7 december 2010

Oss flygrädda emellan

flygplan
Tittar gärna på filmer om flygkatastrofer. Oerhört märkligt - jag har ju undan för undan kommit att bli mer och mer flygrädd! Och jag vet att flygrädslan började komma innan jag blev så till den milda grad intresserad av flygkraschfilmer.

Detta med flygolyckor blev ju inte minst aktuellt igår, i samband med det rättsliga efterspelet till Concorde-kraschen i Paris i juli 2000 - då 113 personer miste livet (DN).

Nog är det ett mysterium att man som flygrädd närmast kan sluka den här typen av filmer.

Minst en av fem är i varierande grad flygrädd. I mitt fall är flygrädslan inte alls extrem. Men det känns verkligen inte kul att flyga.

Jag tror annars att det är svårt att säga vad flygrädsla bottnar i. Säkert skiljer det också från person till person. Själv tycker jag nog att starterna är värst. Innan man riktigt vet att flygplanet verkligen är ok. Concorde-kraschen berodde ju också på en mekanikertabbe - i det fallet på planet som lyfte strax före olycksplanet.

Kan flygrädsla ha att göra med höjdskräck? Åtminstone inte i mitt fall, men kanske lite cellskräck. Man sitter ju som packade sillar i dessa maskiner. Trångt - och med "något begränsade" möjligheter att ta sig ur farkosten.

Kanske har det också att göra med att dessa enorma metallfåglar är något så fruktansvärt ... ja, onaturliga är väl bara förnamnet. Och människan har väl knappast i luften att göra, utan ska hålla sig på landbacken!

Till stor del beror nog flygrädsla på att när man sitter där i flygplansstolen så är det inget man själv kan göra om det skulle hända något. Man är helt utlämnad. Dessutom att den tid som man anar eller vet att det kommer att gå riktigt, riktigt illa är betydligt längre än vid exempelvis allvarliga bilolyckor.

Men - som man kan läsa på nätet: vid en flygresa utsätter man sig för den största risken på väg till eller från flygplatsen. Alltså inte när man är i flygplanet. Och risken att omkomma i exempelvis en bilolycka är ju ofantligt mycket större än att dö i en flygkrasch. Men vid ratten inbillar man ju sig i alla fall att man har möjlighet att göra något när olyckan är nära.

Enligt experterna ska man komma ihåg att risken att förolyckas i ett flygkrasch är så mikroskopiskt obetydlig som 1 på cirka 11 miljoner - vilket motsvarar en flygresa per dag i drygt 29.000 år.
För den industrialiserade delen av världen är siffrorna ett rejält snäpp bättre än så: 1 på 14 miljoner - och det motsvarar en flygresa per dag i omkring 38.000 år.
Och statistiken lär inkludera även de mindre planen, som i alla fall jag ser som betydligt farligare att åka med än de stora trafikflygplanen.

Lugnande siffror? Kanske. Men inte helt säkert, om jag talar för mig.
Men det är ju också lite svårt att helt undvika flyg - så man får väl försöka att jobba bort flygrädslan. Vem vet: det kanske går. I alla fall en aning.

PS. Liten länksamling: