20 september 2014

Utnyttjad i S-propagandan

Stefan Löfven, 1
Valpropaganda från det socialdemokratiska partiet.
Den socialdemokratiska toppolitikern Margot Wallström sa vid ett torgmöte i Sundbyberg på valdagen 14 september:
"Alliansregeringen har begått ett väpnat rån mot samhället."
Överfört till så att säga mikronivå skulle jag idag mycket väl kunna säga: 
"Socialdemokraterna har begått ett väpnat rån mot mig, bloggare Bengt Bernström." 
Man vill ju inte vara sämre än ord-på-guldvåg-vägande Wallström.

Bilden på Stefan Löfven har Socialdemokraterna nämligen stulit från mig och denna blogg. Löfvenbilden skapade jag i januari 2012 och originalpublicerades på denna blogg i inlägg 2012-01-27 med rubriken "(S)uperman???", sedan det blivit klart att Löfven skulle ta över efter Håkan Juholt: 

Stefan Löfven, 2

Socialdemokraterna har på nätet - och i tryckt form (!) - olovligen använt denna min bild på Stefan Löfven. Och detta som politisk propaganda i Halleluja!-anda.

Bilden i sig kanske inte är så pass märkvärdig att den kan räknas in bland världens sju underverk. Men bildstöld är bildstöld. Och - det är synnerligen obehagligt att i efterhand upptäcka att man utnyttjats av ett politiskt partis propagandamaskineri i samband med ett val.

Det är annars lite lustigt att den Löfvenbild som Socialdemokraterna stulit är originalpublicerad i ett påtagligt Löfven-negativt sammanhang, som du kan se i mitt kritiska/satiriska blogginlägg 2012-01-27.

Varför stal inte Socialdemokraterna istället min bild nummer 2 i mitt blogginlägg då i januari 2012? Tja, gissningsvis så kanske inte den bilden föll propagandamaskineriet riktigt på läppen, av någon anledning:


Stefan Löfven, 3

Det här är det sammanhang i vilket min Löfvenbild olovligen har använts av Socialdemokraterna (se längst ner på skärmdumpen):

Backenbladet


Skillnanden mot mitt original är att Löfvenbilden roterats 20 grader åt vänster (hmm, förstås), kapats något nertill och gjorts mindre.

Det är alltså Socialdemokraterna i landets befolkningsmässigt 11:e kommun Umeå som uppenbarligen inte tycker att det här med äganderätt är så värst viktigt. Min Löfvenbild är olovligen publicerad i Backenbladet, en publikation för Socialdemokraterna i västra Umeå. Enligt uppgift delas Backenbladet ut till "alla hushåll", förutom att bladet finns att läsa på nätet.

Kan detta "bara" vara toppen på ett isberg? Min Löfvenbild kanske partiet använt också i andra sammanhang - av Socialdemokraterna i Umeå, av Socialdemokraterna i Västerbotten, av Socialdemokraterna i andra län eller/och av Socialdemokraterna på riksnivå. Vad vet jag?

Innan jag avrundar med några frågor till Socialdemokraterna i Umeå bara lite kort om bilder och bildkopiering/bildanvändning.

Bilderna på min blogg är om inget annat anges egna originalbilder. Villkoren (i mitt tycke rätt generösa) för bildkopiering/bildanvändning finns tydligt angivna längst upp i högerspalten med hänvisning till annan plats på bloggen. Jag skriver i allmänhet inte mitt namn eller bloggnamnet i själva bilderna eftersom jag tycker att det förfular.

Efter denna bloggs nystart på försommaren i år har jag vidtagit en del åtgärder för att komma tillrätta med olovligt användande av mina bilder. Bland annat använder jag några stycken bildspårningsverktyg.

Denna olovliga bildanvändning, upptäckt igår, går emellertid utöver allt annat. Dels för att det inte är fråga om en privat blogg eller privat hemsida - utan om ett politiskt parti. Och dels för att detta politiska parti inte bara olovligt publicerat Löfvenbilden på nätet - utan alltså även och primärt i tryckt form. Fullständigt häpnadsväckande.

Vid eventuell förfrågan från ett politiskt parti - vilket det än må vara - kommer jag som partipolitiskt lyckligt hemlös självfallet alltid att säga nej när det gäller användning av mina bilder. Undantagslöst och kategoriskt.

