25 mars 2011

Mustaschen - sådan är han egentligen

 

magnifying glass Pictures, Images and PhotosMustaschen valdes idag till Socialdemokraternas nye partiledare.
Men vem är han?

Denna blogg beslöt sig för att syna Mustaschen i sömmarna.

Vilken sorts människa är han?
Vilken bakgrund har han?
Vad gjorde Mustaschen i sitt tidigare liv?

Denna blogg har kommit över nedanstående dokument om Mustaschen:


Analys & kommentar:
                                 
* Att Mustaschen var en man i sitt tidigare liv är möjligen ett inte särskilt överraskande besked, som både vi och Mustaschen själv kan ta med fattning.
* Socialdemokraterna behöver verkligen någon som kan bygga upp ett något raserat parti. Och då är det förstås lämpligt med någon från byggbranschen - som Mustaschen. Även om verksamhetsområdet tidigare tycks ha varit religiösa byggnader. Å andra sidan: för åtskilliga - inte minst äldre, som senaste åren "inte känt igen sitt parti" - ligger det väl något lätt religiöst över S.

* Att Mustaschen är en hänsynslös karaktär kanske inte riktigt har framgått tidigare - en nyhet, minsann, på denna blogg! 
*
"Önskad". Ja, han var ju valberedningens förslag och valdes sedan enhälligt på kongressen. "Men inte älskad". Nej, Mustaschen var ju egentligen långtifrån förstahandskandidaten. Men partiledarfrågan blev ju så rörig. Mustaschen kan dock kanske bli älskad - om han gör sig av med den.
*
Den sista punkten har Mustaschen uppfyllt eftersom han i första hand har varit försvarspolitiker. Men anfall är ju bästa försvar. Och det lär vi bli varse om inte annat i kommande debatter.

Japp - så var det bara att invänta Stora Journalistpriset, efter detta scoop.

PS: Om du vill granska dig själv, för att kolla in vad du var för någon i ditt tidigare liv, klicka HÄR. Det gäller bara att skriva in födelsedata. Som för Håkan Juholt: 16 september 1962. Varning! Det kan bli uppskakande! Håll i dig!

I medierna: Expr, Expr 2, SvD, SvD 2, SvD 3, SvD 4, DN, GP, VG.

22 kommentarer:

  1. Jag tillhör de som jag misstänker människor med hårbeklädnad. Mustasch eller skägg spelar ingen roll, det spelar ingen roll heller om den sitter på Brad Pitt eller på Juholt. De döljer nåt, där med basta. Sen att jag blir misstänksam mot en stor del av världen bryr jag mig inte heller om.
    Vad gud sa en gång var det ju länge sen, idag skulle han säkert säga något helt annat. .

    SvaraRadera
  2. Hej Antonia! Eftersom du är sådan hårmotståndare förstår jag att du är förtvivlad över att Thomas Östros inte blev partiledare.

    Men på annat håll har du ju Reinfeldt.

    Både Östros & Reinfeldt är födda 1965.
    Ett svårt hårsnålt år.
    Din favoritårgång?

    SvaraRadera
  3. Hän är för slät och torr...Östros...det säger ju redan namnet. Torr som fnöske.

    SvaraRadera
  4. :D Vad klurig och rolig du är. Och det var kul att testa. Jag var kvinna redan på den tiden. :) Så nu har jag kollat upp hela min familj. Ska skicka det till dom.
    Ha det bäst!

    SvaraRadera
  5. Haha skrattade så högt när jag läste ditt inlägg att det nog väckte grannarna...

    Äntligen lite klarhet om denna man jag vetat så lite om!
    Och ett riktigt scoop det där om denna hänsynslöshet!

    Var tvungen att kolla förstås, trots varningen, och jag verkar ha varit en man i mitt förra liv, och jobbat som urmakare någonstans i Tyskland...

    SvaraRadera
  6. Ja stackars Östos, han kunde knappt dölja sin besvikelsen under dagens TV-bilder. Samtidigt som hans påstådda kungamakare Göran Persson var rikigt nöjd när Media flockades runt honom.

    Nja tror inte du får något Pulitzerpris för ditt avslöjande Bengt. Dina "källor" var ytterst tveksamma, men kul test. Själv var jag enligt testet en kvinnlig revolverman på 900-talet i ett tidigare liv. Vad blev Bengt för något?

    Du är inte den enda bloggare som snokat kring Juholt, själv har jag hittat skakande bilder från hans kommande linjetal!

    SvaraRadera
  7. Hej Antonia!
    Thomas Östros - mannen som gav fnöske ett ansikte.

    Men i veckan gav han i alla fall ifrån sig en känsloyttring med mänsklig anknytning. Första någonsin?

    "Jag blev lite ledsen", apropå att han uppmanats att lämna verkställande utskottet.

    Vid närmare eftertanke förstår jag din inställning till hår, Antonia.

    Du jobbar ju i hårborttagningsbranschen!

    I have put two and two together!

    Stockholms svar på inspector Clouseau, det är jag det!

    SvaraRadera
  8. Hej Monica!

