26 oktober 2010

Närpes - en sjukdom?

NärpesHerpes vet man ju vad det är, men det finns en hel del sjukdomar som man inte känner till namnet på.
Närpes en av dem?

Man lär sig lite varje dag, hade fram till helt nyligen aldrig hört talas om Närpes - som är en stad i Finland!

Hemmahörande i just "Närpes City" är bloggaren bakom den blogg (Byfånen funderar)som jag senast har lagt till min blogglista.

Stefan IngvesIdag räntehöjande riksbankschefen Stefan Ingves (Expressen) vill förmodligen inte kalla sig byfåne.

Dock är även denne funderande man faktiskt uppvuxen i just Närpes.

Efter en stunds intensivt Närpes-forskande får jag fram att staden inte bara är känd (?) för sin svenske riksbankschef utan kanske framför allt för tomater (och även gurkor).

Över 60 procent av Finlands tomatproduktion kommer från just Närpes och trakten omkring, här ska finnas cirka 300 växthusföretagare.

Och i staden anordnas varje år en Tomatkarneval - med vidhängande Tomatrock. 

Visst kan de flesta av oss svenskar för lite om våra grannländer. Och för egen del tycker jag att det är aningen genant att inte ens ha hört ortsnamnet Närpes.
Finlandskarta
Visserligen finns här bara 9.500 invånare, men ska vara Finlands procentuellt sett största svenskspråkiga kommun (88 procent svenskspråkiga) - Åland förstås undantaget.

Det berättas också att Närpes ska vara känt för sin säregna dialekt.

Men det framgår inte på vilket sätt den är märklig, och för egen del har jag inte reagerat när Stefan Ingves pratat om räntor och annat.

För den riktigt Närpessugne: Närpes stad.

PS 1. Anonym har tipsat i kommentarsrutan: Smakprov på Närpes-dialekt.

PS 2. Herbert i Närpes skriver 28 oktober på sin blogg Byfånen funderar, apropå en fråga som jag ställer i kommentarsrutan: "Bengt Bernström undrar på sin blogg om Stefan Ingves regelbundet besöker sin hembygd. Jo, det gör han nog varje sommar när han firar en del av sin semester på fritidsstugan som är belägen i Sydösterbotten. I regel ingår en intervju med Ingves varje sommar i regiontidningen Syd-Österbotten."

PS 3. Senaste intervjun med Stefan Ingves på hemmaplan: regiontidningen Syd-Österbotten, 2010-08-14.

34 kommentarer:

  1. Tack för lektionen. Nu kan jag placera Närpes lite bättre :;.

    SvaraRadera
  2. Hej Antonia! Jag fick ta mig en lektion själv först. Och tills för något år sedan trodde jag faktiskt att Stefan Ingves var gotlänning från början. Var han är uppvuxen är kanske inte av alldeles avgörande betydelse. Men värdelöst vetande är väl aldrig fel?

    SvaraRadera
  3. Må si jeg beundrer din evne til å skrive om det uventede. Tomater er jo bra. Får jeg Närpes så er det vel på en pencilinkur. Jeg er hypokonder og når bekymrer jeg meg for finske småbyer.

    SvaraRadera
  4. Hej Hakkespett! ... fast det kan säkert vara riktigt trevligt att få Närpes! Närpes åt alla! Ett rimligt krav på 1 maj! Nu flörtar jag ordentligt med broderfolket i öster ...

    SvaraRadera
  5. Hej, här kan du höra ett smakprov på vår säregna dialekt: http://swedia.ling.gu.se/Finland/Osterbotten/Narpes/ow.html

    SvaraRadera
  6. Hej Anonym! Tack för tipset! Nu har lagt in länken i själva inlägget.

