6 juli 2010

Messerschmitt om messerschmitt

Bild om tv-programmet Nöjesmassakern.

Visst är man en messerschmitt. Det är inget att hymla om. Men - en pytteliten lucka i allvetandet: när började man säga messerschmitt om besserwisser?
Besserwisser kommer ju från tyskan  - och betyder en person som anser sig ha större kunskaper än omgivningen och gärna visar upp dem.

Messerschmitt i betydelsen besserwisser fick åtminstone sitt nationella genombrott genom en sketch 1985 i SVT:s Nöjesmassakern - det visste åtminstone inte jag före researchen.
- Du är en sån messerschmitt!
- Besserwisser heter det.
- Ja, där ser du.
På nätet finns även det här replikskiftet, också det från Nöjesmassakern:
Sven Melander: - Du e en sån jävla besserwisser!
Gösta Engström (iklädd pilotluva och halsduk):
- Messerschmitt heter det väl?

Men - från en sida på nätet som heter SDTS Forum, signaturen "Skarre" 2002-05-15:
Första gången jag hörde det skämtet, någon gång under det tidiga sjuttiotalet ... Jag vet inte när det ursprungligen uppfanns, men det lär uppenbarligen ha varit före sjuttiotalet. Jag har en vag aning om att Thor Modén kan ha varit inblandad i originalsketchen, vilket i så fall skulle placera den ytterligare några decennier tidigare.

Messerschmitt handlar ju egentligen om flygplan (och "mikrobilar") - Wikipedia:
Messerschmitt AG är en tysk flygplanstillverkare, som grundades 1923 som Bayrische Flugzeugwerke AG.
Efter andra världskriget, då man inte fick tillverka flygplan, ställdes tillverkningen om till civil produktion och resulterade i bl.a. den trehjuliga mikrobil som många förknippar namnet med.

Ser att det också på Flashback varit diskussioner om "messerschmitt".
Vid ett tillfälle ilsknade en av deltagarna till - efter att dessförinnan också ha googlat på ordet:

Forum: Språk 2005-01-03, 18:12 Vanligaste ordet att stava fel Postat av Seehund
2,140 Swedish pages for Messerschmidt. 745 Swedish pages for Messerschmitt.
Extra roligt när folk skall "skoja till" besserwisser och driva med obildat lôskefôlk, men ändå misslyckas med att stava till Messerschmitt. Många verkar dessutom inte veta att messerschmitt i betydelsen besserwisser är ett skämt.

Även jag ...
På min förra arbetsplats (en redaktion) undertecknade jag ett mail, där jag påpekade en del språkliga fel, med "Messerschmidt". Ajajajajaj!!!