdare konkurrensen går det ju riktigt bra för din blogg i Gbg, ligger bra till på Gbg-listan. Och det är välförtjänt!

    SvaraRadera
  19. Det var någon kompis som frågade mig "Varför bloggar man?
    tja en intressant fråga egentligen. Jag svarade som jag tycker att människor är olika- precis som om man skriver en bok, eller kanske är med i en kör så tycker man som bloggare det är trevligt om någon annan finner ett vårde i det man skriver eller på det sätt man skiver precis som någon som sjunger eller uppträder.
    Men visst Bengt, det tar sin lilla tid om man nu lägger ned lite på skrivandet med research eller bilder.Jag märker själv att man ökat sin tid vid datorn kraftigt sedan man börjat blogga. men kul är det och också läsa andra bl.a din blogg.

    SvaraRadera
  20. Hej Kjell! Jo, skälen till varför man bloggar är nog lika olika som bloggarna är olika. (I alla fall om man undantar tonårsbloggarna.)
    Och det är väl olikheterna - på alla sätt - som är lite av tjusningen med bloggosfären.

    SvaraRadera
  21. För en tid sedan såg jag på SVT ett inspelat föredrag som popartisten (vet ej om det är en förolämpning eller komplimang)Alexander Bard höll. Föredraget var baserat på hans bok om nätokrati, och enligt honom hade bloggandet en peak under 2007, och därefter har hemmafruarna i Alingsås tappat intresset för att blogga, eller hur han nu formulerade det.

    Jag tycker att många kommentarer i ditt inlägg här, Bengt, säger emot Bards påstående.

    Vad beträffar mediernas benägenhet att lyfta fram bloggar som är inriktade mot en ung kvinnlig och urban publik så vill jag ge exempel på att det inte alltid varit på det viset. För några år sedan brukade Dagens Eko ha en av sina lunchkrönikor dedikerade åt vad som sades på bloggarna. Dock kändes det som att man bara pliktskyldigt skummat på ytan, med en benägenhet att bara citera lösrykta fraser.

    När bloggosfären började bli en maktfaktor (och upphov till s.k. "bloggbävningar") försvann bloggsvepet från Dagens Eko. Jag säger inte att detta var orsaken, men med tanke på att det sägs saker i bloggosfären som inte nämns i "gammelmedierna" så kan detta ha varit Sveriges Radios uttryck att bloggosfären ligger på en underordnad nivå i det svenska medielandskapet.

    Vad gäller frågan för vem man skriver vill jag ta ett exempel som gjorde mig mycket varm om hjärtat för en tid sedan: För många år sedan (2006) skrev jag ett (lite smått elakt) blogginlägg om en ung feministisk kvinna som var arg över att OB Fleur kallade det kvinnliga könsorganet för "mus".

    I somras (2010) satt denna kvinna och sannolikt ego-googlade och hittade mitt inlägg. Hon skrev i min gamla blogg följande kommentar:

    "Jag skrev "mus"-krönikan för ca fem år sedan och kan inte annat än att le och fnissa för mig själv när jag tänker tillbaka på min text och reaktionerna på den. Idag hade jag aldrig skrivit något liknande. Jag antar att jag har vuxit upp och lämnat alla former av arga uppror bakom mig. Ha en fin sommmar allihop. Kram från Padideh :D"

    Då blev jag varm om hjärtat, för det finns inget som är så hedrande som när en meningsmotståndare hör av sig (och erkänner sina fel). Jag skall försöka vara lika ödmjuk jag också, ifall jag någonsin inser att jag har fel! :-)

    SvaraRadera
  22. Hej Peter Harold! Folkpartisten Alexander Bard hade kanske både rätt och fel. Det totala bloggandet har ju fördubblats sedan 2007 - så där hade han fel. Men å andra sidan är det kanske "bara" tonårsbloggandet som ökat dramatiskt, medan bloggandet bland "icke-tonåringar" minskat. Det sista är bara en gissning, eftersom statistiken inget säger om saken. Betr. bloggbävningar så ligger väl FRA-köret dig varmt om hjärtat. Och betr. Padideh-kommentaren från i somras så minns jag den väl - troligen för att du skrev ett inlägg om den?

    SvaraRadera
  23. Kommentarerna är ju det som pushar. Kul när någon läser ju. Jag har bloggat sedan -05 :)

    SvaraRadera
  24. Hej Diana! Aha, en närmast åldring bland det bloggande folket.

    SvaraRadera

>

<$BlogItemCommentCount$> comments