7 januari 2011

Sverige - mer amerikanskt än USA?

American Heart Pictures, Images and Photos
Sverige är världens mest amerikaniserade land, tätt följt av USA.
Så sägs det faktiskt ibland.
Hmm - i alla fall tycks det engelska språket inte vara direkt fel att ta till i vårt land, svenskar emellan.
Och där står nog det svenska näringslivs- och IT-folket i en klass för sig.
De färska exemplen till höger är hämtade från tidningen Affärsvärlden.
Steget är väl inte särskilt långt till den här sången från Disney-filmen Djungelboken: JAG VILL VA' SOM DU!
                         Min lilla uppmaning till det härmapande näringslivsfolket: Väx upp!                 

16 kommentarer:

  1. Det utklippet, er det en parodi eller er det seriøst skrevet?

    De fleste land er vel offer for amerikansk kulturimperalisme. Trodde ikke Sverige var verre enn oss andre.

    SvaraRadera
  2. Äntligen någon mer än jag som reagerar på svenskarnas oförmåga att korrekt tala sitt eget språk. Det är inte bara alla svengelska ord som stör mig dock, det är också alla särskrivningar som följer engelsk modell...

    SvaraRadera
  3. Jaherrejävvlar ;-) "Ja' vill va' som duuu ..." - kunna snacka skit som en hel direktör.

    SvaraRadera
  4. Ibland känns att Sverige skulle inte ha något emot om landet ingick som en yttre delstat till USA. Tror inte att det fanns ett endaste land till som följde presidentvalet så minutiöst och noggrant som Sverige gjorde. Det var nästan pinsamt.

    SvaraRadera
  5. jag blandar svenska o engelska ganska bra så jag är väl en härmapa :) dock tillör jag inte de stora elefanterna

    SvaraRadera
  6. Hej Hakkespett! Klippet håller sig rätt så nära originalet, Disney-filmen Djungelboken. Ni i Norge må ta massor av guld i andra sporter. Men i sporten amerikanisering går guldet helt klart till Sverige. Seier’n er VÅR! Norge tar möjligen brons, efter silvermedaljören USA.
    Annars så har det sina sidor att hänga med i det svenska folkflertalets (?) totalt skiftande uppfattning om USA. Under lång tid var USA mer eller mindre hatat här i landet. Mest, men inte bara, p g a Vietnamkriget. Relationerna var EXTREMT kyliga mellan Sverige och USA. Här i landet brändes det amerikanska flaggor(om de inte användes som dörrmattor) och amerikanske ambassadören blev utsatt för ägg- och tomatkastning mm mm mm. Sedan svängde det 180 grader - till närmast dyrkan (?). Allt är förstås grovt förenklat av mig. Men jag är ingen större anhängare av någon av ytterligheterna i synen på USA. I valet mellan hat eller dyrkan väljer jag inget av dem, utan något ungefär mitt emellan - en sorts "tredje ståndpunkt". Det finns ju dessutom massor av andra intressanta länder - förutom USA. Sørlandet, exempelvis!

    SvaraRadera
  7. Hej Jernis! Snarare (väl?): Snacka skit som t v å FULLA direktörer - på utrikiska, dessutom. Ja, tänk om man hade den begåvningen ...

    SvaraRadera
  8. Hej Antonia! Ja, den bland många rådande inställningen här i landet till USA har väl aningen hink & spade i sandlådan-karaktär ...

    SvaraRadera
  9. Hej Charlotte! Det ryktas att man i USA plötsligt blivit heltända på det tyska språket. Så snart blir det väl här i Sverige en hel del "Achtung, baby!" och liknande.
    Som jag ser det handlar det (språkligt) också lite om att "våga" vara den man är, på vi-nivå. Som exempelvis i Frankrike. Eller på Island (med bara 320.000 invånare).

    SvaraRadera
  10. Hej Den Rockande Kocken! Carl-Henric "Small people" Svanberg kunde ju annars ha läxat upp amerikanerna med orden: "Now listen. In Sweden we have a reläääxt inställning to language. Wrong or right is not important! Remember thät! It is the meaning that is importääänt. And cääänt you understääääänd what I mennnt? Foools!".

    SvaraRadera
  11. har stulit ett inlägg som du bara måste läsa: http://kloppan.wordpress.com/2011/01/09/stal-ett-inlagg-som-ar-hilariousdet-handlar-om-sexliv-pa-apotek/

    SvaraRadera
  12. haha det kanske var henne han råkade på då

    SvaraRadera
  13. läs detta:http://kloppan.wordpress.com/2011/01/10/me-and-my-workingmates/

    SvaraRadera
  14. Håller med om en ökad anglisering av svenska språket, inte minst bland näringslivsfolk och mediamänniskor. Fast trenden har pågått länge, minns Göran Perssons självklara replik "Business as usual" när finansminiser Åsbrink avgick.

    Samtidigt tycker jag den självpåtagna svenska språkelitismen tagit för stora proportioner. De flesta behärskar begriplig engelska (om än med svensk brytning), det sägs att Svenskar näst efter Holländare talar bäst engelska som andraspråk utanför den engelskspråkiga. världen. Givetvis finns dom som talar bättre, t ex Andres Lokko & Christopher Lundströms brittiska eller Fredrik & Filips amerikanska.

    Svanberg, Reinfeldt mfl kanske inte talar perfekt på pressträffar, men tillräckligt bra för att göra sig förstådd under möten med t ex Obama. Det är det viktiga, inte att man göra en perfekt imitation av en britt/amerikan.

    SvaraRadera
  15. Hej Charlotte! Jo, jag stötte ju på er allihop (nästan) vid Globen. Men Freivalds såg jag inte. Inte Schyffert heller ...

    SvaraRadera
  16. Hej Walker! Språket engagerar mig. Men jag ska försöka att fatta mig kort. Jag tror inte att vi svenskar kan engelska så bra som vi tror. I just den delen delar jag faktiskt "språkoraklet" Fredrik Lindströms uppfattning. Att "hålla låda" på engelska klarar de flesta svenskar. Men ordförrådet är ändå (mycket) begränsat, samtidigt som vi inte har öra för åtskilliga av de viktiga nyanserna i engelskan - eftersom det inte är vårt modersmål. Jag tror också att vi svenskar har ett engelskt uttal som är minst lika dåligt som i kanske alla icke-engelskspråkiga länder. Själv tror jag att jag kan nations-identifiera en engelsktalande dansk, norrman, finländare, holländare, tysk osv ... Här i Sverige tror jag att vi får akta oss så att vi inte blir halvspråkiga x 2 - och inte 2-språkiga (som vi kanske inbillar oss att vi är). Man kan redan se en ganska omfattande sammanblandning (svenska/engelska)hos många när det exempelvis gäller versal/gemen begynnelsebokstav. Här i landet kanske det inte spelar så himla stor roll - men om vi ska kunna hävda oss i den internationella konkurrensen är det kanske bra om vi är rätt så träffsäkra på stavningen av utländska språk. Annars, om jag ska sticka ut hakan: jag vill förstärka skolans undervisning i svenska - och senarelägga starten av andraspråket. Bl a därför att man måste ha en bra grund i sitt eget språk, modersmålet, för att hyggligt klara främmande språk. Och jag ser inte engelskan som ett självklart andraspråk, utan som ett av flera möjliga andra språk - bl a av skäl som jag skrivit tidigare bland kommentarerna.

    SvaraRadera

>

<$BlogItemCommentCount$> comments