7 mars 2011

Nya tag mot särskrivningarna!

Det här blogginlägget kan på sätt och vis ses som ett öppet brev till den svenska
lärarkåren, den del som är lärare i ämnet svenska.

För att vad ni i mycket hög grad har misslyckats med är att lära ut är detta:

särskrivning

Skärp er, ni lärare i svenska!

Se er omkring! Överallt! Ni kan väl knappast vara nöjda med era insatser när så väldigt många så väldigt ofta ägnar sig åt särskrivning.
1 + 1 = 1 ??? Flera av er lärare i svenska kanske särskriver själva - vad vet jag? - och förstår inte att det är just denna lite udda matematiska formel som gäller i sammanhanget.

1 ord + 1 ord ger 1 ord när de förenas i 1 sammanhang, beskriver 1 sak.

1 man + 1 kvinna ger 1 barn (vanligtvis vid förlossningen), 1 barn i 1 stycke. En parallell ...
Är ni svensklärare dåliga pedagoger? Eller kanske inte tycker att det här med sammansatta ord är något särskilt viktigt? 
Visst finns det också ett antal bra svensklärare, som "Cookiie" tydligen har haft:



"Det är ett mysterium, ett mycket stort mysterium.
Jag har ju lärt mig att inte särskriva, så varför har inte de andra också gjort det?
Jag förstår fullständigt att alla tänker olika, men hur i helvete kan man tro att ett ord ska stavas isär?
Jag menar, hur svårt kan det egentligen vara att skriva ett ord ihop?"
Cookiies blogg/hawnah.blogg.se, klicka här

"Under tecknad kan ske fram står som gammal modig, stock konservativ eller reform fientlig. Men in flytandet från marknads förings texter och anglo saxisk menings byggnad på verkar och för ändrar nu mera ande meningen i var dagliga bud skap på ett av görande sätt. Tyvärr blir det allt vanligare med absurda särskrivningar. Vart tog de sammansatta orden vägen?"
Robert Aschberg i Aftonbladet, klicka här!
"Fredrik Lindström tycker att man måste vara hård mot fenomenet särskrivning, inte minst i skolorna.
- Det är ett allvarligt språkligt fel.
- Det finns ingenting kreativt i att skriva isär ord.
- Jag brukar vanligtvis vara väldigt liberal till språklig utveckling, men det här är en grundsten man måste ha med sig."
Fredrik Lindström i Aftonbladet, klicka här!


Det är onekligen hög tid att dra i nödbromsen! Citaten från Aftonbladet är från 2002 - och särskrivningarna har bara ökat och ökat och ökat. Den webb-baserade föreningen skrivihop.nu gav upp redan 2003. Lärarna har också gett upp, tycks det. Eller vad nu deras sammantaget misslyckade insatser beror på. Men det är bara att ta nya tag mot särskrivningarna!

Talking Robot Pictures, Images and PhotosIbland har jag faktiskt undrat om särskrivarna också är särpratare. Men att vara särpratare ger ju rimligen ett hackigt, stötigt och robotmässigt tal - och några som robotfiguren till höger kan jag inte minnas att jag har stött på och lyssnat till. Och - uttalas det som ett ord, så skrivs det också som ett ord. Det blir ju också mer flytande så. Förutom att text med särskrivningar blir svårare att läsa - vilket ord hör ihop med vilket? - så finns ju massor av exempel på särskrivningar som gett ett helt ny betydelse, ofta har det blivit riktigt kul:               
                             
Lärare: nöjda med era insatser?
Se er omkring!

Särskrivning.se bilder

Skrivihop.nu texter
Skrivihop.nu texter & bilder
Avigsidan.com texter & bilder
Googles bildsök ...

Vad kan göras för att komma tillrätta med de accelererande särskrivningarna?
Hur väcker man lärarna? Lärarkåren måste ju ses som nyckeln ...
Skrivihop.nu (se ovan) gick i graven för åtta år sedan. Är det inte i högsta grad läge att starta något liknande mot särskrivningseländet? 
Särskrivningarna är vanligast bland yngre - men förekommer numera även bland åtskilliga andra, som en gång i tiden bör ha vetat hur det ska vara. En smitta.
Men jag tycker verkligen inte att vi särskrivningsmotståndare ska ge oss! Nya tag!
Bort med alla dessa särskrivningar! De hör inte hemma i vårt språk!

PS. Mer om särskrivningar finns på en specialsida, som du kommer direkt till på 
bloggen om du klickar här.

VAD SÄGER DÅ LÄRARNA? KLICKA HÄR!