26 maj 2012

Finalplats går ju alltid att köpa

engelbert humperdinck

För Engelbert Humperdinck, han fyllde 76 år för några veckor sedan, är det några riktigt tuffa månader just nu.

Ikväll representerar han Storbritannien i Eurovision Song Contest. Eftersom Storbritannien bidrar med mycket pengar till Europeiska radio- och tv-unionen (EBU) som arrangerar sångtävlingen är landet alltid garanterat en finalplats.


Samma sak är det inom friidrotten. Som en av de största bidragsgivarna till Europeiska Friidrottsförbundet (EAA) är Storbritannien också garanterat en finalplats i varje gren när friidrotts-EM avgörs. 
Det sker närmast månadsskiftet juni/juli i Helsingfors. Och just Engelbert Humperdinck har av okänd anledning valts ut att springa i 100-metersfinalen för sitt land. Fikapaus halvvägs?

Lite trist är det allt när man ser vissa brister när det gäller rättvisa och rent spel, och att pengar ska få styra så till den milda grad. Men livet är inte rättvist. Inte heller i tävlingssammanhang, oavsett om det handlar om musik, sport eller presidentval - som i Vladimir Putins Ryssland tidigare i år ...




Riktigt så illa som jag tidigare beskrev friidrotten är det ju liksom inte. Men tänk tanken att det absurda "pengarna styr"-konceptet i ESC tillämpades även när det ska tävlas inom andra delar av underhållningsindustrin, som man kan säga att också sporten tillhör.

Tyskland sägs ligga bakom den galna modellen, mest pengar till den europeiska radio- och tv-organisationen = alltid finalplats i tävlingen. Detta sedan just Tyskland i mitten på 1990-talet inte tagit sig till final. Och i denna gräddfil finns nu förutom Tyskland och Storbritannien också Frankrike, Spanien och Italien.


Konstigt att inte Sverige, som internationellt anses besatt av ESC, börjat ösa in pengar till radio- och tv-organisationen för att automatiskt varje år få en finalplats. Nåja, det har ju för det mesta inte gått så där värst bra för de fem i gräddfilen. Ofta riktigt dåligt. Så någon form av rättvisa har skipats - i slutändan. Det är bra.


I samma ämne på bloggen: "Loreen sjunger på svenska!". 
I medierna: DNDN 2GP.

4 kommentarer:

  1. Rolig du är!!! Jag gillar verkligen filmklippet. Men jag håller inte helt med dig.
    Nu är jag inte så bevandrad i fotboll, så jag minns inte om det var EM eller VM sist. Men jag minns att en efter en första dålig match skärpte sig Ryssland och vann match efter match. Men i sista omgången (tror jag det var Holland, men vågar inte svära på det) så spelade de så uselt att det såg närmast ut som en lägg match. Speciellt för den som vann spelade inte heller bra.
    Jag är helt övertygad att det var nån fuffens runt den matchen.
    Det är kanske åldern som gör det eller nåt annat men idag är all mitt förtroende borta om det mesta. Det är ju hemskt.
    Det är nog dags att tillverka foliehatten. Kan inte bli så svårt för mina tillverkande ådra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, inom sporten är det minsann inte (heller) så rent. Och det är sannolikt en hel del som ingen, förutom de få invigda, känner till.

      Radera
  2. Den där Loreen, vad ska vi ha henne till? Egentligen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det fullständigt skandalöst att inte ryskorna vann.
      Och de fick bara 7 poäng från Sverige.
      Detta trots att jag uttryckligen skrivit här på bloggen (inlägget 2012-04-02) att det skall bli 12 poäng från Sverige.

      Radera

>

<$BlogItemCommentCount$> comments