    SvaraRadera
  7. Förutom Ingves och de många människorna från Närpes som har burit upp den svenska industrin, kan även nämnas följande som blivit kända i ett eller annat sammanhang för den svenska allmänheten:
    Ralf Långbacka, regissör (http://sv.wikipedia.org/wiki/Ralf_L%C3%A5ngbacka)
    Frank Mangs, frikyrkopredikant (http://sv.wikipedia.org/wiki/Frank_Mangs)
    Johan Becker, sångare och låtskrivare (http://sv.wikipedia.org/wiki/Johan_Becker)
    Anna Stenlund, Expedition Robinson 2002 (http://svt.se/2.2985/1.63349/anna_stenlund?lid=puff_62836&lpos=lasMer)
    Lars Gullstedt, f.d. finansman (http://sv.wikipedia.org/wiki/Lars_Gullstedt)

    Andra representanter för världens centrum är välkomna att fylla på listan!

    SvaraRadera
  8. Sedan brukar vi ju lägga beslag på Edith Södergran också, men egentligen var det bara hennes far som var född där. Enligt vissa uppgifter tillbringade hon dock några somrar i Närpes.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Edit_S%C3%B6dergran

    SvaraRadera
  9. Hej Anonym! Ralf Långbacka var i mina ögon det mest kända namnet - förutom Stefan Ingves - när jag kollade Wikipedia under mina Närpes-studier igår. Nu ringer det dessutom klockor när det gäller Anna Stenlund i Robinson - minns henne väl nu. Förresten: Är det någon i Närpes som har personliga minnen av Stefan Ingves under hans tid hos er. Hur var han? Besöker han Närpes ibland?

    SvaraRadera
  10. Hej Anonym! "Jag längtar till landet som icke är, ty allting som är, är jag trött att begära." Förmodligen skrev väl Edith Södergran om Närpes? Även om Närpes ÄR och VAR i högsta grad - ju! Gunnar Ekelöf är min favoritpoet - och hans favoritpoet var just Edith Södergran. Gunnar Ekelöf reste också till Raivola och träffade Edith (och mamman Helena).

    SvaraRadera
  11. Kollade Wikipedias lista över "kändisar" och märkte att jag glömt Börje Ehrstrand, prisbelönad rektor för Rinkebyskolan och uppskattad föreläsare: www.borjeehrstrand.se

    Övriga på listan som jag inte redan nämnt är kanske inte så kända i Sverige.

    SvaraRadera
  12. Ser att du är litteratur och historieintresserad. Som kuriosa-kändis kan man också nämna Lang-Matt, en legend från Slaget vid Finby bro under Finska kriget. Han är omnämnd i en sång av Topelius:
    http://runeberg.org/topesang/b0271.html
    http://runeberg.org/topesang/b0272.html
    http://runeberg.org/topesang/b0273.html

    SvaraRadera
  13. Hahaha! Brilliant inlägg, sånt här ordbajseri gillar jag ;-). Att samtidigt få lära sig så mycket om Närpes är en bonus som jag med glädje tar emot i bara farten.

    SvaraRadera
  14. Apropå Mangs så kom den på många sätt store Sune från grannstaden Kaskö (enligt Wikipedia). Släkt med frimicklar-Frank måntro?

    SvaraRadera
  15. Hej Anonym x2! Ja, mycket känt folk från Närpes! Och - någon i Närpes som har personliga minnen av Stefan Ingves under hans tid hos er. Hur var han? Besöker han Närpes ibland?

    SvaraRadera
  16. Hej Ordbajsaren! Ja, nu är väl Närpes riktigt bergfast etablerat i minnesbanken. Såg någon artikel under sommaren om att Stefan Ingves är riktigt populär bland de anställda på Riksbanken. Lär ha rikligt med humor, en lite torr sådan. Det sista passar väl bra in i den något torra (arbets-)miljön. Inte ett ställe där man drar fräckisar precis. Åtminstone inte om man är högste chefen.

    SvaraRadera
  17. Hej Jernis! Från Herberts blogg ("Byfånen funderar") igår (bland Herberts kommentarssvar): "Sune Mangs var hemma från Kaskö. Grannstad till Närpes. Han fick ju kändisstatus i Sverige. Tror inte att han hörde till samma släktträd som Frank Mangs."