Nina Björby heter ordföranden i Backens S-förening som alltså organiserar S-medlemmarna i västra Umeå och som ger ut bildknyckande Backenbladet. Hon är rimligen ytterst ansvarig för detta tilltag (=ansvarig utgivare) och till henne kommer jag att maila en länk till detta inlägg. Och de frågor som jag vill att hon besvarar i kommentarsfältet nedanför är:

1. Hur förklarar du det som beskrivs i detta inlägg?
2. Vilken spridning har tryckta Backenbladet med min Löfvenbild haft? Hur många exemplar har tryckts? Hur och var har den delats ut? Under vilken tidsperiod?
3. Har eller har inte partiet också på andra håll än Umeå olovligen använt min Löfvenbild på liknande sätt som ni i Umeå har gjort? Och har ni i Umeå använt Löfvenbilden också i sammanhang som inte berörs i detta blogginlägg?

8 kommentarer:

  1. Det var som fan! Emotser med spänning (S-märkt 230 volt) svaret från Umeå. Risken för ytterligare stölder lär i alla fall inte vara så stor med tanke på att dina bilder oftast är i stil med (S)tålis i dykstil. Ja, det skulle möjligen vara från politiska moståndare till respektive objekt, exempelvis M om Per Nuderz åter äntrade den politiska scenen. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, "(S)tålis i dykstil", bilden på den kraschade Supermannen - den är väl PR-mässig så det förslår? ...Vi är ju bägge bildmakare som inte gör en fluga förnär. Emellertid är det blott just flugorna som går säkra. Så här långt.

      Radera
  2. Nina Björby (Bengt: från min e-mail 2014-09-21, kopierad och inklistrad här.)21 september 2014 21:49

    Hej Bengt,

    vill direkt be så hemskt mycket om ursäkt! Bilden hittades via Google och sökning "Stefan Löfven" och vi tyckte den var fin :-). Förstår nu efter ditt mail, så här i efterhand, att vi borde ha sökt vidare och kollat om det fanns något vi skulle ha kollat upp. Vi och jag har lärt oss något...

    Backenbladet är producerat av vår lokala s-förening och delas ut i våra kvarter i några tusen exemplar - vi gör ett blad/termin och delar själva ut detta i brevlådorna till hushållen i de västra delarna av Umeå. Alltså ett begränsat geografiskt område, utan "central" inblandning.

    Nyfiken fråga: var på nätet har du hittat Backenbladet? (Vi delar som sagt var bara ut fysiska exemplar...) - behöver veta så att jag kan be dem/den som lagt ut det på nätet att ta bort bilden.

    Avslutningsvis är jag glad att du kontaktade mig, så att vi nästa gång gör rätt.

    Vänliga hälsningar: Nina Björby



    Nina Björby (s)
    Region Västerbotten
    Ordförande för kulturberedningen /Chairman Culture Committee

    SvaraRadera
    Svar
    1. Adressen på nätet till aktuellt nummer av Backenbladet:

      http://www.socialdemokraterna.se/upload/webbforalla/ak/umea/Omr%C3%A5destidningar%20valet%202014/BBladet%20sept2014-v5.pdf

      Radera
  3. Varma hälsningar skulle inte räcka för mig och räckte aldrig för min gubbe vars foton ibland fick fötter. Är man politiker bör man veta upphovsrätt och så. Du borde skicka en räkning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Funderar fortfarande på eventuellt ytterligare drag. Men det blir veritabelt vulkanutbrott direkt om jag ertappar ytterligare S-gruppering med fingrarna i syltburken.

      Radera
  4. Upphovsrätter skall vårdas och ett politiskt parti borde veta bättre. Håller med ovan kommentar att du borde skicka en faktura.
    Dom skulle naturligtvis bett om tillstånd att använda bilden. Förmodligen är din bild kopierad inom partiet på flera olika avdelningar eller föreningar. Ta i ordentligt på fakturan för eventuella exponeringar som kan ha hänt.... Lycka till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ska du ha! Och det återstår att se om det kommer upp ytterligare fingrarna-i-syltburken à la (S). Det är viss tidsfördröjning innan otillåten bildanvändning dyker upp i bildspårningsverktygens resultat.

      Radera

>

<$BlogItemCommentCount$> comments