20 november 2015

Trädmystik i Tyresta

Tyresta 1
Även en elefant måste ha mossa på huvudet när det är kallt. Självklart. Och om man är en fåfäng elefant dessutom ett antal extrabetar som dekoration runt halsen.

Det finns sannerligen en hel del konstiga djur i Tyresta nationalpark & naturreservat utanför Stockholm. Här är ett djur till:

Tyresta 2
En likblek uggla med enorm näbb som med mörk blick har böjt sig ner. Det är så att man vill lägga benen på ryggen fort som attan. Hjälp! Du uggla: Det var faktiskt inte jag som fördystrade din tillvaro 1999 genom att fjutta på och orsaka skogsbranden i området där du står. Det var inte jag!

I Tyrestaskogarna har jag även sett en livsfarlig jätteorm nödtorftigt maskerad som en gammal tall. Också en skräckinjagande pansartax som det heter på norska. Alltså en krokodil. Inte heller i det fallet gick jag på att det var ett träd. Mig lurar man inte så lätt.

Och det är bara några exempel. Uttryckt på utrikiska (inte norska denna gång): Be careful out there! Men elefanten verkar onekligen trygg, någon att hålla i snabeln när åskan går.

Men det finns åtskillig annan trädmystik i Tyresta, denna orörda urskog. Kolla exempelvis in det större trädet snett upp till vänster! Det dyker bara upp framför ögonen mitt i ödemarken.


Tyresta 3

Låt oss ta en närmare titt på tallen - som har en skylt! Här ute i rena vildmarken!

Tyresta 4
Med visst mått av dödsförakt tar vi oss en ännu närmare titt, med kamerans blixt påslagen. Här ska det gås till botten med saker och ting!

Tyresta 5
Tillfälligt ute, uppenbarligen. Därutöver är slutsatserna två: 1. Vederbörande kan knappast hänföras till kategorin king size. 2. Inredningen kan betecknas som stilren för att använda mäklarspråk, med andra ord steril och trist.

Inte för inte kallas Tyresta för Trollskogen ...

PS Det blir fler inlägg på bloggen om Tyresta nationalpark & naturreservat. Läs gärna det förra: här. Där liksom här finns också länk till Tyrestas egen hemsida.