5 augusti 2010

Tv-vädret som gick åt skogen

ON AIR 2 Pictures, Images and PhotosNär (data-)tekniken krånglar finns det inte så mycket att göra. Att tala en trilskande dator tillrätta? - inget vidare bra idé. Inte heller att banka på den. Trilskande teknik är kanske allra värst för den som jobbar på radio/tv - under direktsändning. Jag har själv god erfarenhet av det, under åren på SR Värmland. Mer om det någon annan gång.

YouTube-klippet såg jag första gången häromdagen. Väderrapporten i norska tv-kanalen NRK1. Ny tjusig grafisk teknik - men som lever sitt eget liv under sändningen. Den uppenbarligen då rätt färska meteorologen klarade det ändå riktigt bra, tycker jag. SE VIDEOKLIPPET ÄNDA TILL SLUTET - ETT TIPS!

Notera också pekpinnen i klippet från 2005. Det är ju förfärligt många år sedan de svenska tv-meteorologerna slutade med pekpinnar. Minns att jag vid ett tillfälle vid SR Värmlands nyhetsdesk fick ett telefonsamtal från en synnerligen påstridig värmlänning. Han närmast beordrade mig att säga åt John Pohlman (vädermannen nummer ett i svensk tv under många år, om det är någon som glömt) att INTE skymma väderkartan med sin kropp, utan använda PEKPINNE!!! Under flera minuter försökte jag förgäves förklara för den högst uppretade och gastande värmlänningen att han faktiskt ringt till fel ställe ...

10 kommentarer:

  1. Helt underbart!!!

    Tänk om vi kunde ha lika underhållande väderrapporter i Sverige. Men så är YR bättre än SMHI.

    SvaraRadera
  2. Hihi, den hadde jeg ikke sett før :-)

    SvaraRadera
  3. lite synd om henne. men roligt att hon inte kom på ngt att säga o vädret ändå..

    SvaraRadera
  4. Det är ju inte alltid lätt att finna sig när tekniken strular.
    Jag såg en amerikansk nyhetssändning,där nyhetsuppläsaren råkade säga nåt fel och följaktligen fick han en skrattanfall då han la sig på bordet medan han slog bordsskivan med sin hand också och skrattade helt hysteriskt.

    Och Pohlman är nog saknad av många. Han hade knäppa väderrapporteringar i alla fall på början av sin väderkarriär.

    SvaraRadera
  5. Bengt, jag ändrade din bloggadress på min sida då du skriver den med en @ istället för en vanlig punkt. Så att du får besökare även från mig också. Hoppas att det är ok?
    Om inte så säg till :)

    SvaraRadera
  6. Hej Antonia! Ja, jag såg nu att det varit galet. Visst är det ok, och tack!

    SvaraRadera
  7. Stakkars værdamen! Det må ha vært litt av en opplevelse for henne å stå der på direkten og oppleve at teknikken går bananas, men hun ror det jo i land på en fin måte, da. :-)

    SvaraRadera
  8. He-he men hun klarte seg da ganske fint, et lite adrenalinkick vil jeg si - sikkert en sommervikar bak kamera den kvelden :)
    Ha en fin kveld.

    SvaraRadera
  9. pekpinnen Bengt- visst kom man att tänka på våra 60-tals vädergubbar och givetvis Åsa Bodén.
    Norska vädertjejen skötte sig bra tyckte jag med tanke på teknikens sprattel...
    dessutom tycker jag norska språket klingar så härligt

    SvaraRadera
  10. Hej Kjell!
    Nog saknar vi alla det svenska tv-vädrets pekpinnar. Samt Åsa Bodén!

    SvaraRadera

>

<$BlogItemCommentCount$> comments