    Oss kvinnor emellan - för det var vad jag var tidigare. I förra livet, alltså.

    Men jag tog beskedet jag fick som en man!

    SvaraRadera
  9. Sv. Där kom du på det. Det är bara att informera läkarvetenskapen om detta. Tror jag. :D

    SvaraRadera
  10. Hej Nurseblog!

    Ja, jag vill ogärna skryta, men ....

    Jag kom före SVT:s Mats Knutson, Expressens KG Bergström, Aftonbladets Lena Mellin - och alla de andra med att gräva fram detta ...

    SvaraRadera
  11. Hej Monica! Informera var ordet, sa Bull. Eller Bill.

    SvaraRadera
  12. Hej Walker!
    Hmm, visserligen hemligstämplat ... Men om jag tillfälligt lättar lite på sekretessen om mig själv:
    Diagnos:
    --------------------------------------------------------------------------------
    Du kanske ogillar det men du var en kvinna i din senaste inkarnation.

    Du föddes någonstans i ett område som vi i dag kallar Sibirien ungefär kring år 1125.

    Du arbetade som bonde ,vävare, skräddare.
    --------------------------------------------------------------------------------
    Din psykologiska profil i ditt förra liv:

    Du gillade alltid att resa, utforska, du kan ha varit detektiv eller spion.
    --------------------------------------------------------------------------------
    Kunskapen - som du skulle ta med dig och förvalta in i detta livet:

    Utveckla och växa mentalt, söka upp en bra lärare för att offra lite tid och energi på hans kunskap

    SvaraRadera
  13. Östros såg lite medtagen ut på bilder man sett... vaffö få inte ja vara me å leka...?
    Å andra sidan är Sossarna ett ryggdunkningsparti av guds nåde.
    Toppenkommentaren var väl ändå när Sahlin sade att "dom minsann inte har några kriser i partiet och ingen strid mellan höger och vänster" Men det är ju ett skådespel så underhållningen stod väl hon för just då!
    Betr reinkarnation: OK jag tog det också som en man Bengt då mitt förra liv var en kvinnas skepnad , verksam i Västra Australien kring 1150( synd jag inte satsade i unga år på längd eller höjdhopp).
    Jag har känsla för skådisar -kul för jag är filmintresserad. Min uppgift är att bygga broar mellan materiella värden och andliga... tron på UFO ligger väl inte långt borta- då passar det mig.

    SvaraRadera
  14. Hahah Va roligt att du kallar honom mustachen;) Alla verkar väldigt upprörda över detta, varför?

    SvaraRadera
  15. Jag förstår inte varför så många lägger tyngd på hans mustasch. Själv hade jag nog inte lagt nämnvärt mycket märke till den om det inte vart sånt ståhej om den. Då tycker jag det ser värre ut när tanter har rött läppstift. T.ex Gudrun schyman.

    SvaraRadera
  16. Kolla gärna Galleri Zetterlings bidrag i mustaschdebatten i DN.

    SvaraRadera
  17. tack för skrattet. det beyhövdes. livet är fortfarande jäkligt turbulent här

    SvaraRadera
  18. Hej Kjell! Ja, hehe, båda har vi alltså varit kvinnor långt österut.

    Apropå Juholts nya gäng tycker faktiskt jag att det i viss mån liknar ett B-lag jämfört med det tidigare. Men det kanske bara är ovanan - och att alla så småningom växer in i sina roller.

    Östros kom tillbaka! Allt är förlåtet!

    Nej, så långt vill jag verkligen inte gå. Inte jag heller.

    SvaraRadera
  19. Hej Prinsessanadia! Det hade nog varit ännu större ståhej om Håkan Juholt haft rött läppstift, som stormiga Gudrun S.

    På henne har jag mest fixerat mig vid hennes allt skrynkligare hals. Men vi ska väl alla de rynkorna vandra. Hmm. Eller vad det nu heter ...

    SvaraRadera
  20. Hej Jo! Nja, upprörd är väl att ta i. Snarare tycker jag att det faktiskt är rätt fräscht med en ledande Mustasch i vårt mustaschfattiga land. Det våras för mustaschen? Mustaschen snart på var mans (över-)läpp?

    SvaraRadera
  21. Hej Jernis! Ja, som jag skrev i föregående kommentar:

    Det våras för mustaschen?

    Mustaschen snart på var mans
    (över-)läpp?

    Själv passar jag inte i mustasch.

    Jag passar inte utan heller.

    Men det är ju en annan sak ...

    SvaraRadera
  22. Hej Kloppan!
    Visst är det kul att kunna dra på munnen i alla fall något fler gånger än vad tyske greven Helmuth Karl Bernhard von Moltke gjorde.

    Wikipedia:
    Enligt en spridd sägen som inte kunnat styrkas sägs han bara ha skrattat eller lett två gånger i hela sitt liv, första gången när hans svärmor dog, andra gången när han såg Vaxholms fästning.

    Men han hade allt lite udda humor. Väl???

    SvaraRadera

>

<$BlogItemCommentCount$> comments