14 juli 2011

Mer t-bana så snabbt som möjligt!

Stockholms tunnelbana
Det finns ett problem.
Problemet heter Christer G Wennerholm -
trafiklandstingsråd (M) i Stockholm och  styrelseordförande i Storstockholms lokaltrafik (SL).


Christer G Wennerholm hatar t-bana. "Tunnelbanan i Stockholm är färdigbyggd."
Istället har han andra, högtflygande planer.

spårvagn
Christer G Wennerholm m flPolitikern har säkert positiva sidor - men har fått fullständigt pippi på spårvagnar. En ultramodern lösning på Stockholms trafikproblem? Hmm ... För mig är det en gigantisk gåta att Moderaterna ännu inte har lyft bort Christer G Wennerholm från den regionala nyckelpositionen inom trafik. Ingen som törs? Om det har gjorts interna försök att tala honom tillrätta har det ju inte gett det minsta resultat. Inte ens ofta kloka före detta frun, justitieminister Beatrice Ask (i mitten på bilden), har i så fall lyckats. Inte heller "Miss Inga" (till vänster på bilden). Har ingen aning om sistnämndas maktposition. Enhetschef på Asks justitiedepartement? Jag ser det som förödande för Stockholms utveckling med Christer spårvaGn Wennerholm på nuvarande politiska topposter i Stockholm. Med honom vid rodret blir det definitivt inte utbyggd t-bana exempelvis på det här viset:

Stockholms tunnelbana
Stockholms tunnelbanaBravo (S)! Socialdemokraternas förslag (med förklaringar till höger) från i maj förra året har säkert i smyg applåderats också av åtskilliga Allians-politiker.

Men i Stockholm dominerar Moderaterna - som tack vare Christer G Wennerholm har blivit ett parti som verklighetsfrämmande är ute och cyklar (korr:) åker spårvagn.


Sex nya spårvagnsslinjer i Stockholm. Visst - spårvagnar kan säkert vara ett lite trevligt inslag i stadsbilden. Men med ett Stockholm som växer så det knakar behövs det något annat: effektiva kommunikationer. T-banetåg = rejält många fler passagerare & mycket snabbare.

"Det samhällsekonomiskt klart mest effektiva alternativet", enligt studier från bl a Tekniska högskolan i Stockholm och från Stockholms Handelskammare.


"Vi kan inte vänta på mer tunnelbana!", skriver (S). Inte jag heller. Och varför inte ännu mer än vad partiet föreslagit. Finns massor av möjligheter och alternativ. Har själv skissat lite på en sorts inre ringlinje (nedanför till höger). Inte vettigt att så mycket trafik av allehanda slag ska passera de allra centralaste delarna av stan.


Svenska Dagbladet har skrivit mycket om det här med mer t-bana eller spårvagn i Stockholm - och om Christer G Wennerholm. 
Spårvagndyrkaren är för övrigt också ordförande i lobbyorganisationen Spårvagnsstäderna.

SvD-artikeln där han möjligen allra tydligast berättar vad han tycker är från 2011-06-10: "Wennerholm underkänner tunnelbanebehov
". Antydningar att han kanske skulle vara på väg att svänga en aning ser jag naturligtvis som inte ett skvatt trovärdiga.

"Jag är fullständigt övertygad om att Stockholm i framtida generationer kommer att bli en spårvagnsstad igen."
"När Stockholm växer så kommer också kollektivtrafiken att växa. Då kommer vi att köpa in bussar och bygga spårvagnar. Och när vi sitter här en dag, när jag går med rollator, så skulle jag inte bli förvånad om någon med mitt uppdrag rentav fattar beslut om att bygga nya tunnelbanor."
Det säger spårvagnstaliban Christer G Wennerholm till SvD.
Christer Wennerholm

Killen nedanför är alltså inte Christer G Wennerholm. Men glädjeskutt i nybyggd tunnelbana är det säkert många som skulle vilja göra. Några kan det också. Christer G är ett stort hinder för Stockholms utveckling. Visst ska han få möjlighet att syssla med sitt stora intresse - men på annat håll. 
Projektledare för spårvagnar i lilla Säffle? I lilla Visby? Eller chef för något spårvagnsmuseum?

tunnelbana

PS 1: Bilden med den gamla spårvagnen var ett 1 april-skämt 1950 i Dagens Nyheter: flygande spårvagnar skulle lösa Stockholms trafikproblem. Nu har 1 april-skämtet praktiskt taget blivit politisk verklighet.
PS 2: Partybilden, foto: Ola Hassbring.
PS 3: Under Almedalsveckan var Christer G på Gotland och pratade. Om spårvagnar, förstås:
"Spårvagnar för attraktiva städer" (från lobbyorganisationen Spårvagnsstädernas hemsida). Suck! Från andra håll kommer förslag på angelägna t-banesatsningar, senast igår (SvD). Men i Christer G Wennerholms tankevärld är det givetvis oförändrat ineffektiva och kostsamma spårvagnar från igår som gäller. Suck igen!