    SvaraRadera
  18. SV: Det ska jag absolut göra, jag är som sagt själv väldigt intresserad av det, allt från kroppsspråk till omedvetna signaler till medvetna. Och framför allt hur jag får människor till att göra de jag vill;) haha!
    Det låter ganske konstigt, men får jag människor att följa mitt kroppsspråk,röstläge m.m Får dom även en helt annan uppfattning om mig, vi "knyter band", den andra människan upplever det som att vi är gelikar och kommer därför lyssna och ta till sig det jag har att säga.

    SvaraRadera
  19. Hej Bengt,
    Har inte funit något fel på åtkomsten till min blogg.
    Har du knäckt nöten ?

    SvaraRadera
  20. Man lär sig något nytt varje dag. Ha en fin kväll :)

    SvaraRadera
  21. Her i landet har vi også fått ny sentralbanksjef. Eller for å være nøyaktig: Ny sentralbanksjef tiltrer i januar. På den annen side kunngjorde den nåværende sentralbanksjefen at det ikke blir renteforhøyelse i Norge denne gangen heller. :-)

    Ellers takk for lærerikt innlegg.

    SvaraRadera
  22. Hej Väktarn! OK! För den som inte förstår vad Väktarn och jag resonerar om här, så är det ett inlägg "Ljuger du?" som man kan hitta på den här adressen: http://moralensvaktare.blogg.se/2010/october/ljuger-du.html ... eller genom att klicka på "Väktarn" i kommentarsrutan. Det är ett mycket intressant inlägg!

    SvaraRadera
  23. Hej Kjell! Nöten är knäckt! Tillfälliga svårigheterna att komma in till ditt då senaste inlägg berodde nog på tillfälligt knas på min dator.

    SvaraRadera
  24. Hej Diana! Detsamma till dig i Gbg! Även denna kväll ...

    SvaraRadera
  25. Hej Dag Eigil! Får jag förmoda att också Norges sentralbanksjef kommer från Närpes? Närpes står ju för en rad lysande exporter av folk ...

    SvaraRadera
  26. Jag har kollat upp det där med Frank och Sune tidigare, och de lär vara släkt (se andra inlägget på den här sidan http://www.facebook.com/topic.php?uid=92874974628&topic=27830 )

    SvaraRadera
  27. Hej Jean! Det är väl det här i Facebook som du menar: "Trygve: Jag är glad över kommentarerna jag fått om Frank. Han var avlägset släkt med Sune Mangs men det märkliga var att de båda blev kändisar på varsitt område i hela Norden. Jag skall återkomma med några glimtar ur Franks liv senare. Jag pustar nu ut efter en 27 km lång cykelresa från Övermark till Pörtom och retur!
    Vilken härlig cykelsommardag!"
    "För mer än ett år sedan". Tack för tipset!

    SvaraRadera
  28. Hehehe...den påtroppende norske sentralbanksjefen er nok helnorsk. :-)

    SvaraRadera
  29. Hej Dag Egil! Hmm. Har inte den påtroppende norske sentralbanksjefen en liten skvätt Närpes-blod i sig? Om man släktforskar riktigt noga.

    SvaraRadera
  30. Musik från Närpes: www.1g3b.com

    SvaraRadera
  31. Hej Anonym! Tack för musiktipset. Förresten: vet du vad jag nyss upptäckte när jag Googlade efter en sak på nätet, jo detta: http://finest.se/userBlog/?uid=18077&beid=1333522 Vet du vad rubriken på inlägget var, jo: HELLRE HERPES ÄN NÄRPES Den kille lär inte få någon guldmedalj av Närpes Stad!!!!!!!!!!!!

    SvaraRadera
  32. Om ni kollar in långtradarna i Sverige så står det ofta "Närko"
    eller "NTM" på stänklapparna baktill. På sopbilarna står det ofta "NTM" på en skylt någonstans.
    Detta visar att påbyggnaderna har gjorts i Närpes.

    SvaraRadera
  33. Hej Anonym! Är det inte märkligt hur pass okänt Närpes ändå är i Sverige?

    SvaraRadera
  34. http://www.niesbycity.fi/

    En hemsida skriven ENDAST på Närpesiska =Närpesdialekt.

    SvaraRadera

>

<$BlogItemCommentCount$> comments