29 augusti 2015

Kriminaliteten i Värmland

Leif GW Persson
Arvika Nyheter
I andanom ser och hör jag GW lägga ut texten om det västvärmländska rättsfallet från 1986. Särskilt om det allra sista i notisen ovanför.

I flera år har jag, med vissa avbrott för vila m.m., letat efter den sparade tidningstexten från Arvika Nyheter 3 september 1986. Och se, häromdagen hittade jag den. Fastnitad på ett A4-papper, påträffat i en flyttlåda nere i förrådet.

Mitt första fasta jobb som journalist - SR Värmlands reporter i Västvärmland, stationerad i Arvika - gav mig många nya insikter. I synnerhet vad beträffar kriminalitet.

För det kan ju absolut inte vara så att en snutt från familjesidan smugit sig in i den kriminella rapporteringen. Icke.

Däremot kan jag på stående fot inte utesluta att det var just i Arvika Nyheter som det meddelades: "Snickaren Peter Johansson har avlidit. Närmast sörjande är två bräder."