7 november 2010

Telefonförsäljning är ofredande

red phone Pictures, Images and PhotosAvskytt av alla. Ändå fortgår det. Varför görs inget?

Ofreda betyder enligt SAOL:s definition dels antasta - dels störa, oroa.

Nog är det störande alltid med alla dessa oönskade påringningar där påstridiga säljare försöker kränga allt mellan himmel och jord.

Trakasserier kan man väl också kalla detta telefonsäljande som man inte bett om.
Och i helgen rapporterar flera medier (bl a Expressen) om ett fall som i högsta grad spårat ur.

Visst – det går att fixa så att man blir av med det hysteriskt säljande telefongänget.
Men NIX-Telefon tar inte bort alla dessa oönskade telefonsamtal.

Och man blir inte alls av med dem direkt.
Först efter tre månader kommer spärren igång. Jösses – ovanligt seg datateknik inblandade använder sig av!

Dessutom räcker det inte med att EN gång begära spärr mot något som man inte frågat efter.


Man måste dessutom upprepa sin begäran mellan två dagar och fyra veckor från den första begäran.

Herregud – som om det ideliga telefonkrängandet var ett normaltillstånd:
"Är du VERKLIGEN säker på att du inte vill ha dessa samtal?”
                                                       
Spärren är också tidsbegränsad till tre år.


Vore det inte rimligare – och naturligare – att man vände på steken. Att branschen startar
(= tvingas starta) en sorts YES-Telefon.

Alla som vill ha ringande telefonförsäljare begär det - uttryckligen. Alla andra slipper.
Gärna också att man dessutom måste upprepa sin begäran mellan två dagar och fyra veckor från den första begäran. Man kan ju ha ångrat sig!

Jag tycker att det verkligen är dags att politikerna gör något åt denna högst enerverande telefonterror.
Vakna! Lagstifta! Gärna förbud mot allt sådant här oönskat ringande.

Om aktuell irriterande telefonförsäljning finns på nätet ett informations- och diskussionsforum: missatsamtal.se.
I väntan på bättre tider ...