18 oktober 2010

Ännu mera Peter Rihde i TV4

R pressing weight Pictures, Images and PhotosPeter Rihde är överallt. I nöjesprogram som Idol, som en sorts dataskärmspekare i valprogrammen och som allmänt sportorakel.
Nu ska han även leda årets upplaga av Fotbollsgalan i TV4.
Det var Resumé & Aftonbladet som först larmade om sensationen.

De Tusen Frisyrernas Man Peter Rihde är annars inte någon av mina största favoriter.
Forcerat avslappnad, tillgjort coooool och ständigt spelandes rollen Peter Rihde.
Det är min åsikt om karln. Numera. För i början tilltalades jag faktiskt av hans uppfriskande udda stil - som jag tyckte då.

Peter Rihde kopplar jag mycket starkt ihop med ... Wikipedia: "Exhibitionism. Exempel på detta är att en person vill märkas i en folksamling, synas i media (genom bloggning etc), eller visa upp sig på en scen inför en publik."
Hoppsan ... "bloggning" ... hmm ...

Peter Rihde heter faktiskt Peter Rihde. Det är i alla fall jag fullständigt övertygad om.
Jag är säker på att det där med Jihde bygger på ett missförstånd.
Man ska aldrig byta efternamn genom ett telefonsamtal till Patent- och registreringsverket.
Man bör nog ta det skriftligt. I alla fall när man är smålänning.
R pressing weight Pictures, Images and Photos

Och som smålänning och tv-man arbetar man inte med sport.
Man sysslar med spott, Spottspegeln, Spottloskan (=de korta sportsändningarna) ...

Peter Rihde är närmare bestämt uppvuxen i Växjö-trakten.
Men - "Inför vår Herre Gud Fader är vi alla smålänningar" (jag har för mig att författaren Albert Engström uttryckte sig så).
Och även jag är smålänning. Något i alla fall. Släktens stamfader kom från Värend i just Växjö-området.
Men det var längesedan, på 1600-talet.
Så jag är inte så bra på "ÄJJ".

R pressing weight Pictures, Images and Photos Jag gillar dialekter. Men med miljonpublik i riks-tv bör man kanske justera språket en aning. Och jag tycker nog att Peter Rihde bör ägna sig lite åt träning - träning på R!
Eller det kanske inte är alla dessa "ÄJJ" som jag är trött på  - utan bara trött på Peter Rihde. Rätt och slätt. Det har i alla fall blivit väl mycket av karln.

Hmm. Det här var det andra inlägget i rad om TV4. Nästa inlägg - om SVT2?

20 kommentarer:

  1. Åh vad jag håller med! Skönt att du har skrivit det här inlägget så jag slipper. Är hjärtligt trött på denna figur. Hybris är bara förnamnet.

    SvaraRadera
  2. Hej Havanna! Ja, det känns som bara en tidsfråga innan karl även kör TV4-nyheterna, TV4-ekonominyheterna, TV4-vädret osv ...

    SvaraRadera
  3. Vi har nok ikke så mye kjennskap til denne tv-personligheten. Men vi bør kanskje følge litt mer med på svensk TV? Vi har TV4 også, ja. :-)

    Ellers begynner vi som kjent å bli godt voksne. I så måte har vi lagt ut en tekst om kjærlighet i godt moden alder. Enskjønt kjærlighet og kjærlighet... du kan jo sjekke. :-)

    SvaraRadera
  4. Bare innom og ønsker deg en fin uke, jeg :-)

    SvaraRadera
  5. Hej Dag Eigil! Får här på östfronten försöka fixa till åtminstone NRK1 ... Jag tar mig över gränsen strax, för titt ...

    SvaraRadera
  6. Hej Ilmy! Detsamma till dig! Tittar över i samband med Dag Eigil-besöket ...

    SvaraRadera
  7. På tal om sportkommentatorer som fimpar r:et:
    Staffan Lindeborg!

    Kvattsfinal!

    I övrigt anser jag att det finns värre dialektala avarter..Carolina Gynning, exempelvis (då är jag ändå själv från Skåne...)

    SvaraRadera
  8. Hej Nonsensakuten! Ja, jag gillar ju egentligen dialekter. Och om Rihde (!) talat favoritdialekten göteborgska hade det ALDRIG blivit för mycket av karln. Tror jag. I alla fall om jag ljuger lite. Men om han hade snackat som Sahlin ...

    SvaraRadera
  9. Alla är vi smålänningar;) Även jag eller jag var i alla fall det!

    SV: Jaa ingen kan säga emot det, det var bättre förr!

    SvaraRadera
  10. Vi er alle fra småland. Står svart på hvitt i den nye Ikea katalogen. Jeg har visst en oldemor fra Sveriege så antagelig har de rett.

    SvaraRadera
  11. *garv* Jag tittar så lite på TV numera att jag har undgått att bli överdoserad av denne TV-man. Å andra sidan är det väl lätt hänt att man blir det inbart av att sätta in TV:ns sladd i väggurtaget; det känns som att det är större chans att se Peter "Rihde" än en testbild...

    SvaraRadera
  12. Har aldrig förstått varför han är favorit hos många.
    Jag håller också med dig.

    Apropo "r" - i mitt hemland skickas människorna till logopeden om man inte kan uttala r på rätt sätt. Anses som talfel.

    SvaraRadera
  13. Hej Väktarn! "Alla är vi smålänningar". Säkert på något sätt. Och landskapet är ju inte precis något Små(ttigt)land utan ett rätt så stort.

    SvaraRadera
  14. Hej Hakkespett! Det var gott med ett instämmande från Norge om att "inför vår Herre Gud Fader är vi alla smålänningar". Förmodligen kommande instämmanden även från bloggäster hemmahörande i Paraguay, Kongo, Elfenbenskusten, Jordanien, Burma m fl länder.

    SvaraRadera
  15. Hej Peter Harold! Du har helt rätt: Peter Rihde är betydligt mer förekommande i dagens tv än vad testbilden var i tv på exvis 70-talet. Finns testbilden kvar, förresten? Alla kanalerna verkar ju hålla igång 24 timmar per dygn.

    SvaraRadera
  16. Hej Antonia! Skrattade gott åt det där med logopeden. Nationellt självsäkra fransmännen, exvis, har en mer avspänd inställning till att (i deras fall) inte kunna uttala H. Själv kanske jag borde ta mig till logoped för att fixa till ÄJJ (som jag alltså inte är så bra på).

    SvaraRadera
  17. Peter Rihde (bra poäng där!) är absolut inte mannen man blir trött på, man ÄR trött på honom, från allra första början.

    Frisyrer och frisyrer? Allt som oftast ser han ut att vara på rymmen från biltvätten. ;-)

    SvaraRadera
  18. Hej Jernis! Ja, vi är väl många som önskar att karln kunde ta ett vanligt (och anonymt) jobb. För ett tag i alla fall. Om det inte gör alltför ont - för honom.

    SvaraRadera
  19. Han der kjenner jeg ikke til. Hmmmm hva har jeg gått glipp av nå da tro??? Syns han så bra ut, men han er kanskje lite dum eller??

    SvaraRadera
  20. Hej Abi! Aha - vi exporterar Peter Rihde till er i Norge! Eftersom han är verkar helt oexponerad hos er ... Hur kan detta vara möjligt??? Men - njae - särskilt dum är han nog inte, i alla fall.

    SvaraRadera

>

<$BlogItemCommentCount$> comments