31 oktober 2010

David Hellenius okända hemlighet

David Hellenius
David Hellenius - Sveriges programledarkung - har ett okänt förflutet. Minsann ! ! ! ! Bloggen kommer idag med ett avslöjande i klass med sensationerna i Aftonbladet och Expressen! Efter journalistiskt grävjobb i mitt anletes svett: en filmsnutt från en tv-sänd gala 1968, en poop-gala.
Titta särskilt på poop-bandets frontman!
Det är kanske möjligt att tv-galorna förändrats en aning under åren. Och programledarna verkar också ha varit lite annorlunda. Men drogerna fanns minsann i poop-världen redan då. Men just       Dr Sloan´s Liniment har väl ändå varit lite på nedgång de senaste åren? 

Det är dags att komma till skott!
Poop-bandets frontman Helmer Bryd är David Hellenius morfar!

Morfarn är faktiskt den kände jazzmusikern Gunnar Svensson. Och var bland en hel del annat alltså också kapellmästare för Helmer Bryds Eminent Five Quartet, känt från radio-och tv-programmet Mosebacke monarki.

Gunnar Svensson verkar ha varit en riktig mysfarbror (han dog -95). Vem vet: kanske David Hellenius också blir det. Morfar föddes 54 år före David, så han har haft ett visst försprång.
Gunnar Svensson

David Hellenius är ju tv-aktuell just nu (hösten 2010)med talkshowen Hellenius hörna i TV4.

På bloggen har det på sistone varit rätt mycket om just TV4. Någon kanske misstänker att jag är köpt av tv-bolaget.

Nej, inte jag inte!
Men jag vet inte alls hur det är med bloggens oansvarige utgivare, han i högerspalten. Basil, alltså.

20 kommentarer:

  1. JA, dessa eviga släktskap till höger och vänster. Men jag är bara avundsjuk...
    Han som så många andra börjar dyka upp precis överallt, och det sliter även på tittare. Man tröttnar snabbt. Fast jag har inte sett hans senaste, så jag vet inte vad jag ska tycka...

    SvaraRadera
  2. Ahhh, vilken nostalgi. Den av fem fjärdedelar bestående kvartetten som sprängdes till sex, featuring Helmer Bryd, Lothar B. Jönsson, "Öset" Luhring, Ove "Gulan" Sector, Victor "Vitan" Sector och Melvyn "Bobo" Slacke.

    SvaraRadera
  3. Hej Antonia! På tal om släktskap till höger och vänster ... Hellenius är gift med en annan av tv:s vanligaste programledare: Renée Nyberg.

    SvaraRadera
  4. Hej Jernis! En allt större kvartett ... Melvyn "Bobo" Slacke (Moltas Eriksson) var ju inte med här. Den här bloggen har ju en del norska besökare, så ... hmm ... men det var ju Melvyn "Bobo" Slacke som framförde Norge-visan tillsammans med de övriga i poop-gropen. "Dopade" allesammans, förmodligen.

    SvaraRadera
  5. Men jag har förstås redan bloggat om Norgevisan: http://jernis.wordpress.com/2009/05/29/norgevisan/

    Ytterligare ett inlägg att glädja våra norska bloggvänner med: http://jernis.wordpress.com/2010/06/17/typmarkt-boende/

    ;-)

    SvaraRadera
  6. Har ikke noe forhold til David Hellenius, men et artig klipp er det jo. Alt var så meget bedre før.

    SvaraRadera
  7. Hej Jenis! Norge-visan i ny tappning finns förresten på YouTube, med Magnus Uggla (från Idrottsgalan i år). Men den är knappast i nivå med originalet... Annars borde väl ett byte av Sveriges nationalsång vara något!
    Från den tama nuvarande till den mosebaskiska med betydligt mer klös i.

    SvaraRadera
  8. Hej Hakkespett! I svenska tidningar sägs ofta att norrmän ser så mycket på svensk tv. Senast i förbigående i en artikel i helgen (SvD eller DN). Men jag gissar att det faktiskt inte är så längre. Helt säkert förr, men absolut inte längre. Annars var ju allt så mycket annorlunda förr - och man behöver inte gå så värst långt tillbaka i tiden.

    SvaraRadera
  9. Mulig det bare er meg. Jeg har parabol og der koster det en formue for svensk og dansk tv. Det er annerledes om man har kabel. Da inngår svensk tv i de fleste programpakker.

    SvaraRadera
  10. Hej Hakkespett! Jag tror faktiskt att du är en av väldigt många norrmän (nuförtiden) som inte ser svensk tv (eller bara väldigt lite) - även om man har möjlighet. Dessutom har ju era norska tv-kanaler egna versioner av program som går i de svenska tv-kanalerna. Robinson, Let´s dance osv osv osv osv osv ... - i norsk version.

    SvaraRadera
  11. härlig nostalgi att se Helmer Bryd...
    Mosebacke Monarki som program hade ju inte bara Helmer Bryd E F Q - visst var det kul att kolla på dessa program -en enkel men slagkraftig humor

    SvaraRadera
  12. Journalistik på hög nivå :) Det där måste du ha fått gräva efter en stund!? Många så kallade kändisar har ju lyckats komma dit de är på grund av rätt kontakter.

    SvaraRadera
  13. Hej Kjell! Verkligen - och så var ju bland andra Tage Danielsson med på ett hörn också. Dog ju tidigt, redan -85, såg jag i Wikipedia.

    SvaraRadera
  14. Hej Prinsessanadia! Ja, hehe - inlägget var ju också lite drift med Aftonbladet m fl tidningar.
    Och kontakter, "kändisklassen", där alla känner alla, och alla hänger ihop med alla i den lilla kändisklicken... Den mest framåt på området är väl Niklas Strömstedt, med fyra KÄNDA donnor: Efva Attling, Agneta Sjödin, Kattis Ahlström, Jenny Östergren. Gift med de allra flesta ... Har (dvs jag) ju varit inne på din blogg senaste dagarna. Det här med var man "svarskommenterar" tycker jag kanske får ge sig av sig självt från fall till fall, så att säga.

    SvaraRadera
  15. tror inte att du är köpt av tv 4. möjligen att du äger det haha

    SvaraRadera
  16. Om David Hellenius spelar spontan så gör han det jäkligt bra. Är han spontan på riktigt, då är han jäkligt bra på det. Fast jag skulle aldrig planera min TV-kväll efter att försöka se honom så mycket som möjligt. Tvärtom; det skulle vara kul att se på TV utan någar människor alls i den. Ja, det är så att den lockar fram misantropen i mig. Och då tittar jag ändå nästan bara på nyheterna...

    ;-)

    SvaraRadera
  17. Hej Charlotte! Inte jag inte - men möjligen Basil. Min chef, alltså. Hamstern.

    SvaraRadera
  18. Hej Peter Harold! Kommer han från våran planet? Det var vad jag frågade mig när första gången såg Hellenius i tv-rutan. För att han verkade ju så ... overklig, på något sätt.

    SvaraRadera
  19. Då lärde jag mig något nytt idag. Mediavärlden är aningen inavlad :)

    SvaraRadera
  20. Hej Diana! Ja, inaveln står onekligen som spön i backen uti mediavärlden.

    SvaraRadera

>

<$BlogItemCommentCount$> comments