1 december 2010

Dags för chefsbyte i SJ

Train Pictures, Images and Photos

SJ går inte precis som tåget. Tågkaos också idag (EXPR1EXPR2EXPR3, EXPR4, DN)
. Men vi har vant oss vid att SJ = ofta problem. Förseningar, inställda tåg, urusel information. Och det gäller alla årstider - men förstås särskilt vintern. Minns snökaoset förra vintern, och det är överhängande risk för en repris.

Vad är det stora problemet? För lite pengar? Eller inkompetens? Eller en kombination?

SJ:s vd Jan Forsberg har fått sin lön nästan fördubblad sedan han tog över 2002. Han tjänade förra året knappt 3,9 miljoner kronor. Samtidigt har problemen för SJ ökat (DN).

Antingen beror det på att det finns rikligt med inkompetens i SJ. Då bör i första hand vd Jan Forsberg få sparken. Trappor ska städas uppifrån.

Eller så har vd Forsberg trots enorma ansträngningar inte lyckats sätta fart på Banverket och Trafikverket - eller kunnat övertyga politikerna om mer pengar till järnvägen, bland annat till underhåll.

Om jag varit i Jan Forsbergs kläder skulle jag då ha kallat till presskonferens och berättat att jag avgår, eftersom jag inte getts förutsättningarna att göra ett bra jobb. Som vd för SJ skulle jag närmast skämmas över mitt företag. Men medan problemen bara fortsätter sitter vd Jan Forsberg kvar som om ingenting hänt.

Visst bör vd Forsberg avgå. Eller få sparken. För alla problemen KAN ju bero på att han inte (alls?) är rätt person som vd för SJ.
När en verksamhet - allt från ett hockeylag till ett politiskt parti - gör dåligt ifrån sig under en längre tid bör det då inte få konsekvenser för högste chefen? Eller är han/hon, ofta välbetald, verkligen betydelselös i sammanhanget?

Det är märkligt att det har varit så tyst om vd-frågan.
För att nu är väl måttet tämligen rågat när det gäller SJ.