8 augusti 2010

Svart hjärta lika rött som vitt

Heart current Pictures, Images and Photos
Rubriken är den bästa jag skrivit och någonsin kommer att skriva.
Givetvis är den stulen.

Rubriken är skapad för drygt 40 år sedan av tidningslegenden på Expressen, Sigge Ågren. Apropå en då sensationell hjärttransplantation i Sydafrika, hjärtat som den vite sydafrikanen fick kom från en färgad.

Göteborgare var han, Sigge Ågren, rubrikkonstens mästare. Förstås - nog är göteborgare i allmänhet ett enda ordleksvitsande släkte (tänk bara på ledtrådarna i tv:s På Spåret!).

Ser vi så värst många intelligent formulerade rubriker i våra (kvälls-)tidningar idag? Frågan är tillspetsat formulerad.
Men jag tror nog att Sigge Ågren, om han levt idag, hade hört till de starkt missnöjda. Har förresten haft Sigge Ågren som lärare på Poppius Journalistskola, varifrån jag också hämtat bilden på honom.
Själv har jag störts av den flitiga användningen av ordet "chock" i (kvälls-)tidningsrubrikerna.

Ser att det finns en grupp på Facebook med namnet "Rasa mot Aftonbladets och Expressens löjeväckande CHOCK-rubriker ...", klicka HÄR!
"Chock", "attack", "skräck", "rasar", "larm", "kris" (vad fordras för att ett möte ska kallas "krismöte"?) ...

Har också irriterat mig på att tankstreck används så pass ofta i rubrikerna, särskilt när det gäller Aftonbladet. I stil med:
MANNEN FÖLL 50 METER - DOG

Men ... En bra rubrik ska förstås locka till läsning, inte i själva verket vara en överskrift och inte ha en längd som påminner om en halv uppsats.
Och den måste förstås vara korrekt, ha täckning i texten - och helst vara intelligent formulerad. Det var vad jag fick lära mig på journalisthögskolan i Sigges hemstad, Göteborg.

Var det då så mycket bättre förr? Njae ...
Löpsedeln intill är från 23 februari 1970. Kan säga att allt blev galet. Det var ett vådaskott, han som sköt var en lågadlig ung man och offret blev i en senare variant beskrivet som afrikan.

14 kommentarer:

  1. Jag har en personlig favorit bland löpsedlar. Minns inte vilken av de två drakarna som låg bakom den, men den löd;

    Naken-Janne;
    "Jag hade sex på Farmen"
    Deltagare;
    "Det var äckligt!"

    Har tyvärr inte kunnat hitta den, men jag minns den mycket väl.

    SvaraRadera
  2. Hej Anders!
    Ja, du har ju aviserat att du har en hel del samlat i ladorna. Är det inte läge att publicera?

    SvaraRadera
  3. :) Nja, nu fick jag prestationsångest. Jag har inte en massa kul - det jag försöker samla på mig är de små notiser jag redan publicerat en del av på bloggen. Har några kvar till eventuell torka framöver. Men de kommer...

    SvaraRadera
  4. katastrof är en vanlig rubrik också..den förlorar sitt värde lite när allt beskrivs som katastrof. om pernilla wahlgren tappar trosorna är det katastof när tsunamin slog till var det katastrof

    SvaraRadera
  5. Hej Charlotte! Alla dessa katastrofer är en katastrof! Fast det finns ju tyvärr också riktiga katastrofer ...

    SvaraRadera
  6. Tyvärr vill det alltid bli negativa nyheter som säljer. Kriser,olyckor osv. Jag brukar medvetet undvika att läsa löpsedlar för jag vill inte låta mig bli påverkad av dem.Gillar inte "skvallertidningar". Små barn som bara kan läsa stora bokstäver borde inte läsa de skrämmande löpsedlarna...

    SvaraRadera
  7. Helt utrolig bra. Stor humor, om enn muligens av den ufrivillige sorten, og herlig politisk ukorrekt. Selv på den tiden.

    Selv erindrer vi en "Fem på gaten"-greie i en lokalavis for lenge siden, antakelig på 1970-tallet. Spørsmål: "Hva mener du om de fargede?" Svar: "Vel...noen må jo være det, også!" :-D

    SvaraRadera
  8. "Man föll 50 meter - dog"

    Då kan man väl säga att han "rasar"...

    ;-)

    SvaraRadera
  9. Hej Peter Harold!
    ...rasar, hehe. För väldigt många år sedan (!) var jag själv i "rasar"-träsket. Och körde emellanåt "rasar" i det verbala löpet i radions nyhetssändningar.
    Det var före webbens tid. Men jag tog mig samman och slutade med det. Faktiskt.

    SvaraRadera
  10. Hej Dag Eigil! Kul med kommentaren från dig, som jag ser som en av de ledande humoristerna bland de norska bloggarna!

    SvaraRadera
  11. sigge förresten spelade inte han revyer på tidigt 80- tal?
    sv: visst var den bra

    SvaraRadera
  12. Att sätta en rubrik är en svår konst. Att den ska locka, inte avslöja mycket, bara tillräckligt för att ville läsa mer. Det är svårt.

    Själv har jag nästan lust att starta en grupp att rasa mot alla som rasar. För föst känns som om man vill vara med, men sen när jag tänker ett varv till börjar jag undra, när kommer någon att starta en grupp för att rasa mot mig eller mot mitt företag. :)

    SvaraRadera
  13. Hej Charlotte! Visserligen var Sigge statist i ungdomen på 30-talet. Regissören sa till honom att placera sig längst bak, så att han inte sågs så mycket ... Men inga revyer. Kanske tänker på Sigge Fürst? AIK-/Djurgårdsvitsen var verkligen bra på din blogg!!!

    SvaraRadera
  14. Hej Antonia! Ja, rubriker är svårt. Den bästa rubrik "från nyligen" som jag kan komma på gäller ett inbrott i en frisörsalong i Karlstad. Tjuvarna fick inget med sig. Kanske flydde de när Securitas eller liknande dök upp. Rubrik i Värmlands Folkblad: INBROTTSTJUVARNA KAMMADE NOLL. Lysande!!! - humor i rubriker är aldrig fel. Nästan aldrig fel, i alla fall. Om mäklarna: ... ack, ja ...

    SvaraRadera

>

<$BlogItemCommentCount$> comments