12 september 2010

Mysterier - men inte så länge till?

Det finns saker som man inte blir klok på. Somliga av dem har man dessutom tagit kort på. Från sommarens bildskörd är det fortfarande frågetecken av jätteformat kring en farkost och en flagga.

Farkosten ("båtflygplanet") till höger fotades i augusti vid Sandhamn i Stockholms yttre skärgård. Lågprisbolaget  Ryanairs senaste satsning? Om inte - vad är det i så fall? Vad kallas farkosten?

Bild nummer två till höger visar farkosten under landning. Och jag försäkrar att gummijolle-flygplanet (eller vad man nu ska kalla det) strax före flugit på en höjd av åtskilliga hundra meter.
Flygsäkert? Såg inte ut som det. Vad skulle hända om allting på farkosten bara "la av" däruppe? Aldrig skulle jag flyga med en sådan där! Någon som skulle vilja?

Det andra frågetecknet gäller flaggan på den båt som finns på den tredje bilden.
Jag är ganska säker på att det inte är en nationsflagga (även om den ju är lik den finska flaggan), utan något annat - men vadå? Någon som vet? Flaggbilden är förresten tagen nu i juli vid en småbåtshamn på Djurgården i Stockholm.

Två frågetecken, alltså.
Är den någon som har svaren?



Tillägg 1: Signaturen MoF skriver i kommentaren om en nätadress som visar bilden närmast till höger. Spåren kanske leder till Finland ("via" staden Vasa i Österbotten). Kanske inte så konstigt, eftersom flaggan är så pass lik den finländska nationalflaggan. Men egentligen är det fortfarande två olösta mysterier.
Tillägg 2 (fortsatt detektivarbete) Efter mail till Vasa turistbyrå fick jag följande svar:

Hej!
Flaggan har att göra med Finland – den är en båtklubbsflagga.
En sida med exempel på dessa flaggor http://www.purjehtija.fi/tiedostot/Juhlaliputus09.pdf hittade jag på Finlands seglarförbunds rf:s sida http://www.purjehtija.fi/index.php?sivu=34602&kieli=2
Symbolen uppe i vänstra hörnet på flaggan är ofta t.ex. landskaps/stadsvapnet från den region/stad där båtklubben finns.
Av de två bilderna i din blogg så kan jag med säkerhet säga att den nedre flaggan är Wasa Segelförenings www.wasasegelforening.com flagga (med Vasa vapen uppe i hörnet) men flaggan på båten vågar jag mig inte på att gissa till vilken båtklubb den hör (kanske någon på Finlands seglarförbund kan hjälpa dig med det).
Hälsningar från Vasa
Nina Westerlund
Vasa turistbyrå

5 kommentarer:

  1. Jag vet. Jag vet!!! Experimentlusta. :)För vad vore våra 29000 dagar utan dem. Utveckling och som du påpekar själv Ryan Air kan ha ett finger i spelet. Faktiskt. I bägge fall, så att de kan flyga i egen flaggat regi därmed komma undan allehanda reglering. Eller?...

    SvaraRadera
  2. Farkosten verkar vara en marin variant av segelflyg och av allt att döma är flaggan en sjöflagga från Vasa, även om krumeluren uppe till höger avviker. http://www.vaasalaisia.info/galleria/albums/userpics/normal_Minimerilippu.jpg

    SvaraRadera
  3. Kan det være en videreutvikling av Gripen for å selge jagerfly til Norge? Luftforsvaret og marinen i en pakke.

    SvaraRadera
  4. Selv om Ryanair er rimelig kjipe, og krever betaling for å gå på toalettet om bord på sine fly, så var nå dette en spesiell farkost, da. Kan det der være lovlig? Ellers vet vi nok ikke hver som står bak det der. Flagget får oss til å tenke litt på Hellas, men det er det jo ikke. Selv om fargene likner....akk ja. Det skal ikke være lett. :-)

    SvaraRadera
  5. Jag tror - men med reservation för att jag kan ha glömt en del kunskap som inhämtats under en barndom med alla 80 Bigglesböckerna - så skall man försöka flyga på hög höjd. OM motorn lägger av skall man välja ut ett ställe att landa på, dyka en aning för att få upp fart, och försöka plana ut när man går in för landning med så hög hastighet som möjligt. (Fortast går det om man dyker rakt ner, men det blir svårt att berätta för vännerna hur det gick efteråt).

    SvaraRadera

>

<$BlogItemCommentCount$> comments