20 maj 2014

Sveriges fötter har ett bollförbund

Svenska Fotbollförbundet

Sveriges nästan 20 miljoner fötter har det väl förspänt: ett eget förbund, Svenska bollförbundet För Fötter. Gjorde nyligen en givande upptäckt i den 3,8 kilo tunga Svensk ordbok utgiven av Svenska Akademien. I anslutning till orden finns ibland en faktaruta - och vid fotbollförbund / fotbollsförbund:

Svenska Fotbollförbundet

Där får sig SvFF en välförtjänt känga.

kängor

Okej, okej, okej. Det var fel. Ska vara två kängor. Och utrustade med dessa trampar vi smidigt vidare i ämnet ... Just om namnet "Svenska Fotbollförbundet" mailade jag faktiskt 2012 (även tiden traskar raskt på) över några beskedliga frågor till förbundet: 1. Varför heter ni som ni gör? 2. Är ni medvetna om att stavningen är fel? 3. Har ni diskuterat att ändra stavningen så att den blir rätt? 4. Har den felaktiga stavningen varit med ända sedan starten av förbundet? Svaren:

Hej,
1) Svenska Fotbollförbundet är ett egennamn som fastställdes för 106 år sedan, och har använts sedan dess.
2) Namnet är inte i linje med de gängse moderna svenska språkreglerna, nej. Om ordbildningen var rätt eller fel på den tid när det tillkom vågar jag inte svara på.
3) Inte så vitt jag känner till.
4) Inte riktigt, vid starten 1904 var namnet det något otympliga ”Riksidrottsförbundets sektionsstyrelse för fotboll och hockey”. Namnet Svenska Fotbollförbundet antogs 1906.
Med vänlig hälsning,
Andreas Nilsson
Informatör / Media Officer
Svenska Fotbollförbundet / Swedish Football Association

Kommer plötsligt att tänka på berättelsen om mannen som i Tyskland på 1930-talet besöker namnmyndigheten i hemlandet.
- Jag vill byta namn, säger tysken.
- Vad heter ni? frågar tjänstemannen.
- Adolf Stinkenfuss. Jag vill bli av med det fullständigt vidriga namnet.
- Ja, jag förstår mycket väl att ni vill byta namn. Vad vill ni heta istället?
- Jag vill heta Herbert Stinkenfuss!

För min del vill jag förstås inte bli hopkopplad med språkfascism. Men jag har ändå en ganska så kristallklar åsikt om SvFF:s behandling av det svenska språket.


fot