15 oktober 2010

Thomas Bodström skriver slarvigt

... i alla fall när han meddelade att han lämnar riksdagen.
Expressen, Svenska Dagbladet, Dagens NyheterAftonbladet och alla andra skriver förstås om Bodström-cirkusen.

Men eftersom den här bloggen fokuserar på väsentligheterna, undrar jag exempelvis vilka personerna egentligen är ("kompisar inom partiet") som Thomas Bodström "haft kontakt med" före beslutet.

Vem är "kompisen" Göran Person? Får mig att tänka på gamle (S)-hövdingen Göran Persson.
Vem är "kompisen" Mikael Dammberg? Påminner om riksdagsledamoten Mikael Damberg.

"Pratat genom" situationen skriver han på flera ställen. Inte pratat igenom situationen?
Vårt parlament benämner han korrekt "riksdagen" - utom på ett ställe där det blir "Riksdagen".
Facebook stavar de allra flesta med stor begynnelsebokstav - Bodström har plitat ner "facebook".
Plus en del andra språkliga konstigheter.

Visst, då och då skriver vi alla lite galet.
Men jag trodde att Thomas Bodström var någon sorts (S)uperman.
Man har i alla fall fått uppfattningen att det är så han ser på sig själv.
Jag har aldrig läst någon av de deckare som han har skrivit.
Är svenskan bättre där?
Går det för fort (p g a för mycket att göra) också i kriminalhistorierna?
Eller har han nu i dessa dagar varit så pressad att språket därför har blivit som det har blivit?

Men det är ju alltid dumt med alltför många bollar i luften samtidigt. Här på bloggen klarar streckfiguren det galant - dygnet runt. Det gör ingen människa. Inte ens Thomas Bodström.
Juggle Pictures, Images and Photos

14 kommentarer:

  1. Lite bättre språkbehandling borde man kunna förvänta av en jurist och författare. Var lite svårt att läsa bilderna, gissar att fotat av skärmen. Tipsar om gratisprogrammet MWsnap. Perfekt om man vill ta snabba skärmdumpar från en blogg eller så.

    http://www.gratissaker.com/mwsnap-screenshot-program

    SvaraRadera
  2. Hej Walker! Tack för tipset! Och när det gäller Bodström ... Det är ju också skillnad på texter och texter. Högutbildade Bodström visste att hans text skulle få ENORM exponering. Ändå stavar han exempelvis "kompisarnas" namn fel. Den tjocke av dem är ju också tämligen känd. I mitt yrke har jag alltid haft "mottot": hur man än skriver se åtminstone till att människor får sina namn rättstavade. Det handlar ju lite om respekt. Kanske lite yrkessjukdom (hehe)? Annars händer det förstås att jag själv här på bloggen stavar lite tokigt ibland. Men jag har förmodligen inte riktigt så många läsare som Thomas Bodström. Och jag stavar åtminstone Tomas Bodström rätt (utom kanske just här).

    SvaraRadera
  3. haha han kanske tagit för många benzodiazepiner?!

    SvaraRadera
  4. Hej Charlotte! Nu blev jag riktigt ställd. Hade ingen aning om vad benzo ...osv ... var. Var tvungen att konsultera doktor Wikipedia: "Bensodiazepiner eller bensodiazepinderivat är ataraktika, det vill säga lugnande medel, som upptäcktes av en slump i början på 1960-talet vid ett laboratorium på läkemedelsbolaget Roche. I Sverige introducerades bensodiazepiner i mitten på 1960-talet som ett alternativ till barbiturater. En av de av media mest uppmärksammade bensodiazepinerna genom åren är Rohypnol, som numera går under namnen Flunitrazepam och Fluscand. Den i Sverige mest vanliga receptutskrivna formen av bensodiazepiner är dock Sobril. Bensodiazepiner är starkt beroendeframkallande." Har för mig att Bodström dessutom haschat. Alltså i unga år. Bara. Väl?

