5 juni 2011

Svenska bilister har urusel kondis

Och orkar definitivt inte använda blinkers! Orkar verkligen inte peta på de enorma blinkersspakarna!
Svenska bilister ORKAR inte använda blinkersspaken!
55 procent av de svenska bilisterna har kondition som skröpliga 90-åringar. Så många har numera inte kraft nog att ens peta till körriktningsspaken. Det är allt skrämmande. Men organisationen Motormännen har kartlagt ("Varannan struntar i att blinka"). Hur 55 procent av de svenska fordonen ändå tycks kunna rulla på är en gåta - någon form av autopilot i biltappning?

Blinkers/körriktningsvisare ska användas i trafiken!För 55 procent av bilisterna gäller nu bara en sak:
Kom i form!
Motionera!
Träna!
Så att ni orkar blinka med spaken när det är dags att svänga!
               
Målet är helt enkelt att ni ska ha krafter nog att kunna hantera manicken till höger.

Har man en sedelpress hemma kanske det inte spelar så stor roll att det kostar ett par tusenlappar att ta bilen, åka en bit till närbutiken och köpa en liter mjölk. Boten för missat körriktningsblinkande är ju 500 kronor. Oavsett om man har skruttig kondis eller inte.

Finansminister Anders Borg! Här finns miljarder att håva in till statskassan! Miljarder! Sätt trafikpolisen i arbete! Prata med Beatrice, hon justitieministern! Du kommer att skratta hela vägen till jobbet på finansdepartementet! Varje dag!

Finansminister Anders Borg500-kronorssedlar

Själv hör jag till dem som inte har egen sedeltillverkning. Men jag har tillräckligt bra kondis för att kunna använda körriktningsvisaren när man ska. Det orkar numera inte 55 procent av de svenska bilisterna. Jag tycker väldigt synd om dessa stackare.

Trafikförordningen (3 kap):
65 § När en förare avser att starta från en vägkant eller att vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte oväsentligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin avsikt.

18 kommentarer:

  1. Sv: Hahaha ja precis, jag skall också börja propagera för joggarbajs hahaha! Nej att ha hund i koppel är faktiskt inget normalt för en hund och som du säger människor är mycket farligare!

    ---------------------
    Jag använder alltid blinkers även om jag är ensam på en skogsväg av grus hahah så jag blinkar för mycket istället;)

    SvaraRadera
  2. 55 %, skrämmande orkes- och ansvarslöst, men ändå ingen överraskning. Att de flesta mäns och många kvinnors fötter, åtminstone den högra, är tunga som bly visste vi ju förut.

    SvaraRadera
  3. Hej Jernis!
    Alla kan vi irritera oss på något –för min (och din) del gäller det bland annat det här.

    Orkar man vrida på ratten då och då så tycker man att man också bör orka att peta till körriktningsspaken då och då.

    Jag tror att det här oskicket att inte blinka kom smygande, men slog igenom med full kraft andra halvan av förra decenniet.

    Orsakerna? Kanske rätt och slätt tidsandan spelar in - som Motormännens Stavegård säger i den länkade artikeln i inlägget:

    – Det är ett uttryck för att man främst tänker på sig själv och inte bryr sig om andra.

    Allt detta mobilpratande (utan handsfree) i bilarna spelar säkert en mycket stor roll för att det är som det är.
    Sverige lär ju ha en av världens mest liberala bestämmelser kring mobiler & bilkörning.
    Tack och lov lär en en skärpning vara på gång (gällandes SMS-ande (!) vid ratten).

    En starkt bidragande orsak är säkert också att trafikpolisen är så fokuserade bara kring bälte, fart & fylla att de glömmer bort allt annat viktigt – som blinkersslarv.
    Det är ytterst, ytterst sällan som någon får böta för den trafikförseelsen.
    Säkert tycker många: ”strunt samma” – om man inte tycks riskera någon påföljd.

    Och så är det säkert en sorts ”smitta”.
    Om andra bilister struntar i att blinka – varför ska då jag behöva göra det?

    Nu har det väl gått så långt att man betraktas som nybliven körtkortsinnehavare eller en riktig gammal Svensson om man inte är så coolt nonchalant och totalt struntar i all vad blinkande heter i trafiken.

    Hmm. När jag väl kommer igång blir det lätt en himla massa text ...

    SvaraRadera
  4. Det är skrämmande siffror, fast jag blir nästan inte förvånad ändå.

    På akuten ser jag dagligen resultatet av detta nonchalanta beteende. Folk krockar på löpande band. Oftast, tack och lov, utan några större blessyrer eller tidningsrubriker.
    Men ibland med rejält olyckliga konsekvenser.
    Många gånger lyder förklaringen just att bilen framför inte blinkat, eller att föraren pratat i sin mobil.