    SvaraRadera
  5. Näää... nu är du petig ;)
    Å andra sidan vet jag inte heller hur jag ska tycka.
    Många slarvar ju på nätet. Vissa konsekvent, andra bara på misstag. Vissa har skippat versaler i början av meningar ( skulle själv gärna vilja göra) andra bara missar tangenter. Att läsa igenom texten en gång till tar ju också tid.
    Sen har man ju sina egna tankar. Jag skriver rätt så konsekvent ´gud` enbart med gemener, fast egentligen borde man skriva Gud istället. Och det vet jag, men jag är emot tron och då vill jag inte hedra nåt jag inte tror på att börja med en stor G.
    Men han /hon som läser mina texter vet inte om det så klart, då lätt blir till irritations moment.
    Nåväl...jag gillar inte teflon Bodström, så vill jag inte heller försvara honom.
    Ser honom som en oärlig man som har ärlighetens mantel virade runt om honom och är bra att vränga ord.
    Dock heder åt honom att han inte tog dem 44 000 kr som han skulle kunna få.
    Men det retar mig att politiker får betalt efter att de har slutat jobba. Det får minsann inga arbetare när de slutar arbeta.

    SvaraRadera
  6. Hej Antonia! Det är ju skillnad på texter och texter - i vilket sammanhang de skrivs osv. Och min poäng är ju lite att Bodströms text om avgången skulle få - och fick - enorm exponering. Det visste han ju förstås när han skrev. Det var inte vilken text som helst. Och visst ser det lite illa ut att han i denna enormt exponerade text inte (ens) stavar "kompisarnas" namn rätt.

    SvaraRadera
  7. Dyslexi...det kan man alltid skylla på och de flesta gör det också. :)

    Dyslexi fanns dock inte när jag gick i skola. Vi lärde oss bokstäverna redan i första klass. Och dem har hängt med ända sen dess.

    SvaraRadera
  8. Hej Antonia! Nej, Bodström är säkert inte någon dyselektriker (hur stavade jag nu?). Bara slarvig, uppenbarligen - t o m när han skriver texter för masspublik.

    SvaraRadera
  9. Självklart måste en person i hans position kunna stava. Att han kanske är stressad och därmed gör slarvfel är inte heller någon ursäkt. Det är ju som sagt en text med mycket stor exponering. Är för övrigt inte speciellt imponerad av vare sig honom eller hans parti (men det är ju en annan femma).

    SvaraRadera
  10. Bodström slarvar med kompisar på natten! :)

    SvaraRadera
  11. sista kapitlet i cirkus Bodström är säkert inte skrivet. Läste någonstans att han har 2 företag vid sidan om med ett ansenligt kapital placerat så skimret och glansen när han tackar nej till pengarna tycker jag inte höjer honom alltför högt i skyn .Jag blir inte så imponerad måste jag säga. Men för en Socialdemokrat är han givetvis en gullgosse med tanke på att dagens besättning i partiet är lite ifrågasatt lite överallt

    SvaraRadera
  12. Hej Havanna! Jo, det också: i hans position bör man kräva lite mer precision i språkbehandlingen - och stavningen. Karln är ju också författare - förutom politiker, advokat och en hel del annat.

    SvaraRadera
  13. Hej Skåningen! Fast även om Bodström skrev sin historiska text nattetid kunde han väl ändå ha ringt kompisen Göran för att kolla upp hur han egentligen stavar sitt efternamn. Men många av oss andra -på lite lägre positioner - känner faktiskt till efternamnsstavningen sedan tidigare ...

    SvaraRadera
  14. Hej Kjell! Nog är Bodström ett mysterium. Kanske han faktiskt ser sig själv som nästa partiledare (inte minst p g a kandidatbrist). Men Bodström är kanske inte den typ av förnyelse som partiet behöver ... Om man ska säga något positivt om honom är det väl att han inte är som alla andra (politiker), utan vågar gå sin egen väg. Slätstrukna och tråkiga B-politiker finns det ju annars gott om - även på toppnivå. Och så är det bra att han fortsätter med ett vanligt jobb. Även om advokatjobbet inte är ett vanligt knegarjobb så ger det en sorts fortsatt verklighetskontakt. Förhoppningsvis.

    SvaraRadera

>

<$BlogItemCommentCount$> comments