    SvaraRadera
  5. Hej Jo! Ja, vi är ju några (45 procent av de svenska bilisterna) som är i tillräckligt fin form för att orka blinka när vi ska det ...

    Och apropå ditt blogginlägg om hundar:

    Visst var artikeln "Varning för joggarbajs" alldeles utmärkt läsning för oss hundvänner.
    Plocka upp efter er, joggare!
    http://city.se/hannes/2011/04/14/varning-for-joggarbajs/

    SvaraRadera
  6. Hej Nurseblog! Själv har jag trott att det numera är ännu värre än 55 procent orkeslösa icke-blinkare i trafiken.

    Passande också med kommentar från vårdhåll, akutsjuksköterska som du ju är.
    Det handlar ju om trafiksäkerhet. Att man berättar för andra vad man tänker göra med sitt fordon.

    Mobilprat (om det inte är handsfree) tycker jag egentligen inte har med bilkörande att göra. Och definitivt inte att sitta och skriva SMS vid ratten när bilen rusar fram.

    Men från politikerhåll hör man/ser man ibland tomma vulgär-motargument som: Ska man i lag förbjuda att äta varm korv vid ratten också?

    SvaraRadera
  7. Bra! Det är viktigt att få Sverige i form! Hoppas att våra bilister börjar ta sig ut i löparspåret eller på något annat sätt träna så att de orkar köra bil!
    Viktigt och bra inlägg!
    HAHA :)

    SvaraRadera
  8. Jag tycker att typ ingen vet längre vad en blinkers ska användas till. Jobbigt när man vill gå över gatan och man inte vet hur bilen ska agera i en korsning.
    Undrar varför gör de så?
    Är det tankeöverföring man ska lära sig?

    SvaraRadera
  9. Hej Hanna! Möjligen kanske den allra bästa träningen för icke-blinkarna är små trehjulingar. Med batteridrivna blinkers.

    SvaraRadera
  10. Hej Antonia! Ja, det kanske är så att man måste vända på alltihopa. Det är istället vi 45 procent blinkersanvändare som måste börja träna. I tankeläsning.

    SvaraRadera
  11. Konstigt eller hur ifall svenska bilister har dålig kondis.
    Har en känsla av att det gäller många bilister, oavsett från vilket land de härstammar ifrån

    Tack för din kommentar på min blogg
    Ha en fortsatt bra dag

    SvaraRadera
  12. 55 % låter lite väl högt, MM kan man väl lita på när det gäller trafikrelaterade frågor. Men 55 % är fortfarande skrämmande höga siffror.

    Vilka är det då som är "orkeslösa"?! Min uppfattning av körskolor är att dom aldrig släpper igenom folk med sådana lata tendenser att ens använda blinker. Minns att jag blev utskälld för att jag glömde döda vinkeln en gång.

    Visst blir man en mer erfaren bilförare för varje år som gått sedan körkortsdagen. Samtidigt kommer man allt längre bort från körskolornas drill, så även jag, men att använde blinkers är en förutsättning för en fungerande trafikmiljö! Sånt kan inte hoppa över.

    SvaraRadera
  13. Hej zoega59! Hmm ... Fast bland andra de franska bilisterna tycks ha betydligt bättre kondis än de svenska. Trots allt vinpimplande ...

    SvaraRadera
  14. Hej Walker! Jag är väldigt häpen över att det har blivit som det har blivit.
    Och för min del tror jag som sagt att det faktiskt är värre än 55 procent icke-blinkare.
    Men så blir det kanske när polisen totalt struntar i den här typen av förseelse.
    Och - jag har t.o.m. sett polisbilar här i Sthlm som inte blinkat när fordonet ska svänga ...

    SvaraRadera
  15. JAG SA TILL EN AV BARNENS KOMPISARS PAPPA: jaaha du har en såndär omodern bil utan blinkers. han skärpte sig (iaf när jag såg)

    sv: haha det karriärtipset måste jag vidarebefodra

    SvaraRadera
  16. Det finns inget som irriterar mig så mycket i trafiken, som bilister utan blinkers. Det hakar upp flödet och skapar onödig trängsel i rondeller.
    Om man i förtid kan se att en bilist ska svänga ut genom filen före mig, så kan jag enkelt börja köra ut. Men om han/hon inte blinkar, då antar jag att han/hon istället ska rakt fram vilket gör att jag ogärna chansar.

    Tack för ett trevligt inlägg.
    mvh en budbilschaufför i Stockholm

    SvaraRadera
  17. Hej Erik! Det märkliga är att det talas så lite om blinkersslarvet (tycker jag i alla fall) - och att inte trafikmyndigheter & polis tar itu med eländet.

    SvaraRadera
  18. Hej Kloppan! När du griper in blir det resultat!
    Men det är kanske för mycket begärt att du ensam ska hantera -på ditt smarta sätt - 55 procent av bilisterna här i landet.

    SvaraRadera

>

<$BlogItemCommentCount$> comments